Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie
PP.005/13/06
z 17 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP.005/13/06
Data
2006.05.17



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
instalacja kasy rejestrującej
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Czy Spółka prawidłowo zamierza obliczyć wskaźnik, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 4.04.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko - nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny wynikający z wniosku:
Wnioskodawca w złożonym wniosku stwierdza, iż prowadzi zarówno sprzedaż na rzecz firm, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników.
Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375) Wnioskodawca świadcząc usługi telekomunikacyjne może ubiegać się o zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności wymienionej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług był większy niż 70%.

Wniosek dotyczy potwierdzenia poprawności obliczenia wskaźnika, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.

W ocenie Wnioskodawcy obliczenie wskaźnika, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia Ministra Finansów, następuje poprzez wskazanie w liczniku obrotu z tytułu sprzedaży usług telekomunikacyjnych (obrotu z tytułu sprzedaży wymienionej w pozycji 1-39 załącznika do rozporządzenia) zarówno na rzecz osób prawnych, jak i fizycznych, natomiast w mianowniku wykazanie sprzedaży ogółem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych.

Odnosząc się do zagadnienia podniesionego we wniosku, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej, wynikającej z art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych upoważniony został do zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku ewidencjonowania, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Wykonaniem tej delegacji jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia zwalnia się do dnia 31 grudnia 2006 r. z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionej w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności wymienionej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług był większy niż 70%. W pozycji 14 załącznika wymieniono: usługi telekomunikacyjne.

Mając na uwadze brzmienie art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również ww. przepisów wykonawczych należy jednoznacznie stwierdzić, iż jedynym kryterium decydującym o obowiązku stosowania kasy rejestrujących jest rodzaj odbiorcy sprzedawanego towaru lub usługi. Zatem w celu ustalenia właściwej kwoty, przy jakiej podatnik nabywa prawo do zwolnienia ze stosowania kas rejestrujących uwzględnia się wyłącznie obroty pochodzące ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Takie brzmienie powyższego przepisu wyłącza z podstawy obliczenia przedmiotowej kwoty obrót uzyskany ze sprzedaży towarów i usług na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, gdyż kasy rejestrujące nie są urządzeniami do rejestracji sprzedaży dokonywanej na rzecz tych podmiotów.

W związku z powyższym, do wyliczenia udziału obrotów, określonego w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, należy uwzględnić wyłącznie sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Dlatego też - w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu - należy zatem przyjąć, że zawarte we wniosku stanowisko Spółki, zgodnie z którym w celu ustalenia udziału obrotów z tytułu świadczenia czynności określonych w poz. 1-39 załącznika do w/w rozporządzenia w obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy należy uwzględnić w odniesieniu do sprzedaży wymienionej w poz. 1-39 załącznika zarówno obrót z tytułu sprzedaży na rzecz osób prawnych, jaki i fizycznych - uznać należy za nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
W dacie wydania postanowienia nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Tarnowie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj