Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZE/401-2731/06
z 21 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZE/401-2731/06
Data
2006.08.21



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Ewidencja i identyfikacja podatników --> Postępowanie w sprawie nadania NIP --> Aktualizacja danych


Słowa kluczowe
aktualizacja danych
udziałowiec


Pytanie podatnika
Czy Spółka ma obowiązek informowania organu podatkowego o każdorazowej zmianie wspólnika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością .


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu na podstawie art. 14 a § 1§ 2 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), wobec wniosku o udzielenie interpretacji, czy zmiana osoby wspólnika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wymaga aktualizacji zgłoszenia identyfikacyjnego w urzędzie skarbowym, w trybie art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, postanawia uznać za nieprawidłowy pogląd podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, stwierdzający, iż Spółka nie ma obowiązku zawiadamiania (aktualizacji) o zmianie osoby swojego wspólnika.

UZASADNIENIE

W dniu 06.06.2006 r. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji, w sprawie obowiązku zawiadamiania (aktualizacji) organu podatkowego o zmianie osoby nowego wspólnika na zgłoszeniu aktualizacyjnym.

W przedmiotowym piśmie Spółka podnosi, iż nie ma obowiązku informowania organu podatkowego o każdorazowej zmianie wspólnika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością .

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 5 ust. 3 i 4 b ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r., Nr 269, poz. 2681 ze zm.) nie jest ona podmiotem wskazanym przez ustawodawcę zobowiązanym do informowania o zmianie osoby wspólnika/ów spółki.

Ustosunkowując się do przedstawionej kwestii, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu stwierdza, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje art. 9 ust. 6 w związku z art. 5 ust.4b ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r., Nr 269, poz. 2681 ze zm.).

Stosownie do wskazanych powyżej przepisów, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą dołączają do zgłoszenia identyfikacyjnego oraz aktualizacyjnego uwierzytelnione lub urzędowo poświadczone kopie dokumentów potwierdzających informacje objęte zgłoszeniem, w szczególności: odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego, umowy spółki, dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w których znajduje się siedziba, zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON. Wymienione dokumenty nie stanowią pełnej listy. Świadczy o tym użyty przez ustawodawcę zwrot „w szczególności”. Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą są zobowiązani do dołączenia do zgłoszenia identyfikacyjnego lub aktualizacyjnego kopie dokumentów potwierdzających zmiany.

W myśl art. 5 ust. 9b ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 ze zm.) tutejszy organ podatkowy jest właściwy wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników, do których należą:

    1. Podatkowe grupy kapitałowe,
    2. Banki,
    3. Zakłady ubezpieczeń,
    4. Jednostki działające na podstawie przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych,
    5. Jednostki działające na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
    6. Oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstw zagranicznych,
    7. Osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które:
    a) w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego albo
    b) jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, biorą udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli, albo posiadają udział w kapitale takich przedsiębiorstw albo
    c) są zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, albo
    d) jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym w rozumieniu innych ustaw lub w jego kontroli albo posiadają jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.

Stosownie do unormowań art. 5a ust. 5 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r., Nr 121, poz. 1267) dla ww. podatników zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego z naczelnika właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników następuje z dniem 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło ich wyłączenie z danej kategorii.

Zgodnie z treścią art. 157 § 1 Kodeksu spółek handlowych umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością winna zawierać, między innymi liczbę i wartość nominalną udziałów objętych przez poszczególnych wspólników. Zatem każde zbycie jak i nabycie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością jest równoznaczne ze zmianą umowy spółki.

Z powyższego wynika, że skutki prawne, wynikające ze zmiany wspólnika/ów mogą powodować zmiany w określeniu właściwości organu podatkowego.

Ponadto kwestią o podstawowym znaczeniu jest regulacja art. 9 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników nakazująca do aktualizacji danych odpowiednie stosowanie wzorów formularzy zgłoszeniowych, jak i obowiązek dołączania do składanych formularzy określonych dokumentów (art. 5 ust. 4b cytowanej ustawy). Dokonanie aktualizacji następuje w drodze działania podatnika (płatnika) lub osób go reprezentujących.

Zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2 zawiera informacje uzupełniające, w które podatnik ma obowiązek odnotowania zmian. Dane takie, jak np.: zbycie kapitału zagranicznego, nabycie statutu zakładu pracy chronionej, podatnika ma obowiązek zgłosić właściwemu organowi podatkowemu we właściwym ustawowo terminie. Informacje powyższe wraz z załącznikami stanowią podstawę do uwzględnienia i naniesienia zmian.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj