Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-447/05/IS
z 26 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-447/05/IS
Data
2005.08.26



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
faktura korygująca
faktura zbiorcza
podstawa opodatkowania
rabaty


Pytanie podatnika
Czy dla celów podatku od towarów i uslug Spółka powinna rozliczać udzielane rabaty potransakcyjne obniżając wartość sprzedaży podlegającej opodatkowaniu oraz wartość podatku należnego w deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym Spółka otrzymuje od swych kontrahentów potwierdzenie odbioru zbiorczych faktur korygujących oraz czy Spółka może dokumentować udzielane rabaty potransakcyjne w formie zbiorczych faktur korygujących obniżając wartość każdej faktury pierwotnej wystawionej na rzecz kontrahentów w całym okresie rozliczeniowym?


POSTANOWIENIE


Na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem Spółki z dnia 06.06.2005 r. (data wpływu 08.06.2005), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, postanawia uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz sprzedaży kosmetyków. Celem zwiększenia poziomu sprzedaży, udziela swoim kontrahentom rabatów potransakcyjnych. Rabaty potransakcyjne przyznawane są na podstawie umów o współpracy handlowej, które przewidują, że po osiągnięciu określonej wysokości obrotów w odpowiednim okresie czasu kontrahenci są uprawnieni do otrzymania rabatu potransakcyjnego. Wnioskodawca podkreśla, że kontrahenci nie są zobowiązani do osiągania określonej wysokości obrotów. Podatnik dokumentuje rabaty potransakcyjne zbiorczymi fakturami korygującymi tzn. fakturami, które obniżają wartość każdej faktury pierwotnej wystawionej na rzecz kontrahenta w całym okresie rozliczeniowym. Spółka dokonuje tym samym korekty konkretnych faktur sprzedaży ponieważ jest w stanie przyporządkować wysokość określonego rabatu potransakcyjnego do określonej faktury sprzedaży, a następnie dokonać jej stosownej korekty. Strona dokonuje obniżenia podatku należnego w deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym otrzymuje od klientów potwierdzenie odbioru zbiorczych faktur korygujących.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego zważył, co następuje:

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) o podatku od towarów i usług (dalej ustawa) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z ust. 4 art. 29 obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadku, gdy wypłacony rabat związany jest z konkretną dostawą powinien być traktowany jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W przedłożonym wniosku Spółka wskazuje, iż wartość otrzymanego rabatu potransakcyjnego wynika bezpośrednio, z obrotu osiągniętego w trakcie prowadzenia przez jej kontrahentów "normalnej działalności gospodarczej". Obrót ten ma swe źródło w wystawionych przez Wnioskodawcę fakturach VAT na rzecz podmiotów uprawnionych do otrzymania rabatu potransakcyjnego. Ponadto Strona jest w stanie przy porządkować wysokość określonego rabatu potransakcyjnego do określonej faktury sprzedaży, a następnie dokonać jej stosownej korekty.

Co zaś dotyczy dokumentowania rabatów potransakcyjnych zbiorczymi fakturami korygującymi - również w tym zakresie - Naczelnik Urzędu Skarbowego podziela stanowisko Wnioskodawcy. Zbiorcza faktura korygująca powinna zawierać wszystkie elementy właściwe dla faktury korygującej - określone w § 16 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 798) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (do 31 maja § 19 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 971) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług). Podatnik przy zachowaniu wspomnianych wyżej warunków może wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą odnoszącą się do kilku faktur pierwotnych.

W myśl § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. co do zasady sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę (...). Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie.

Z uwagi na powyższe Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj