Interpretacja Urzędu Celnego II w Warszawie
442000-AP-9104-7/06/DC
z 31 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
442000-AP-9104-7/06/DC
Data
2006.05.31



Autor
Urząd Celny II w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne


Słowa kluczowe
Administracyjny Dokument Towarzyszący
skład podatkowy
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Czy istnieje obowiązek utworzenia składu podatkowego oraz stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy i administracyjnych dokumentów towarzyszących (ADT) w związku z nabyciem i odsprzedażą bitumu naftowego?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 217 oraz art. 219 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 14.03.2006r. (data wpływu do UC 17.03.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa

postanawiam

uznać stanowisko Strony przedstawione we wniosku za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 17.03.2006r. do Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie wpłynął wniosek XXX, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa. Z wniosku wynika następujący opis stanu faktycznego cyt.:

"XXX zamierza zajmować się nabywaniem od rafinerii, prowadzących składy podatkowe, bitumu naftowego służącego do budowy dróg i autostrad. Zgodnie z ustawą, bitum naftowy jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym - jest on sklasyfikowany w ramach kodu PKWiU 23.20.32. Nabywany przez XXX bitum naftowy będzie następnie sprzedawany innym podmiotom (odbiorcom) i dostarczany z rafinerii (tj. od dostawcy) bezpośrednio do wytwórni mas bitumicznych prowadzonych przez odbiorców. Fizycznie dostawa będzie więc przebiegać od rafinerii do wytwórni mas bitumicznych, tj. urządzeń niezbędnych do budowy dróg. Wytwarzana w nich masa bitumiczna jest również wyrobem akcyzowym zharmonizowanym oznaczonym symbolem PKWiU 26.82.13. Przyjęcie ww. struktury dystrybucji jest podyktowane kilkoma względami. Przede wszystkim, wytwórnie mas bitumicznych muszą być usytuowane w niedalekiej odległości od budowanej, czy też remontowanej drogi. Transport dużych ilości mas bitumicznych z dalszych odległości jest bowiem całkowicie nieopłacalny. Ponadto, zakupiony w rafinerii bitum musi być przekazywany bezpośrednio do wytwórni mas bitumicznych, gdyż w trakcie transportu surowiec ten musi być cały czas podgrzewany. Wprowadzenie dodatkowego miejsca kontroli bądź przeładunku pomiędzy odbiorcą docelowym i rafinerią (skład podatkowy) mogłoby doprowadzić, szczególnie zimą, do utraty parametrów technicznych surowca. Dodatkowo, XXX nie posiada żadnych magazynów ani miejsc składowania, w których bitum mógłby być, abstrahując od powyższych względów, składowany. Celem działalności XXX jest dystrybucja bitumu - surowiec ten nie będzie przez XXX ani produkowany, ani przetwarzany, ani też XXX nie będzie składowała tego surowca. Dostawa tego towaru będzie bowiem, niezależnie od tytułu własności, przebiegać pomiędzy rafinerią (składem podatkowym) a odbiorcą (producentem mas bitumicznych). Pragniemy również zwrócić uwagę, iż wyroby o których piszemy nie nadają się ze względów technicznych i ekonomicznych do przerobu na materiały napędowe lub opałowe, jak również same nie służą takim celom"

Przedstawione we wniosku pytanie Strony jest następujące cyt.:"Czy XXX jest zobowiązana do utworzenia składu podatkowego oraz do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy i administracyjnych dokumentów towarzyszących (ADT) w związku z nabyciem i odsprzedażą bitumu naftowego (PKWiU 23.20.32)?

W ocenie XXX, analiza przepisów dotyczących podatku akcyzowego wskazuje, iż XXX jako podmiot nieprowadzący działalności w zakresie produkcji, przerobu czy magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, nie jest zobowiązana do utworzenia składu podatkowego oraz do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy i administracyjnych dokumentów towarzyszących (ADT) w związku z nabyciem i odsprzedażą bitumu naftowego (PKWiU 23.20.32).

Oceniając przedstawione stanowisko XXX stwierdzam, że:Zgodnie z art. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) bitum naftowy o symbolu PKWiU 23.20.32 został zaklasyfikowany do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (załącznik Nr 2 do ww. ustawy, poz. 4).Natomiast § 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r.w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) stanowi, iż nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust.1. W poz. 8 załącznika do ww. rozporządzenia został wymieniony wyrób akcyzowy zharmonizowany o symbolu PKWiU 23.20.32 i kodem CN 2713 (koks naftowy, bitum naftowy, inne pozostałości olejów z ropy naftowej), co do którego nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z § 2 a ust. 2 w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w ust. 1, produkowanych i przemieszczanych na terytorium kraju do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż stawka 0, z wyjątkiem wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.32 i kodem CN 2713, nie stosuje się ust. 1 § 2a ww. rozporządzenia.

Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy, w przypadku bitumu naftowego, oznaczonego symbolem PKWiU 23.20.32 oraz kodem CN 2713, procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania. Podmiot odsprzedający ww. wyrób nie musi posiadać statusu składu podatkowego, bowiem nabywać powinien wyrób z zapłaconą akcyzą.

Powyższa odpowiedź w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa dotyczy wyłącznie stanu przedstawionego przez XXX oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Odpowiedź nie jest wiążąca dla XXX, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla XXX do czasu jej zmiany lub uchylenia. Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj