Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPF/415-58/06/ML
z 23 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPF/415-58/06/ML
Data
2006.08.23
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem
Słowa kluczowe
certyfikat rezydencji
korekta podatku
nierezydent
podatek dochodowy od osób fizycznych
Pytanie podatnika
Czy w związku z otrzymaniem przez Spółkę od pracownika oświadczenia o posiadaniu statusu nierezydenta, zaistnieje konieczność, po otrzymaniu od niego certyfikatu rezydencji: skorygowania stawki podatku od przychodu z tytułu pełnionej funkcji w radzie nadzorczej z 19% na 20%, wyliczonej od podstawy nie pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu, skorygowania deklaracji PIT-4 i złożenia miesięcznych deklaracji PIT-8A o zryczaltowanym podatku oraz wystawienia informacji o wysokości przychodu uzyskanego przez osobę fizyczną niemającą miejsca zamieszkania - IFT-1 R jako rozliczenie roczne za 2005r. ?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku: Spółki "X" o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny P O S T A N A W I A - uznać stanowisko Strony za prawidłowe U Z A S A D N I E N I E
Spółka ma wątpliwości, czy w związku z powyższym powinna: Zdaniem Spółki, w związku z otrzymanym oświadczeniem Pana N. o posiadaniu statusu nierezydenta, zaistnieje konieczność, po otrzymaniu od niego certyfikatu rezydencji: skorygowania stawki podatku od przychodu z tytułu pełnionej funckji w radzie nadzorczej Spółki z 19% na 20%, wyliczonej od podstawy nie pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu, skorygowania deklaracji PIT-4 i złożenia miesięcznych deklaracji PIT-8A o zryczałtowanym podatku oraz wystawienia informacji o wysokości przychodu uzyskanego przez osobę fizyczną niemającą w Polsce miejsca zamieszkania - IFT - 1R jako rozliczenie roczne za 2005r. Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./ osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Zgodnie z art. 29 ust. 2 powołanej wyżej ustawy powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika, uzyskanym od niego zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej, zwanym dalej "certyfikatem rezydencji". Certyfikat rezydencji, w formie zaświadczenia (poświadczenia), ma dla celów podatkowych potwierdzać miejsce zamieszkania podatnika. Zaświadczenie jest wydawane przez administrację podatkową, właściwą dla rezydentury podatnika będącego odbiorcą należności. Certyfikat jest formą dokumentowania określonego stanu faktycznego tj. miejsca zamieszkania podatnika nierezydenta podlegającego zryczałtowanemu opodatkowaniu. Pan N. udokumentował miejsce zamieszkania na terenie Ukrainy certyfikatem rezydencji. Zatem w sprawie ma zastosowanie art. 41 ust. 4 w/w ustawy, zgodnie z którym osoby prawne jako płatnicy, zobowiązane są pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji płatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m. in. w art. 29. Na podstawie art. 42 ust. 1 w/w ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8A). Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, sa obowiązani przesłać podatnikom o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości przychodu, sporządzone według ustalonego wzoru (IFT-1). Zasady dokonywania korekt deklaracji uregulowane zostały w art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej z dnia 29 sierpnia 1997r. /t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, który stanowi, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego, w przedmiotowym stanie faktycznym, stanowisko Strony zawarte w wystąpieniu jest prawidłowe. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.