Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nysie
PDB/415-14/BJ/06
z 23 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDB/415-14/BJ/06
Data
2006.06.23



Autor
Urząd Skarbowy w Nysie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
bezrobocie
opodatkowanie dochodów
osoba bezrobotna
prace
przychody z innych źródeł
wypłata pieniężna


Pytanie podatnika
Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, czy świadczenia wypłacone dla bezrobotnych za wykonanie prac społecznie użytecznych stanowią dla osoby bezrobotnej przychód z tzw. innych źródeł o których mowa w art.10 ust.1 pkt 9 i art.20 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy podmiot, w którym organizowane są prace społeczno użyteczne i który dokonuje wypłaty należności za wykonanie tych prac jest obowiązany sporządzić informację o wysokości przychodów oraz czy kwotę ujętą w tej informacji osoba bezrobotna obowiązana jest wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym?.


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko jednostki przedstawione we wniosku złożonym w dniu 13 kwietnia 2006 roku, uzupełnione pismem z dnia 31 maja 2006 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania należności za wykonanie prac społecznie użytecznych przez osoby bezrobotne - jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E


W dniu 13.04.2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania należności wypłaconych osobom bezrobotnym za wykonanie prac społeczno użytecznych.
Ponieważ wniosek zawierał braki formalne tutejszy organ podatkowy pismem Nr PDB/415-14/BJ/06 z dnia 23.05.2006 r. wezwał jednostkę do ich uzupełnienia. Braki uzupełniono w dniu 31 maja 2006 r. pismem NR OP-9031-1/2006.
W sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Jak stanowi art.14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta maja obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:
W związku z organizacją prac społecznie użytecznych w ramach ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 października 2005 roku w sprawie trybu organizowania prac społecznie użytecznych (Dz.U. Nr 210, poz.1745) Gmina wypłaca osobom bezrobotnym świadczenia pieniężne z tytułu wykonania prac społecznie użytecznych.
Osoba wykonująca prace społecznie użyteczne zachowuje status osoby bezrobotnej w trakcie wykonywania tych prac.
Od wypłaconych świadczeń z tytułu wykonania prac społecznie użytecznych Gmina nie odprowadza zaliczek na podatek dochodowy, ponieważ nie istnieje umowa pomiędzy Gminą a osobą bezrobotną, która wykonuje te prace.
Zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych nie odprowadza również osoba otrzymująca świadczenie z tytułu wykonania prac społecznie użytecznych.
Roczny dochód, który osiągnie osoba bezrobotna wykonująca prace społeczno użyteczne nie przekroczy kwoty 2.790zł.

Pytanie wnioskodawcy:
Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, czy świadczenia wypłacone dla bezrobotnych za wykonanie prac społecznie użytecznych stanowią dla osoby bezrobotnej przychód z tzw. innych źródeł o których mowa w art.10 ust.1 pkt 9 i art.20 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy podmiot, w którym organizowane są prace społeczno użyteczne i który dokonuje wypłaty należności za wykonanie tych prac jest obowiązany sporządzić informację o wysokości przychodów oraz czy kwotę ujętą w tej informacji osoba bezrobotna obowiązana jest wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym?

Stanowisko wnioskodawcy:
Zdaniem wnioskodawcy świadczenie pieniężne z tytułu wykonywania prac społecznie-użytecznych nie stanowi dla osób bezrobotnych przychodu z tzw. innych źródeł. Ponadto gmina lub inny podmiot, w którym organizowane są prace społecznie użyteczne i które dokonują wypłaty należności za wykonanie tych prac nie są obowiązane sporządzić i przekazać osobie bezrobotnej oraz organowi podatkowemu informacji o wysokości przychodów.
Natomiast osoba bezrobotna nie ma obowiązku wykazać w/w należności w zeznaniu podatkowym.

Dokonując oceny stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie informuje:
Prace społecznie użyteczne są nową formą aktywizacji bezrobotnych wprowadzoną nowelizacją ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która weszła w życie z dniem 1 listopada 2005 roku. Oznaczają one prace wykonywane przez bezrobotnych, nie posiadających prawa do zasiłku. Jednocześnie osoba wykonująca prace społecznie użyteczne zachowuje status osoby bezrobotnej.

Osoby skierowane do prac społecznie użytecznych na rzecz społeczności lokalnej (w wymiarze maksymalnie do 10 godzi tygodniowo) będą otrzymywać świadczenie pieniężne, którego minimalna wysokość jest określona w art.73a ust.3 ustawy o promocji zatrudnienia.

Do tych prac kieruje ich starosta, a organizują gminy w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, organizacjach lub instytucjach statutowo zajmujących się pomocą charytatywną lub na rzecz społeczności lokalnej.
Pomiędzy podmiotem, w którym organizowane są prace społecznie użyteczne a osoba bezrobotną na podstawie skierowania starosty (urzędu pracy) nie nawiązuje się stosunek pracy oraz nie jest zawierana żadna umowa. Ten rodzaj relacji ma charakter stosunku zobowiązaniowego według prawa cywilnego.

Starosta (powiatowy urząd pracy) na wniosek Gminy dokonuje refundacji ze środków Funduszu Pracy z tytułu świadczeń pieniężnych wypłaconych osobom wykonującym prace społecznie użyteczne.

Jak wynika z wyżej wymienionych przepisów, podmiotu który wypłaca świadczenie pieniężne z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych i osoby bezrobotnej nie łączy umowa, a zatem zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku do chodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 ze zm.) świadczenia wypłacone dla osoby bezrobotnej za wykonanie prac społecznie użytecznych stanowi przychód z tzw. innych źródeł.

Jednocześnie, jak wynika z postanowień art. 42 a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Gmina lub podmiot, w którym organizowane są prace społecznie użyteczne, które dokonują wypłaty należności z innych źródeł, są obowiązane sporządzić informacje według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz Urzędowi Skarbowemu właściwemu wg miejsca zamieszkania podatnika.

W związku z tym, Gmina lub podmiot, w którym organizowane są prace społecznie użyteczne i które dokonują wypłaty ww. świadczeń obowiązane są sporządzić i przekazać osobie bezrobotnej oraz organowi podatkowemu informację PIT-8C. Kwoty ujęte w powołanej informacji osoba bezrobotna obowiązana jest wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-36, złożonym w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Na osobie bezrobotnej będzie spoczywał obowiązek ewentualnego odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych - w przypadku osiągnięcia przez osobę wykonującą te prace określonego pułapu przychodów łącznie w trakcie całego roku podatkowego. Roczny dochód nie powodujący obowiązku zapłaty podatku wynosi w roku 2006 - 2.790zł.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, .Stronie przysługuje na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 7 dni od daty doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie w znakach skarbowych zgodnie z art.1 ust.1 pkt 1 lit.a ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2004r. Nr 253, poz.2532).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj