Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NUR2/443-137/3/06/JP
z 6 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NUR2/443-137/3/06/JP
Data
2006.07.06



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
reklama
reprezentacja
zużycie


Pytanie podatnika
Czy zużycie produktów spożywczych (np. kawy, herbaty, cukru, mleka, soków itp.) w celu przygotowania drobnych poczęstunków dla gości/kontrahentów zapraszanych na spotkania służbowe w siedzibie Spółki, podlega opodatkowaniu VAT?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tj. Czy zużycie produktów spożywczych (np. kawy, herbaty, cukru, mleka, soków itp.) w celu przygotowania drobnych poczęstunków dla gości/kontrahentów zapraszanych na spotkania służbowe w siedzibie Spółki, podlega opodatkowaniu VAT? Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest dystrybutorem na polskim rynku okien połaciowych i akcesoriów do okien. Spółka zajmuje się handlem hurtowym, prowadzonym poprzez wyspecjalizowane sklepy z materiałami budowlanymi.

W ramach prowadzonej działalności Spółka zużywa produkty spożywcze w celu poczęstunku oferowanego kontrahentom podczas spotkań służbowych odbywanych w siedzibie Spółki, traktując je jako koszty związane z reklamą i reprezentacją Spółki, stanowiące koszt uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w ramach limitów 0,25% przychodów.

Spółka zauważa, iż w ustawie o podatku od towarów i usług ustawodawca rozróżnia czynności przekazania od zużycia towaru, a ponadto poddaje opodatkowaniu zużycie towaru, gdy zużywane są one na cele osobiste ściśle wymienionych osób.

Podatnik podkreśla, iż wykorzystanie produktów spożywczych nie ma w żadnym wypadku charakteru dostawy towarów, tj. przeniesienia prawa do władania rzeczą jak właściciel. Produkty spożywcze będące własnością Spółki (wcześniej przez nią zakupione) są zużywane na cele bezpośrednio związane z wykonywaną działalności Spółki. Ich zużycie służy zwiększeniu sprzedaży poprzez budowanie pozytywnego wizerunku Spółki.

Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, iż zużycie towarów w ramach działalności przedsiębiorstwa, w tym poczęstunek artykułami spożywczymi kontrahentów Spółki, nie podlega opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 2 cyt. ustawy ustawodawca postanowił, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie zaś z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z treści przytoczonego art. 7 ust. 2 w/w ustawy wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega również zużycie towarów, gdy ich spożytkowanie nastąpiło na cele osób ściśle określonych w tym przepisie i nie ma to związku z prowadzonym przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Zauważyć przy tym należy, że ustawodawca posłużył się dwoma pojęciami: "przekazanie" i "zużycie". W art. 7 ust. 2 pkt 1 występują te dwa pojęcia, zaś w art. 7 ust. 2 pkt 2 występuje jedynie pojęcie "przekazanie".

Z kolei z ust. 3 art. 7 ustawy o VAT wynika, że z opodatkowania - jako odpłatnej dostawy towarów - wyłączono jedynie przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. To wskazuje, że wszelkie przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa - w formie innej niż prezenty o małej wartości oraz niemających statusu próbek - na cele wiążące się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części.

Zatem z art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT można wywieść, iż opodatkowaniu podlega, zgodnie z pkt 1, przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste ściśle wymienionych osób, a zgodnie z pkt 2 tego przepisu, wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny. Skutkiem tak sformułowanych norm prawnych jest przyjęcie, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w trybie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT podlega wszelkie przekazanie towarów, natomiast zużycie - tylko na rzecz podmiotów wymienionych w pkt 1 tego przepisu. Nie podlegają zatem opodatkowaniu nieodpłatne czynności zużycia towarów na cele reprezentacji i reklamy w ramach działalności przedsiębiorstwa, w tym np. zużycie w ramach poczęstunków kawy, herbaty, cukru, mleka, soków itp., w przypadku gdy beneficjentem jest kontrahent przedsiębiorcy - osoba trzecia, nie będąca pracownikiem, udziałowcem ani inną osobą, która została określona w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

W tym stanie rzeczy postanowiono jak na wstępie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj