Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/80/06/MJS
z 30 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/80/06/MJS
Data
2006.06.30



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
badanie
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
usługi naukowo-badawcze


Pytanie podatnika
Wniosek dotyczy możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przy nabyciu towarów i usług finansowanych ze środków pochodzących z funduszu Phare które są wykorzystywane przy świadczeniu usług.


Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.03.2006r. złożonego przez Instytut o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług określonego w ustawie z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku o udzielenie interpretacji wynika, iż 30.11.2005r. zostały zawarte między Instytutem (wykonawcą), a Rządem RP reprezentowanym przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej reprezentowany przez Fundację Fundusz Współpracy umowy o udoskonalenie systemu funkcjonowania służb orzekających o niepełnosprawności w ramach projektu Phare "Społeczno-zawodowa aktywizacja osób niepełnosprawnych" część I i część II. W ramach zawartych umów Instytut świadczy następujące usługi:
 1. w części I (PKWiU 73 - usługi badawczo-rozwojowe)
     - opracowanie nowych kryteriów kwalifikacyjnych dla niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności uwzględniających kryteria stosowane w UE,
     - przeszkolenie członków powiatowych i wojewódzkich zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności z zakresu opracowanych nowych kryteriów kwalifikacyjnych do niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności,
 2. w części II (PKWiU 73 - usługi badawczo-rozwojowe)
     - opracowanie nowych metod szkolenia członków zespołów orzekających uczestniczących w postępowaniu orzeczniczym w celu uzyskania odpowiedniego poziomu fachowości specjalistów biorących udział w postępowaniu orzeczniczym.
Prawa autorskie do utworu powstałego w wyniku wykonania niniejszych umów będą własnością Beneficjenta, tj. Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Zawarte w umowach wynagrodzenie wykonawcy finansowane jest z dwóch źródeł: środki funduszu Phare - 93,9904%, środki polskie - 6,0096%. Umowy zostały zarejestrowane w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej jako umowy o świadczenie usług finansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a przekazywane środki są gromadzone na wydzielonych kontach bankowych przeznaczonych do gromadzenia środków związanych z przedmiotowymi umowami. Środki na te rachunki wpłacone zostaną dopiero po realizacji umów.

W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwrócił się o wyjaśnienie, czy Instytut, dokonując zakupów towarów i usług ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o kwotę kwotę podatku naliczonego, związanego ze sprzedażą opodatkowaną na zasadach ogólnych, czy też winien wystąpić o zwrot podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w opisanym stanie faktycznym ma prawo do pomniejszania podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach ogólnych wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza co następuje.

Kwestię odliczeń podatku naliczonego przez podatników podatku od towarów i usług regulują przepisy art. 86 i następnych cyt. ustawy, Stosownie do treści przepisu art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem zasadą jest, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż to jaką stawkę podatku należy zastosować do opodatkowania czynności polegających na opracowaniu nowych kryteriów klasyfikacyjnych do niepełnosprawności i stopni niepełnosprawności zgodnych z zasadami stosowanymi w U.E. oraz opracowaniu nowych metod szkolenia członków zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności, wykonywanych przez Instytut w ramach zawartych umów, a także czy przedmiotowe usługi nie podlegają przypadkiem zwolnieniu od podatku od towarów i usług jest uzależnione od sposobu zaklasyfikowania ststystycznego wykonywanej usługi.
Jak wskazano w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24.01.2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.
Tak, więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania czynności, których dotyczy wniosek, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż czynności wymienione we wniosku, które zdaniem Podatnika należą do grupowania PKWiU 73, podlegają co do zasady opodatkowaniu według stawki podatku 22 % na podstawie art. 41 ust. 1 w/w ustawy.
Natomiast, na podstawie § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz w art. 146 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0 % przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Zatem w przypadku w/w usług, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 73 obniżoną stawkę podatku stosuje się tylko w przypadku spełnienia warunków o których mowa w w/w § 6 rozporządzenia Ministra Finansów.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, należy uznać, iż Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego zakupami, o których mowa we wniosku, na ogólnych zasadach (pod warunkiem, że Podatnik prawidłowo zaklasyfikował świadczone przez siebie usługi) z uwzględnieniem ograniczeń o których mowa w art. 88 oraz przepisów art. 90 - 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, Naczelnik Łódzkiego Urzędu w Łodzi uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Instytut wniosku w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj