Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1449/2BV/443/2006/201/KA
z 19 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1449/2BV/443/2006/201/KA
Data
2006.05.19



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
opodatkowanie
terytorium Unii Europejskiej (Wspólnoty Europejskiej)
usługi edukacyjne
usługi organizowania
usługi szkoleniowe


Pytanie podatnika
Czy usługi konferencyjne wykonywane na terytorium Republiki Węgierskiej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 1 - 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w odpowiedzi na wniosek Spółki z dnia 22.02.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim wniosek dotyczył kwestii, czy usługi konferencyjne wykonywane na terytorium Republiki Węgierskiej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście

p o s t a n a w i a

uznać przedstawione we wniosku stanowisko Spółki za prawidłowe.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku (uzupełnionym pismem z dnia 13.04.2006r.) Spółka podała, że jest zarejestrowana jako podatnik VAT w Polsce; nie jest natomiast zidentyfikowana dla celów podatku od wartości dodanej na terytorium Węgier, ani nie jest (dotychczas) zarejestrowana jako podatnik VAT UE. W czerwcu br. Spółka ma zamiar zorganizować na Węgrzech trzydniową międzynarodową konferencję naukową poświęconą problematyce ekonomicznej, a dokładniej problematyce świadczenia usług finansowych mikroprzedsiębiorcom na terenie Europy i Azji Środkowej. Konferencja jest organizowana w celu poszerzenia wiedzy w tej dziedzinie podczas wykładów i odczytów oraz wymiany doświadczeń między uczestnikami. Uczestnictwo w konferencji jest odpłatne i za udział w niej uczestnicy będą wnosili do Spółki określone opłaty w dolarach USA i w euro. W ramach zapłaty uczestnicy nabędą od Spółki pakiet usług konferencyjnych składający się przede wszystkim z udziału w sesjach, wykładach i warsztatach konferencyjnych przygotowanych przez Spółkę, a także z typowych dla takich wydarzeń usług i materiałów towarzyszących, jak częściowe wyżywienie w trakcie trwania konferencji (obiady i jedna kolacja), serwis kawowy w czasie przerw w sesjach oraz materiały piśmienne dotyczące tematu konferencji i samej konferencji. Spółka spodziewa się, że w konferencji będzie uczestniczyło kilkaset osób z kilkudziesięciu krajów - zarówno państw członkowskich, w tym Polski, jak i z państw trzecich. Część opłat za uczestnictwo w konferencji będzie wnoszona przez firmy i instytucje wysyłające swoich pracowników do uczestnictwa w konferencji, a część przez uczestników będących osobami fizycznymi, którzy zapłacą sami za siebie. Wśród odbiorców usługi (pod postacią w/w opisanego pakietu konferencyjnego), jaką Spółka (usługodawca) wykona i sprzeda im, będzie można dokonać następującego podziału:
1) osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej z Polski będące podatnikami VAT,
2) osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej z państw członkowskich UE będące podatnikami VAT,
3) osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej z państw członkowskich UE nie będące podatnikami VAT,
4) osoby fizyczne z państw członkowskich UE,
5) osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej z państw trzecich,
6) osoby fizyczne z państw trzecich.

W związku z powyższym Spółka sformułowała następujące pytania:
1) Czy opisane we wniosku usługi konferencyjne wykonywane na terytorium Republiki Węgierskiej podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2) Czy Spółka ma obowiązek wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż w/w usług wszystkim uczestnikom konferencji?
3) Czy wykonując usługi na terytorium państwa członkowskiego (w tym wypadku Węgier) Spółka ma obowiązek rejestracji w Polsce jako podatnik VAT UE?

Zdaniem Spółki odpowiedź na pierwsze pytanie powinna być przecząca. Spółka stoi na stanowisku, iż w/w usługa konferencyjna stanowi usługę w dziedzinie nauki i edukacji, a zatem na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3) lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usługi będzie miejsce rzeczywistego świadczenia usługi, a zatem Republika Węgierska. W związku z tym zdaniem Wnioskodawcy wyżej opisane usługi konferencyjne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie pierwszej spośród wymienionych wyżej kwestii (pozostałe pytania rozpatrzono odrębnie), Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:

Ustawa o podatku od towarów i usług wprowadza zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju,
- odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- eksport towarów,
- import towarów,
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Dalsze przepisy szczegółowo definiują wyżej wymienione czynności. Nie podlegają zatem opodatkowaniu czynności, które nie spełniają warunków ściśle dla nich określonych w przedmiotowej ustawie. Ze względu za zakres przedmiotowego wniosku, spośród wskazanych powyżej czynności analizy wymaga jedynie odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, gdyż pozostałe czynności związane są z obrotem towarowym. Ponieważ zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług świadczenie usług podlega opodatkowaniu wyłącznie w przypadku, gdy dokonywane jest na terytorium kraju (tj. terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy), rozpatrzenie wniosku wymaga określenia miejsca świadczenia przedmiotowej usługi.

Miejsce świadczenia usług określają przepisy art. 27 i 28 ust. 1 - 8 ustawy o podatku od towarów i usług, a także przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 28 ust. 9 ustawy, tj. § 4b - 4c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), przy czym zastosowanie poszczególnych przepisów zależy od rodzaju usług, a także od charakteru usługobiorcy i świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit a ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28 (przy czym żaden z przepisów art. 28 nie odnosi się bezpośrednio do usług świadczonych przez Spółkę).

Zdaniem tut. organu podatkowego cytowany wyżej przepis art. 27 ust. 2 pkt 3 lit a ustawy znajduje zastosowanie w przedmiotowej sprawie, tj. w odniesieniu do usług konferencyjnych. Cyt. przepis nie zawiera bezpośredniego odwołania do klasyfikacji statystycznych. Należy jednak uznać, iż opisane we wniosku usługi mają charakter zbliżony do usług szkoleniowych/ edukacyjnych/ oraz usług w dziedzinie nauki. Zasadniczą częścią usługi nie jest usługa turystyczna bądź gastronomiczna. Przedmiotowa usługa nie polega również na organizacji targów, gdzie kluczowym elementem jest wynajem powierzchni wystawienniczej. Zgodnie z treścią wniosku konferencja ma charakter naukowy; w trakcie konferencji będą odbywały się sesje, wykłady i warsztaty, a celem konferencji jest poszerzenie wiedzy w dziedzinie ekonomii z zakresu problematyki świadczenia usług finansowych. Inne usługi świadczone podczas konferencji będą miały charakter towarzyszący w stosunku do usługi głównej - będą stanowiły element składowy usługi konferencyjnej jako całości.

W oparciu o powyższy przepis należy stwierdzić, iż miejsce świadczenia przedmiotowej usługi znajduje się poza terytorium Polski. Tym samym usługa, o której mowa we wniosku, nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedstawione powyżej rozumienie cytowanego przepisu zgodne jest z jedną z głównych zasad podatku VAT (a więc podatku opodatkowującego konsumpcję), iż podatek ten powinien - co do zasady - obciążać usługę w miejscu jej konsumpcji (w tym przypadku na terytorium Węgier).

Przedstawione powyżej stanowisko tutejszego organu zgodne jest ze stanowiskiem Spółki wyrażonym w przedmiotowym wniosku. To ostatnie należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu wpływu przedmiotowego wniosku do tutejszego urzędu, tj. w dniu 22.02.2006r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj