Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
PV/443-510/IV/2005/JW
z 7 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PV/443-510/IV/2005/JW
Data
2006.03.07



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
Numer Identyfikacji Podatkowej
stawki podatku


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy dopuszczalne jest złożenie korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym Spółka otrzymała od kontrahentów zagranicznych potwierdzenie odbioru korekt faktur VAT, z uzupełnionym wpisem numeru identyfikacyjnego nabywcy dla transakcji wewnątrzwspólnotowych?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 05.12.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 08.12.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie prawa do złożenia korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym Podatnik otrzymał od kontrahentów zagranicznych potwierdzenie odbioru korekt faktur VAT, wystawionych z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

W deklaracji VAT-7 za maj 2004r. Podatnik wykazał wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, opodatkowanej według stawki podatku VAT 0%.

Jednakże część przedmiotowych dostaw, które Podatnik wykazał w deklaracji VAT-7 wg stawki 0%, została udokumentowana fakturami VAT, na których nie podano numeru identyfikacyjnego nabywcy dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W wyniku przeprowadzonej przez Organ kontroli w zakresie zasadności zwrotu podatku od towarów i usług za maj 2004r. została wydana decyzja ustalająca dla Spółki dodatkowy podatek VAT należny (m.in. z tytułu zakwestionowania stawki podatku VAT 0% dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, udokumentowanych fakturami VAT, na których nie podano numeru identyfikacyjnego nabywcy dla transakcji wewnątrzwspólnotowych i opodatkowania tych czynności stawką krajową) oraz dodatkowe zobowiązanie podatkowe.

Wszystkie pozostałe warunki dla zastosowania stawki 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów zostały przez Podatnika spełnione.

Do przedmiotowych faktur Podatnik wystawił korekty, z uzupełnionym wpisem numeru identyfikacyjnego nabywcy dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy dopuszczalne jest złożenie korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym Spółka otrzymała od kontrahentów zagranicznych potwierdzenie odbioru korekt faktur VAT, z uzupełnionym wpisem numeru identyfikacyjnego nabywcy dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Zdaniem Podatnika, korekta taka może zostać złożona, gdyż jest ona zgodna z obowiązującymi przepisami.

Podatnik uzasadnia swoje stanowisko następującymi przesłankami:

  • kontrolą objęto maj 2004r.,
  • podatek VAT należny został przypisany za maj 2004r.,
  • potwierdzenie odbioru korekt faktur VAT z uzupełnionym wpisem numeru identyfikacyjnego nabywcy Spółka otrzymała w innym miesiącu (niż miesiąc objęty kontrolą) i za ten miesiąc zostanie sporządzona korekta podatku VAT należnego (na minus), ponieważ korekty faktur VAT należy rozliczyć w ewidencji VAT w miesiącu otrzymania potwierdzonej korekty faktury VAT,
  • nie upłynął 5-letni okres do złożenia korekty deklaracji VAT-7.

Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z treścią art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Natomiast stosownie do treści art. 41 ust. 3 ustawy o VAT w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

W art. 42 zostały określone warunki, od spełnienia których uzależnione jest zastosowanie stawki podatku 0%.

I tak, zgodnie z ust. 1 cyt. przepisu, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Natomiast na podstawie delegacji ustawowej zawartej m.in. w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798) - zwanego dalej rozporządzeniem, w którym określono szczegółowe zasady wystawiania faktur oraz faktur korygujących.

Stosownie do treści § 9 ust. 10 rozporządzenia w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów faktura stwierdzająca tę dostawę powinna zawierać numer podatnika dokonującego dostawy, o którym mowa w art. 97 ust. 10 ustawy o VAT, oraz właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż część przedmiotowych dostaw, które Podatnik wykazał w deklaracji VAT-7 wg stawki 0%, została udokumentowana fakturami VAT, na których nie podano numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadanego przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierającego dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej.

Natomiast, jak oświadczył Podatnik w złożonym wniosku, wszystkie pozostałe warunki dla zastosowania stawki 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów zostały przez Spółkę spełnione.

W związku z powyższym Podatnik wystawił faktury korygujące, z uzupełnionym wpisem numeru identyfikacyjnego nabywcy, nadanego przez państwo członkowskie właściwe dla tego  nabywcy, zawierającego dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z § 16 cyt. rozporządzenia faktury korygujące wystawia się w przypadku:

  • gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT (§ 16 ust. 1),
  • zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT (§ 16 ust. 3 pkt 1),
  • zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu (§ 16 ust. 3 pkt 2).

Tut. Organ nadmienia, iż w zaistniałym stanie faktycznym nie wystąpiła żadna z wymienionych wyżej okoliczności.

Ponadto tut. Organ podatkowy zauważa, iż zgodnie z treścią § 17 ust. 1 rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zdaniem Podatnika otrzymanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę korekt faktur VAT (z uzupełnionym wpisem numeru identyfikacyjnego nabywcy), uprawnia Spółkę do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym Spółka otrzymała to potwierdzenie.

Zgodnie z § 16 ust. 4 rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy o VAT - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 tej ustawy.

Jednakże powyższy przepis nie dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a zatem dla rozliczenia korekty faktury z tytułu WDT nie ma znaczenia moment otrzymania potwierdzenia odbioru tej faktury przez nabywcę, gdyż potwierdzenie takie w przypadku tej transakcji w ogóle nie jest wymagane.

Natomiast sposób i termin rozliczenia u sprzedawcy wystawionych przez niego faktur korygujących uzależniony jest od przyczyn, które spowodowały konieczność wystawienia danej faktury.

Jeżeli faktura korygująca wystawiana jest w celu naprawienia popełnionego w chwili wystawienia faktury pierwotnej błędu, który spowodował wykazanie błędnej kwoty podatku należnego (np. niewłaściwa stawka podatkowa, błąd rachunkowy) Podatnik winien ująć tę fakturę w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawił fakturę pierwotną.

Natomiast w przypadku, gdy faktura korygująca wystawiona jest z powodu okoliczności, które zaistniały po dokonaniu sprzedaży, rozlicza się ją na bieżąco i ujmuje w rejestrze sprzedaży i deklaracji za miesiąc, w którym ją wystawiono.

W analizowanej sprawie mamy niewątpliwie do czynienia z pierwszą z opisanych powyżej sytuacji, bowiem faktura odzwierciedla rzeczywisty stan faktyczny, a jej korekta wynika z faktu, iż wystawca nie podał numeru identyfikacyjnego nabywcy dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Jednakże nabywca posiadał taki numer w momencie wystawienia faktury pierwotnej, a zatem  przyczyną wystawienia faktury korygującej nie są okoliczności, które zaistniały po dokonaniu sprzedaży.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym, Podatnik miałby prawo do skorygowania - na podstawie korekt, z uzupełnionym wpisem numeru identyfikacyjnego nabywcy dla transakcji wewnątrzwspólnotowych - deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu przedmiotowej transakcji (udokumentowanej pierwotną fakturą) tj. w maju 2004r.

Zgodnie bowiem z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Natomiast skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej).

Jednakże stosownie do treści art. 81b § 1 Ordynacji podatkowej uprawnienie do skorygowania deklaracji:

  1. ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;
  2. przysługuje nadal po zakończeniu:

  3. a) kontroli podatkowej,
    b) postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Natomiast z treści złożonego wniosku oraz z informacji posiadanych przez tut. Organ wynika, że zakres przedmiotowej korekty deklaracji VAT-7 za maj 2004r. został objęty decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego, a ponadto przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gdańsku toczy się postępowanie sądowo-administracyjne z tytułu VAT za maj 2004r.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie Podatnik, nie ma prawa do skorygowania deklaracji VAT-7 za maj 2004r., natomiast korekta deklaracji za inny miesiąc (np. miesiąc otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę ), jak wykazano powyżej, byłaby nieuzasadniona.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj