Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1449/2BV/443/2006/206/KA
z 24 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1449/2BV/443/2006/206/KA
Data
2006.05.24



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
kontrahent zagraniczny
miejsce świadczenia usług
Numer Identyfikacji Podatkowej
pośrednictwo
prowizje
usługi pośrednictwa


Pytanie podatnika
Czy podatnik świadcący usługi pośrednictwa w sprzedaży stali na rzecz firmy niemieckiej prawidłowo postępuje wystawiając fakturę VAT na prowizję dla podatnika niemieckiego, nie naliczając podatku od tej prowizji?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w odpowiedzi na Pana wniosek z dnia 24.02.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dotyczący opodatkowania usług pośrednictwa w sprzedaży stali świadczonych na rzecz firmy niemieckiej, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście


p o s t a n a w i a


uznać Pana stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku podał Pan informacje, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na pośrednictwie w sprzedaży stali na rzecz firmy niemieckiej. Zgodnie z zawartą umową z kontrahentem niemieckim jako wynagrodzenie za pośrednictwo otrzymuje Pan prowizję, której wysokość uzależniona jest od ilości i rodzajów sprzedanych produktów. Firma niemiecka sprzedając swoje produkty na rynek polski obciąża finalnego nabywcę wartością zawierającą podatek VAT, w której elementem składowym jest Pana prowizja. Firma niemiecka podaje Panu swój unijny numer identyfikacji podatkowej, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium swego państwa. Podany numer umieszcza Pan na fakturze dokumentującej wykonanie przez Pana firmę usług pośrednictwa na rzecz niemieckiej firmy.

W związku z powyższym zwrócił się Pan z zapytaniem, czy prawidłowo postępuje wystawiając fakturę VAT na prowizję dla podatnika niemieckiego, nie naliczając podatku od tej prowizji.

Według Pana opinii w niniejszej sprawie znajduje zastosowanie przepis art. 28 ust. 6 w związku z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie którego stwierdza Pan, iż miejscem świadczenia usług pośrednictwa jest terytorium Niemiec i kontrahent niemiecki, który podał Panu swój numer identyfikacji podatkowej, jest obowiązany rozliczyć podatek od wartości dodanej.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w kwestii opodatkowania wykonywanych przez Pana usług podatkiem od towarów i usług, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów rozumie się, co do zasady, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. W świetle cytowanych przepisów czynności, o których mowa w przedmiotowym wniosku (pośrednictwo w dokonywanej przez niemiecką firmę sprzedaży stali na polskim rynku) niewątpliwie stanowią świadczenie usług. Jednakże czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wtedy, gdy przepisy prawa podatkowego uznają je za wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Miejsce świadczenia usług określają przepisy art. 27 i 28 ust. 1 - 8 ustawy o podatku od towarów i usług, a także przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 28 ust. 9 ustawy, tj. § 4b - 4c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), przy czym zastosowanie poszczególnych przepisów zależy od rodzaju usług, a także od charakteru usługobiorcy i świadczącego usługę.
Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6. Zgodnie z art. 28 ust. 6 ustawy w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Wykonywana przez Pana usługa niewątpliwie stanowi usługę, o której mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy, tj. wykonywaną przez pośrednika działającego w imieniu i na rzecz osoby trzeciej (niemieckiej firmy, o której mowa we wniosku), związaną bezpośrednio z dostawą towarów. W związku z powyższym miejsce świadczenia w przypadku tej usługi określić należy na podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy albo art. 28 ust. 6 ustawy. Łatwo zauważyć, że w przypadku spełnienia warunku określonego w art. 28 ust. 6 ustawy (dotyczącego podania numeru identyfikacyjnego przez nabywcę) zbędne jest badanie miejsca dostawy towarów. Wprawdzie jeżeli miejsce określone zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy jest takie samo, jak miejsce określone zgodnie z art. 28 ust. 6 ustawy, wówczas miejsce świadczenia usługi pośrednictwa określa się na podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c (jest to miejsce dostawy towarów), ma to jednak znaczenie wyłącznie formalne, ponieważ w praktyce jest to jednocześnie miejsce, o którym mowa w art. 28 ust. 6 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że nabywca usługi (niemiecki kontrahent) podaje Panu dla tej usługi numer identyfikacji podatkowej, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec (co spełnia warunek określony w art. 28 ust. 6 ustawy), a numer ten wykazuje Pan na fakturze dokumentującej wykonanie usługi. Wynika z tego, że miejscem świadczenia wykonywanych przez Pana usług jest terytorium Niemiec, a tym samym czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy Minister Finansów w dniu 25 maja 2005r. wydał rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 90, poz. 798, sprostowanie Dz. U. z 2005r. Nr 102, poz. 860). Zgodnie z §9 ust. 1 rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
3) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
4) nazwę towaru lub usługi;
5) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
6) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
7) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
8) stawki podatku;
9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
10) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Zgodnie z §27 ust. 1 rozporządzenia powyższy przepis stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§27 ust. 2 rozporządzenia). W przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi (§27 ust. 4 rozporządzenia).

Wyrażone powyżej stanowisko tutejszego organu dotyczące miejsca świadczenia usług oraz braku obowiązku naliczenia podatku od towarów i usług od opisanej transakcji zgodne jest z Pana stanowiskiem przedstawionym w przedmiotowym wniosku. To ostatnie należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu wpływu przedmiotowego wniosku do tutejszego urzędu, tj. w dniu 24.02.2006r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj