Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1449/2BV/443/2006/131/KA
z 27 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1449/2BV/443/2006/131/KA
Data
2006.03.27



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
działalność kulturalna
podatek od towarów i usług
sprzedaż zwolniona
teatr
usługi związane z kulturą
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy usługi w zakresie wyjazdowych spektakli, za które Teatr nie pobiera żadnych opłat z tytułu wstępu (opłata za spektakl jest zryczałtowana i niezależna od ilości widzów), są opodatkowane podatkiem od towarów i usług czy korzystają ze zwolnienia przedmiotowego?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w odpowiedzi na wniosek Teatru z dnia 27.12.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 29.12.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie w jakim wniosek dotyczył opodatkowania podatkiem od towarów i usług bądź zastosowania zwolnienia przedmiotowego dla usług w zakresie wyjazdowych spektakli, za które Teatr nie pobiera żadnych opłat z tytułu wstępu (opłata za spektakl jest zryczałtowana i niezależna od ilości widzów), Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku za prawidłowe.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym podaniu Teatr podał informacje, iż jest czynnym podatnikiem VAT, a w ramach swojej działalności świadczy usługi w zakresie kultury polegające na organizacji i wystawianiu spektakli teatralnych sprzedawanych w formie biletów a także za opłatą zryczałtowaną na rzecz agencji. Ponadto Teatr prowadzi sprzedaż programów i plakatów, wypożycza stroje, wynajmuje scenę wraz z nagłośnieniem i oświetleniem. W związku z licznymi wątpliwościami co do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Teatr zwrócił się z następującymi pytaniami:

1) Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przekazanie bezpłatnych biletów dla różnych instytucji, artystów i dziennikarzy związanych z działalnością kulturalną, które mają na celu propagowanie działalności kulturalnej, a także publikację recenzji dotyczących spektakli?
2) Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wyjazdowe spektakle, za które Teatr nie pobiera żadnych opłat z tytułu wstępu (opłata zryczałtowana i niezależna od ilości widzów) czy korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego jako usługi w zakresie kultury?
3) Czy możliwe jest wystawienie faktury VAT za takie usługi w rozbiciu na poszczególne części składowe (refakturowanie) według poniższej zasady:
- opłata zryczałtowana (dochód) teatru jako usługa opodatkowana stawką 7% VAT,
- refaktura kosztów związanych z honorariami autorskimi za przekazanie lub udzielenie licencji jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT?
4) Czy przy świadczeniu usług poza terytorium kraju Teatr zachowuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu lub imporcie towarów i usług z nimi związanych?
5) Czy sprzedaż programów i plakatów związanych wyłącznie z granym przedstawieniem, zaliczana zgodnie z klasyfikacją statystyczną do grupowania PKWiU 92.32.10 "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych" należy opodatkować stawką 7% (na podstawie załącznika nr 3 do ustawy, poz. 156) czy też traktować jako zwolnioną z podatku w oparciu o poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy?
6) Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wpłata dokonana przez firmę XXX na pokrycie kosztów organizacji spektaklu "YYY" tj. kosztów tantiem dla ZAiKSu, honorariów dla akustyka, strażaka, za dyżur dyrekcyjny?

W zakresie drugiego z wymienionych pytań Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko, iż sprzedaż spektaklu za ryczałtową opłatę na rzecz innego podmiotu np. agencji, teatru, który sam we własnym zakresie zajmuje się ewentualną sprzedażą biletów na zakupiony spektakl, zwolniona jest z podatku od towarów i usług.

W związku z wątpliwościami co do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku tut. organ podatkowy pismem z dnia 28.02.2006r. wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia podania poprzez:
- jednoznaczne wskazanie, w jakim grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług mieszczą się usługi będące przedmiotem zapytania;
- podanie informacji, na jakich zasadach odbywa się współpraca z agencjami i teatrami.

Z wniosku oraz odpowiedzi z dnia 07.03.2006r. wynika następujący stan faktyczny:
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Teatr w oparciu o umowy zawarte z agencjami i teatrami świadczy usługi w zakresie spektakli wyjazdowych, sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 92.31.21 "Usługi rozrywkowe świadczone przez zespoły teatralne, zespoły piosenkarskie, zespoły muzyczne i orkiestry". Za taki wyjazdowy spektakl pobierana jest opłata zryczałtowana, która jest dochodem teatru oraz refakturowane są koszty honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich. Współpraca z agencjami polega na tym, że agencja wynajmuje sale, ponosi koszty transportu i dokonuje we własnym imieniu sprzedaży biletów, natomiast teatr świadczy jedynie usługę polegającą na występie scenicznym, za którą pobierane jest wynagrodzenie ryczałtowe określone w umowie o świadczenie usług.

Wnioskodawca sformułował pytanie: czy wyjazdowe spektakle podlegają opodatkowaniu (...), czy korzystają ze zwolnienia (...). Wyjaśnić należy, iż pojęcie "podlegający opodatkowaniu" nie jest tożsame z pojęciem "opodatkowany". Zakres czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wymieniony jest art. 5 i kolejnych ustawy. Wśród czynności podlegających opodatkowaniu wyróżnić można czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz czynności zwolnione. Oczywistym jest jednak, że świetle przedstawionego stanowiska oraz stanu faktycznego, wątpliwości Wnioskodawcy nie dotyczą kwestii "podlegania opodatkowaniu" lecz opodatkowania bądź zwolnienia wykonywanych czynności.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie drugiej spośród wymienionych wyżej kwestii (pozostałe sprawy rozpatrzono odrębnie), Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Usługi polegające na wystawianiu spektakli teatralnych na terytorium Polski należy zatem uznać za świadczone na terytorium kraju, co oznacza, że są one opodatkowane w Polsce. Opodatkowanie występów teatru poza terytorium kraju jest przedmiotem innego zapytania, i zostało rozpatrzone odrębnie.

Stosownie do z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, zwalnia się od podatku usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem, oznaczone symbolem PKWiU ex 92 (gdzie "ex" oznacza, że pozycja dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania, zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 4), - z wyłączeniem:
1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
6) działalności agencji informacyjnych,
7) usług wydawniczych,
8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy, stawkę podatku w wysokości 7 % stosuje się w odniesieniu do usług rozrywkowych pozostałych oznaczonych symbolem PKWiU ex 92.3 (gdzie "ex" oznacza, że pozycja dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania, zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3) - wyłącznie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:
1) w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
2) związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
3) świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12)

Zgodnie z objaśnieniem do załącznika nr 3 wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3%.

Z treści wniosku wynika, że świadczone przez Teatr usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.31.21 "Usługi rozrywkowe świadczone przez zespoły teatralne, zespoły pieśni i tańca, balety, zespoły muzyczne i orkiestry".

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy oraz podaną klasyfikację usług można stwierdzić, iż:
1. usługi w zakresie wystawiania spektakli teatralnych jako usługi związane z kulturą są co do zasady objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy.
2. odpłatny wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego podlega opodatkowaniu stawką 7% w związku z wyłączeniem zawartym poz. 11 załącznika nr 4 oraz wymienieniem tych usług w poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i piśmie z dnia 07.03.2006r. wynika, iż za spektakle wyjazdowe pobierana jest zryczałtowana opłata, niezależna od ilości widzów, zaś nabywca usługi (agencja) wynajmuje sale, ponosi koszty transportu i dokonuje we własnym imieniu sprzedaży biletów. W takiej sytuacji należy uznać, iż Teatr sprzedaje usługę (w formie spektaklu) innemu organizatorowi, który realizuje daną imprezę kulturalną we własnym imieniu i na własny rachunek oraz udostępnia publiczności prawa wstępu. Oznacza to, że w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie punkt pierwszy (zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy), nie zaś punkt drugi, gdyż w opisanej sytuacji Teatr nie pobiera opłaty za prawo wstępu na spektakl (w formie biletów wstępu bądź w innej formie), lecz czyni to inny podmiot (organizator przedstawienia).

Na marginesie należy podkreślić, że jedynie w przypadku sprzedaży usługi (spektaklu teatralnego) innemu organizatorowi, który realizuje daną imprezę kulturalną we własnym imieniu i na własny rachunek oraz udostępnia publiczności prawa wstępu, podatnik świadczy usługę, która jest zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 w związku z poz. 11 załącznika do ustawy. W przypadku pobierania zryczałtowanej opłaty za wstęp dla podmiotu zbiorowego np. dla szkoły czy zakłady pracy mamy do czynienia z inną sytuacją - Teatr występuje jako organizator spektaklu sprzedający prawo wstępu na imprezę, działający we własnym imieniu i na własny rachunek. W przypadku ryczałtowej sprzedaży wstępu na spektakl zastosowanie znajdzie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy, co oznacza, że czynność ta podlega opodatkowaniu według stawki 7%. Sytuacja przedstawiona we wniosku wygląda jednak inaczej, a dygresja ta miała na celu dokładne wyjaśnienie problemu.

Przedstawione powyżej stanowisko tutejszego organu zgodne jest ze stanowiskiem Teatru wyrażonym w przedmiotowym wniosku. To ostatnie należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu wpływu przedmiotowego wniosku do tutejszego urzędu, tj. w dniu 29.12.2005r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj