Interpretacja Urzędu Celnego w Nowym Sączu
353000-RPA-911-6/06
z 23 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
353000-RPA-911-6/06
Data
2006.06.23



Autor
Urząd Celny w Nowym Sączu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz


Słowa kluczowe
biokomponent
biopaliwo
paliwo
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Czy może korzystać ze zwolnienia o którym mowa w § 12 ust 1 pkt 1 i 2 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego przypadku, gdy biokomponent do produkcji biopaliwa zostanie zakupiony w ramach dostawy od producenta pochodzącego z kraju należącego do Unii Europejskiej i sprowadzony w procedurze zawieszenia akcyzy?


Naczelnik Urzędu Celnego w Nowym Sączu działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz.60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 5 kwietnia 2006 roku (wpływ do tut. Urzędu 6 kwietnia 2006 roku) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 5 kwietnia 2006 roku (wpływ do tut. Urzędu 6 kwietnia 2006 roku) Podatnik zwrócił się z zapytaniem "czy może korzystać ze zwolnienia o którym mowa w § 12 ust 1 pkt 1 i 2 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego przypadku, gdy biokomponent do produkcji biopaliwa zostanie zakupiony w ramach dostawy od producenta pochodzącego z kraju należącego do Unii Europejskiej i sprowadzony w procedurze zawieszenia akcyzy".Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Strona posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego i planuje rozpoczęcie produkcji polegającej na wytwarzaniu oleju napędowego z dodatkiem biokomponentu.

Podatnik powołuje się na zapis § 12 ust 1 pkt 1 ww. rozporządzenia " zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 oraz z 2004 roku Nr 34, poz. 293), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach".

Zdaniem Podatnika odnośnie jakości wprowadzanych do obrotu biokomponentów to Minister Gospodarki i Pracy w rozporządzeniu z dnia 19 października 2005 w sprawie wymagań jakościowych dla biokomponentów oraz metod badań jakości biokomponentów, w § 12 ustalił, że " wymagań jakościowych dla biokomponentów oraz metod badań jakości biokomponentów określonych w rozporządzeniu nie stosuje się do biokomponentów wyprodukowanych i wprowadzonych do obrotu zgodnie z przepisami obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, w Turcji lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - będącym stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym" przewidując, tym samym możliwość sprowadzania takich biokomponentów. Według podatnika jedynym ograniczeniem był nieobowiązujący już zapis art. 22 ustawy z dnia 2 października 2003r o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych iż do dnia 30 kwietnia 2004 roku biokomponenty mogą być wytwarzane wyłącznie z surowców rolniczych zebranych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (...).Zdaniem Strony jeśli wykorzystany przez Podatnika biokomponent pochodzący z nabycia wewnątrzwspolnotowego będzie spełniał wymagania jakościowe dla tego biokomponentu w kraju pochodzenia, to zostanie spełniony warunek do skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia o którym mowa w § 12 ust 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, przy założeniu, że zostaną spełnione warunki określone w ust. 2 ww paragrafu.Strona powołuje się też na § 12 ust 1 pkt 2 ww rozporządzenia "zwalnia się od akcyzy paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów od 2 % do 5 % - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw oraz biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 5 % do 10 % biokomponentów, w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10 % biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw".Zdaniem Strony przy spełnieniu warunków określonych w § 12 ust 3 będzie mógł korzystać ze zwolnienia o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Naczelnik tut. Urzędu Celnego udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia: Stosownie do § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity - Dz. U. z 2006roku Nr 72, poz. 500) , zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. nr 199, poz. 1934 oraz z 2004 roku nr 34, poz. 293), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. Ponadto w myśl § 12 ust. 2 wyżej wymienionego rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, ma zastosowanie pod warunkiem, że:
1) podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający wyroby akcyzowe, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych;
2) podmiot uprawniony będzie posiadał zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;
3) nabycie biokomponentów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;
4) podmiot korzystający ze zwolnienia będzie prowadził ewidencję wskazującą na sposób wykorzystania biokomponentów.
3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, ma zastosowania pod warunkiem, że:
1) pomiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów;
2) podmiot nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów w celu ich odsprzedaży korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem.

Odnosząc się do przytoczonego przepisu § 12 ust. 2 i ust 3 wyżej wymienionego rozporządzenia, należy zauważyć, iż użyto w tym przepisie pojęcia "nabycie", a nie "nabycie wewnątrzwspólnotowe". W związku z powyższym nie można czytać powołanego przepisu § 12 ust.1 pkt 1 wyżej wymienionego rozporządzenia, w sposób rozszerzający i odnosić przedmiotowego zwolnienia również do nabyć wewnątrzwspólnotowych.Reasumując należy stwierdzić, iż w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego bikomponentu nia ma zastosowania zwolnienie na podstawie wyżej wymienionego przepisu § 12 ust 1 pkt 1, pkt 2.

Powyższa interpretacja:- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj