Interpretacja Prezydenta Miasta Bielsko-Biała
DB.III-3110/1402/06/U
z 17 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DB.III-3110/1402/06/U
Data
2006.07.17



Autor
Prezydent Miasta Bielsko-Biała


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
amortyzacja
budynki koszarowe


Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku określoną w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych należy stosować dla budynków koszarowych.


POSTANOWIENIE

Prezydent Miasta na podstawie: art. 14 a § 1, 3 i 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8,poz 60 ze zm.), art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1980 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 ze zm.).

POSTANAWIA

1. udzielić na wniosek ............. z dnia 5 czerwca 2006 r. pisemnej interpretacji stwierdzając, że do budynków koszarowych, które posiada .............. należy zastosować stawkę podatku określoną w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych ( tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844), tj. od "budynków pozostałych" ,

2. stwierdzić, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5.06.2006 r. ....................... złożył zgodnie z art.14a Ordynacji podatkowej, wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie prawidłowego zakwalifikowania budynków koszarowych dla potrzeb podatku od nieruchomości. .....................posiada budynki koszarowe, które są przeznaczone do zbiorowego zakwaterowania żołnierzy.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w/w budynki koszarowe, w których znajdująsię wspólne kwatery żołnierzy - powinno uznać się za budynki mieszkalne i w stosunku do nich powinna być zastosowana stawka podatku tak jak za "budynki mieszkalne". Podatnik swoje stanowisko uzasadnia wykładnią pojęcia "budynek mieszkalny" dokonaną przezNaczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, zawartą w wyroku z dnia 7 czerwca 2005 r. (sygn. Akt FSK/1936/04). Niestety organ podatkowy nie może się do nich odnieść, ponieważ wyrok sądu nie może stanowić wykładni prawa, gdyż dotyczy konkretnej sprawy.

Zgodnie z art. 1a ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych "budynkiem" jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych, jak również ustawa z dnia 7 lipca 1994 r.- Prawo budowlane (Dz. U z 2003 r. Nr 207, poz.2016 z późno zm.) nie zawierają definicji "budynku mieszkalnego".

Podstawą wymiaru podatków stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2003 r. Nr 100 poz. 1086 z późno zm.). W związku z powyższym opodatkowanie budynku lub jego części stawką przewidzianą dla budynków mieszkalnychjest możliwe, jeżeli w ewidencji gruntów i budynków budynek oznaczony został jako mieszkalny.

W przypadku gdy ewidencja budynków nie jest lub dotychczas nie była prowadzona, podstawowym kryterium zaliczenia danego budynku do odpowiedniej kategorii jest dokumentacja budowlana danego obiektu np. projekt budowlany, pozwolenie na budowę, decyzja o dopuszczeniu budynku do użytkowania itp., w której znajduje się dokonane przez odpowiedni organ precyzyjne określenie rodzaju budynku.

Organ podatkowy dysponuje kserokopiami decyzji wydanych przez WojewodęŚląskiego dla ......................... w . - zezwalających na remonti przebudowę "budynku koszarowego" oraz na budowę "budynku koszarowego". Z przedmiotowej dokumentacji wynika, że budynki, które posiada Zarząd Infrastruktury nie mają określenia "budynek mieszkalny". Nie ma więc podstaw do podważania prawomocnych decyzji wydawanych przez inne organy.

Przynależność budynku do odpowiedniego rodzaju ustala się zgodnie z zasadami Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), wprowadzonej na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 z późno zm.) w III części załącznika w szczegółowym podziale w grupie I wymienia m.in. budynki i lokale. Budynki podzielone są na dwie podgrupy: budynki mieszkalne i niemieszkalne.

Rodzaj "budynki mieszkalne" obejmuje m.in. budynki zamieszkania zbiorowego np.: domy opieki społecznej (bez opieki medycznej),hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, placówki opiekuńczo - wychowawcze, domy dla bezdomnych itp.

Rodzaj "inne budynki niemieszkalne" obejmuje: hotele i podobne budynki krótkotrwałego zakwaterowania ( z wyjątkiem hoteli robotniczych - rodzaj 110 ), schroniska młodzieżowe, górskie, domy wypoczynkowe, oraz pozostałe budynki zakwaterowania turystycznego. Ponadto rodzaj ten obejmuje zakłady karne i poprawcze, areszty śledcze, schroniska dla nieletnich oraz budynki koszarowe, z wyjątkiem budynków mieszkalnych na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych oraz aresztów śledczych.

W związku z powyższym budynki koszarowe, o ile nie są one związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, to podlegają opodatkowaniu według stawek przewidzianych dla budynków pozostałych tj. w 2006 r. - 6,17 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej za pośrednictwem Prezydenta Bielska-Białej, w terminie 7 dni od datydoręczenia niniejszego postanowienia - art. 236 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa -(Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj