Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1449/2BV/443/2006/131/KA
z 27 marca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1449/2BV/443/2006/131/KA
Data
2006.03.27
Autor
Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
działalność kulturalna
podatek od towarów i usług
sprzedaż zwolniona
teatr
usługi związane z kulturą
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy usługi w zakresie wyjazdowych spektakli, za które Teatr nie pobiera żadnych opłat z tytułu wstępu (opłata za spektakl jest zryczałtowana i niezależna od ilości widzów), są opodatkowane podatkiem od towarów i usług czy korzystają ze zwolnienia przedmiotowego?
P O S T A N O W I E N I E W przedmiotowym podaniu Teatr podał informacje, iż jest czynnym podatnikiem VAT, a w ramach swojej działalności świadczy usługi w zakresie kultury polegające na organizacji i wystawianiu spektakli teatralnych sprzedawanych w formie biletów a także za opłatą zryczałtowaną na rzecz agencji. Ponadto Teatr prowadzi sprzedaż programów i plakatów, wypożycza stroje, wynajmuje scenę wraz z nagłośnieniem i oświetleniem. W związku z licznymi wątpliwościami co do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Teatr zwrócił się z następującymi pytaniami: 1) Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przekazanie bezpłatnych biletów dla różnych instytucji, artystów i dziennikarzy związanych z działalnością kulturalną, które mają na celu propagowanie działalności kulturalnej, a także publikację recenzji dotyczących spektakli? W zakresie drugiego z wymienionych pytań Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko, iż sprzedaż spektaklu za ryczałtową opłatę na rzecz innego podmiotu np. agencji, teatru, który sam we własnym zakresie zajmuje się ewentualną sprzedażą biletów na zakupiony spektakl, zwolniona jest z podatku od towarów i usług. W związku z wątpliwościami co do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku tut. organ podatkowy pismem z dnia 28.02.2006r. wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia podania poprzez: Z wniosku oraz odpowiedzi z dnia 07.03.2006r. wynika następujący stan faktyczny: Wnioskodawca sformułował pytanie: czy wyjazdowe spektakle podlegają opodatkowaniu (...), czy korzystają ze zwolnienia (...). Wyjaśnić należy, iż pojęcie "podlegający opodatkowaniu" nie jest tożsame z pojęciem "opodatkowany". Zakres czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wymieniony jest art. 5 i kolejnych ustawy. Wśród czynności podlegających opodatkowaniu wyróżnić można czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz czynności zwolnione. Oczywistym jest jednak, że świetle przedstawionego stanowiska oraz stanu faktycznego, wątpliwości Wnioskodawcy nie dotyczą kwestii "podlegania opodatkowaniu" lecz opodatkowania bądź zwolnienia wykonywanych czynności. Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie drugiej spośród wymienionych wyżej kwestii (pozostałe sprawy rozpatrzono odrębnie), Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje: Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Usługi polegające na wystawianiu spektakli teatralnych na terytorium Polski należy zatem uznać za świadczone na terytorium kraju, co oznacza, że są one opodatkowane w Polsce. Opodatkowanie występów teatru poza terytorium kraju jest przedmiotem innego zapytania, i zostało rozpatrzone odrębnie. Stosownie do z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, zwalnia się od podatku usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem, oznaczone symbolem PKWiU ex 92 (gdzie "ex" oznacza, że pozycja dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania, zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 4), - z wyłączeniem: Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy, stawkę podatku w wysokości 7 % stosuje się w odniesieniu do usług rozrywkowych pozostałych oznaczonych symbolem PKWiU ex 92.3 (gdzie "ex" oznacza, że pozycja dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania, zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3) - wyłącznie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy: Zgodnie z objaśnieniem do załącznika nr 3 wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3%. Z treści wniosku wynika, że świadczone przez Teatr usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.31.21 "Usługi rozrywkowe świadczone przez zespoły teatralne, zespoły pieśni i tańca, balety, zespoły muzyczne i orkiestry". Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy oraz podaną klasyfikację usług można stwierdzić, iż: Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i piśmie z dnia 07.03.2006r. wynika, iż za spektakle wyjazdowe pobierana jest zryczałtowana opłata, niezależna od ilości widzów, zaś nabywca usługi (agencja) wynajmuje sale, ponosi koszty transportu i dokonuje we własnym imieniu sprzedaży biletów. W takiej sytuacji należy uznać, iż Teatr sprzedaje usługę (w formie spektaklu) innemu organizatorowi, który realizuje daną imprezę kulturalną we własnym imieniu i na własny rachunek oraz udostępnia publiczności prawa wstępu. Oznacza to, że w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie punkt pierwszy (zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy), nie zaś punkt drugi, gdyż w opisanej sytuacji Teatr nie pobiera opłaty za prawo wstępu na spektakl (w formie biletów wstępu bądź w innej formie), lecz czyni to inny podmiot (organizator przedstawienia). Na marginesie należy podkreślić, że jedynie w przypadku sprzedaży usługi (spektaklu teatralnego) innemu organizatorowi, który realizuje daną imprezę kulturalną we własnym imieniu i na własny rachunek oraz udostępnia publiczności prawa wstępu, podatnik świadczy usługę, która jest zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 w związku z poz. 11 załącznika do ustawy. W przypadku pobierania zryczałtowanej opłaty za wstęp dla podmiotu zbiorowego np. dla szkoły czy zakłady pracy mamy do czynienia z inną sytuacją - Teatr występuje jako organizator spektaklu sprzedający prawo wstępu na imprezę, działający we własnym imieniu i na własny rachunek. W przypadku ryczałtowej sprzedaży wstępu na spektakl zastosowanie znajdzie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy, co oznacza, że czynność ta podlega opodatkowaniu według stawki 7%. Sytuacja przedstawiona we wniosku wygląda jednak inaczej, a dygresja ta miała na celu dokładne wyjaśnienie problemu. Przedstawione powyżej stanowisko tutejszego organu zgodne jest ze stanowiskiem Teatru wyrażonym w przedmiotowym wniosku. To ostatnie należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu wpływu przedmiotowego wniosku do tutejszego urzędu, tj. w dniu 29.12.2005r. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.