Interpretacja Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze
PP/443/1/38/06
z 18 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/1/38/06
Data
2006.04.18



Autor
Urząd Skarbowy w Jeleniej Górze


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dostawa towarów
kasa rejestrująca
marża
nieodpłatne nabycie
podstawa opodatkowania
sprzedaż krajowa
sprzedaż towarów
towar używany


Pytanie podatnika
Zapytanie dotyczy stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży w kraju towarów pochodzących z zagranicy i sposobu ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze stwierdza, że stanowisko Pani X, przedstawione we wniosku z dnia 15.02.2006 r., który wpłynął w dniu 15.02.2006 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży w kraju towarów pochodzących z zagranicy i sposobu ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.02.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny oraz stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę w opisanej sprawie.

Z przedstawionego przez Panią X stanu faktycznego wynika, iż dokonuje sprzedaży w kraju towarów - szkła, porcelany, RTV, AGD, mebli, obrazów itp. pochodzących z zagranicy. Podatniczka nie ponosi żadnych kosztów związanych z ich nabyciem.

W zakresie pytania o stawkę podatku od towarów i usług przy sprzedaży ww. towarów Podatniczka uważa, iż są to towary używane i ich sprzedaż jest zwolniona od podatku od towarów i usług, zatem jednocześnie na kasie rejestrującej powyższą sprzedaż należy ewidencjonować jako zwolnioną z VAT.
Ocena prawna stanowiska pytającego.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 43 ust. 2 cyt. ustawy przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2 rozumie się:
1) budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów minęło co najmniej 5 lat;
2) pozostałe towary z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

W przedstawionym stanie faktycznym nie można mówić o towarach używanych, o których mowa w art. 43 ust. 2 pkt 2, bowiem nie jest spełniony warunek określony w ww. przepisie, tj. Podatniczka, która dokonuje ich dostawy nie użytkowała towarów przez okres co najmniej pół roku.

Przepisy ustawy o VAT w art. 120 przewidują szczególną procedurę opodatkowania marży u podatników - pośredników, którzy nabywają towary używane od ściśle określonego grona osób, nienaliczających podatku należnego w transakcjach kupna-sprzedaży lub niewykazujących go zgodnie z przepisami w wystawionych fakturach. Na potrzeby tego przepisu w art. 120 ust. 1 pkt 4 zawarto definicję towarów używanych, przez które rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, lub inne określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (...).
Zgodnie z art. 120 ust. 4 cyt. ustawy o VAT w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.
W przedmiotowej sprawie mamy zatem do czynienia ze sprzedażą towarów używanych, ale w rozumieniu przepisu art. 120 ust. 1 pkt 4, a zatem dostawa tych towarów będzie korzystała ze szczególnej procedury opodatkowania VAT, tj. opodatkowania marży. Jednakże z uwagi na to, iż Podatniczka nie ponosi żadnych kosztów związanych z nabyciem tych towarów, a więc nie ma kwoty nabycia, opodatkowaniu VAT podlega cała kwota, którą ma zapłacić nabywca towaru.
Dostawa towarów używanych w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 podlega opodatkowaniu stawką podstawową VAT, zgodnie bowiem z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zatem sprzedaż tych towarów nie podlega zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o VAT i podlega ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej jako sprzedaż opodatkowana stawką 22%.

Wobec powyższego w opinii Naczelnika Urzędu Skarbowego stanowisko Podatniczki jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Jeleniej Górze w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj