Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
PV/443-449/IV/2005/JW
z 9 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PV/443-449/IV/2005/JW
Data
2006.02.09



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
naprawa
nowy środek transportowy
świadczenie usług


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem czy w świetle opisanego stanu faktycznego postępowanie jest prawidłowe oraz czy mimo nie wyrażenia zgody nabywcy unijnego do zwiększenia ceny zakupu autobusów o koszty napraw podwozi, Spółka powinna wystawić faktury korygujące do poszczególnych dostaw autobusów zwiększając ich cenę o naprawę podwozi (stosując stawkę 0%), jednocześnie korygując deklaracje VAT w poszczególnych miesiącach?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 02.11.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 09.11.2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 01.02.2006r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie udokumentowania fakturą VAT oraz korekt deklaracji VAT-7 w odniesieniu do dostawy autobusów na rzecz kontrahenta z Luksemburga, w przypadku gdy kontrahent sam dostarczył podwozia do produkcji nowych środków transportu, a Podatnik dokonał ich naprawy , w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji nowych autobusów, które sprzedawane są na rynek krajowy oraz do krajów Unii Europejskiej i do krajów trzecich. Podatnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE w Polsce.

Sprzedając autobusy na rynek krajowy Podatnik wystawia faktury VAT, nalicza podatek VAT według stawki 22% i wykazuje w ewidencji sprzedaży krajowej.

Natomiast dokonując sprzedaży autobusów do krajów Wspólnoty Europejskiej, Podatnik wystawia faktury VAT ze stawką 0% wpisując własny numer NIP PL, właściwy i ważny numer identyfikacyjny zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej nabywcy, umieszcza datę dopuszczenia nowego środka transportu do użytku, przebieg pojazdu, numer silnika, numer podwozia, datę produkcji.

Autobusy na podstawie art. 2 pkt 10 ww. ustawy zaliczane są do nowych środków transportu.

Podatnik wykazuje w rejestrze sprzedaży dla celów VAT wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0% w myśl art. 42 ustawy o VAT, a przy braku dokumentów wykazuje w ewidencji jako dostawę na terytorium kraju ze stawką 22% w miesiącu wystawienia faktury. Natomiast po uzyskaniu dokumentów Podatnik koryguje ww. zapisy i deklaracje VAT-7.

Kontrahent z Luksemburga, będący podatnikiem podatku od wartości dodanej, posiadający ważny numer identyfikacyjny (zarejestrowany podatnik VAT w Luksemburgu, który został zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych) zamówił u Podatnika nowe autobusy i ustalił cenę ich zakupu.

Z uwagi na fakt, że do wyprodukowania autobusów Podatnik sprowadza podwozia od podatnika unijnego i często dostawy te dokonywane są z opóźnieniem, to wtedy kontrahent zakupujący autobusy sam dostarcza do Podatnika podwozia.

Po ich dostarczeniu do firmy Podatnika w miesiącach: luty (5 szt.), marzec (3 szt.) i maj 2005r. (3 szt.) okazało się, że podwozia te wymagają drobnych napraw.

Wówczas nabywca zlecił Podatnikowi ich naprawę, ale nie wyraził zgody, aby koszty te uwzględnić w cenie zakupu autobusu i wykazać je na fakturze VAT za zakup autobusu.

W związku z powyższym Podatnik wystawił następujące faktury, wykazując odrębnie poszczególne zdarzenia:

  1. Do trzech dostaw dla nabywcy (kontrahenta z Luksemburga) nowych środków transportu wystawiono w kwietniu 2005r. trzy faktury VAT ze stawką 0%, do każdego nowego środka transportu umieszczając na fakturze dane, określone powyżej.

  2. Podatnik wykazał wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rejestrze sprzedaży i w deklaracji VAT-7 w kwietniu 2005r.
    Podobnie Podatnik postąpił przy dostawie kolejnych autobusów w maju, w czerwcu, w lipcu i w sierpniu 2005r.
  3. Za naprawę 10 szt. podwozi wystawiono fakturę VAT we wrześniu 2005r. naliczając 22% podatek VAT, bowiem dopiero po dwóch miesiącach od ich naprawy sprzedano autobusy do nabywcy unijnego.

  4. W tym przypadku Podatnik opodatkował usługę naprawy podwozi stawką 22% na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d i art. 28 ust. 7 i 8 ustawy o VAT.

Podatnik zwraca się z zapytaniem czy w świetle opisanego stanu faktycznego powyższe postępowanie jest prawidłowe oraz czy mimo nie wyrażenia zgody nabywcy unijnego do zwiększenia ceny zakupu autobusów o koszty napraw podwozi, Spółka powinna wystawić faktury korygujące do poszczególnych dostaw autobusów zwiększając ich cenę o naprawę podwozi (stosując stawkę 0%), jednocześnie korygując deklaracje VAT w poszczególnych miesiącach.

Zdaniem Podatnika opisane we wniosku postępowanie jest prawidłowe.

W opinii Podatnika w analizowanej sprawie właściwe jest zastosowanie - przy wystawianiu faktur dokumentujących przedmiotowe czynności -  stawki VAT 22% w odniesieniu do usług na ruchomym majątku rzeczowym (usług naprawy podwozi) dla kontrahenta zarejestrowanego na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Luksemburga, bowiem towary nie zostały wywiezione poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 30 dni od ich wykonania.

A zatem nie ma konieczności korygowania stawki VAT na fakturach oraz korekty deklaracji VAT-7.

Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności podlegających opodatkowaniu. W przypadku kwalifikacji czynności jako dostawy towarów lub świadczenia usług należy uwzględnić przede wszystkim informacje wynikające z klasyfikacji statystycznych (art. 2 pkt 6, art. 8 ust. 1 i 3) oraz zapisy zawarte w umowie, na podstawie której czynności te są wykonywane.

Zgodnie z treścią art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Jednakże w myśl art. 13 ust. 2 ustawy o VAT, cyt. powyżej przepis stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik dokonuje na rzecz kontrahenta z Luksemburga dostawy autobusu, który spełnia definicję nowego środka transportu w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy o VAT, przy czym kontrahent z Luksemburga jest podatnikiem podatku od wartości dodanej posiadającym numer VAT-UE.

Mając zatem na uwadze cyt. powyżej przepisy należy stwierdzić, iż Podatnik niewątpliwie dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Natomiast stosownie do treści art. 41 ust. 3 ustawy o VAT w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

W art. 42 zostały określone warunki, od spełnienia których uzależnione jest zastosowanie stawki podatku 0%. I tak, zgodnie z ust. 1 cyt. przepisu, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego nabywca - kontrahent z Luksemburga jest podatnikiem podatku od wartości dodanej posiadającym numer VAT-UE.

Natomiast rodzaje dowodów, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zostały wymienione w ust. 3 i 4 oraz w ramach poszerzenia katalogu (w charakterze dopełniającym) w ust. 11 tego artykułu.

A zatem przy spełnieniu warunków określonych w cyt. powyżej przepisach Podatnik będzie miał prawo do zastosowania stawki 0% do dostawy przedmiotowych autobusów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika ponadto, iż Podatnik dokonuje naprawy podwozi dostarczonych przez kontrahenta z Luksemburga. Przedmiotowe podwozia są po naprawie wykorzystane do wytworzenia przedmiotowych autobusów, które następnie są dostarczane do tego kontrahenta.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż czynność polegającą na naprawie podwozi powierzonych przez kontrahenta z Luksemburga Podatnik kwalifikuje jako usługi na ruchomym majątku rzeczowym, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT .

Przepis ten stanowi, iż miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Jeżeli natomiast usługa jest świadczona dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane (art. 28 ust. 7 ustawy o VAT).

Jednakże tut. Organ wskazuje na brzmienie przepisu art. 28 ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym, jeżeli świadczącym usługę jest podatnik określony w art. 15 ustawy, zasada powyższa ma zastosowanie pod warunkiem, że towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotowe towary nie zostają wywiezione poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 30 dni od wykonania na nich usług naprawy.

Zgodnie z powyższym Podatnik opodatkowuje usługę naprawy podwozi - zgodnie z jej miejscem świadczenia - na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej według stawki właściwej dla tej usługi na terytorium kraju (według stawki 22%).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Odnośnie sposobu wystawiania faktur w analizowanym przypadku będą miały zastosowanie - wydane na podstawie m.in. delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT - przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798).

Natomiast przepisy ustawy o VAT nie określają sposobu kalkulowania cen na fakturach z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Podatnik dokumentuje dostawę nowego środka transportu oraz usługi naprawy podwozi poprzez wystawienie odrębnych faktur.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami przedmiotowa dostawa opodatkowana jest stawką podatku VAT w wysokości 0% jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, natomiast usługi naprawy podwozi Podatnik opodatkował według stawki właściwej dla tych usług na terytorium kraju (tj. 22%), bowiem podwozia te nie zostały wywiezione poza terytorium kraju w terminie 30 dni od wykonania na nich usług naprawy.

Zdaniem tut. Organu podatkowego transakcje, o których mowa powyżej zostały prawidłowo opodatkowane, a zatem w przedstawionym stanie faktycznym brak jest podstaw do wystawienia faktur korygujących do poszczególnych dostaw autobusów oraz zwiększenia ich ceny o naprawę podwozi (stosując stawkę 0%), a w konsekwencji do korekty deklaracji VAT-7 w poszczególnych miesiącach.

Powyższe postępowanie należy uznać za zasadne, strony bowiem ustaliły (oświadczenie woli kontrahenta, które Podatnik zaakceptował), iż zasadniczym i głównym świadczeniem Podatnika na rzecz kontrahenta jest dostawa towaru, natomiast naprawa (drobna) podwozi stanowi świadczenie odrębne niebędące integralną częścią świadczenia w ramach dostawy towaru (autobusu) i jako takie nie może stanowić podstawy w zakresie rozliczenia (we wzajemnym stosunku zobowiązaniowym) z tytułu tej dostawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj