Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-241/12/AŻ
z 8 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-241/12/AŻ
Data
2012.10.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od spadków i darowizn


Słowa kluczowe
darowizna
obowiązek podatkowy
podatek od spadków i darowizn
zwolnienie


Istota interpretacji
podatek od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości przekazanej w formie darowizny w 2008 r.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 09 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości przekazanej w formie darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 lipca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości przekazanej w formie darowizny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 13 czerwca 2008 r. Wnioskodawca nabył w drodze darowizny nieruchomość w postaci lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność (ustanowioną w 1998 r. i objętą księgą wieczystą). Przedmiotowy lokal został Wnioskodawcy podarowany przez rodziców, którzy byli jego ówczesnymi właścicielami. Nabycie nieruchomości nastąpiło na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego. Podatku od ww. darowizny nie pobrano na podstawie art. 4a ustawy o podatkach od spadków i darowizn. W akcie notarialnym oprócz powołania art. 4a notariusz zawarł klauzulę na podstawie art. 16 ustawy, mówiącą o obowiązku zamieszkiwania nabywcy w przedmiotowym lokalu przez pięć lat od dnia nabycia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku zbycia przedmiotowego lokalu mieszkalnego w 2012 r., tj. przed upływem pięciu lat od dnia zawarcia umowy darowizny, Wnioskodawca utraci prawo do ulgi podatkowej, z której skorzystał w 2008 r. na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn...

Wnioskodawca wskazał, iż w związku z planowanym powiększeniem rodziny pozyskane ze sprzedaży środki zamierza przeznaczyć w całości na własne cele mieszkaniowe, tj. większe mieszkanie.

Wnioskodawca uważa, że w opisanym przypadku art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn całkowicie wyczerpuje obowiązki stron, a art. 16 pkt 7 tejże ustawy, dotyczący obowiązku zamieszkiwania przez okres 5 lat w nabytym lokalu, nie ma zastosowania. W związku z powyższym - w opinii Wnioskodawcy - w przypadku zbycia przedmiotowego mieszkania w 2012 r., tj. przed upływem 5 lat od daty nabycia nieruchomości nie utraci on ulgi, z której skorzystał w 2008 r., tzn. nie będzie musiał płacić podatku od darowizny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ponieważ opisane we wniosku nabycie w drodze darowizny nastąpiło w 2008 r. w niniejszej sprawie zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 ze zm.) podatkowi temu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem darowizny.

Stosownie do art. 5 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze darowizny - z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

W myśl art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

  1. zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie miesiąca od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz
  2. udokumentują - w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym.

Obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy:

  1. wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, nie przekracza kwoty określonej w art. 9 ust. 1 pkt 1 lub
  2. gdy nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego.

Zgodnie z art. 4a ust. 3 ww. ustawy w przypadku niespełnienia warunków, o których mowa m.in. w ust. 1, nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych podlega opodatkowaniu na zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 13 czerwca 2008 r. Wnioskodawca nabył w drodze darowizny nieruchomość w postaci lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność. Przedmiotowy lokal został Wnioskodawcy podarowany przez rodziców, którzy byli jego ówczesnymi właścicielami. Nabycie nieruchomości nastąpiło na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego. Podatku od ww. darowizny nie pobrano na podstawie art. 4a ustawy o podatkach od spadków i darowizn. W akcie notarialnym oprócz powołania art. 4a notariusz zawarł klauzulę na podstawie art. 16 ustawy, mówiącą o obowiązku zamieszkiwania nabywcy w przedmiotowym lokalu przez pięć lat od dnia nabycia. Obecnie Wnioskodawca planuje sprzedaż przedmiotowej nieruchomości.

Przenosząc przedstawione zdarzenie na grunt przepisów prawa wskazać należy, iż co do zasady nabycie tytułem darowizny podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, jednakże darowizna rodziców na rzecz syna jest zwolniona na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn po spełnieniu wszystkich warunków określonych w treści tego przepisu. Przepis art. 4a ww. ustawy nie nakłada na nabywcę żadnych innych warunków poza tymi, które są w nim wymienione. Wśród warunków przepisu 4a ww. ustawy ustawodawca nie zawarł warunku dotyczącego okresu zbycia nabytego w darowiźnie majątku (jego posiadania). Wobec tego Wnioskodawca, który spełnił wszystkie warunki przewidziane w art. 4a tej ustawy i skorzystał z przewidzianego w tym przepisie zwolnienia podatkowego, może po nabyciu uprawnień do ww. ulgi swobodnie dysponować nabytym majątkiem. To oznacza, że sprzedaż darowanej nieruchomości w dowolnym momencie nie spowoduje dla Wnioskodawcy podatkowych konsekwencji w podatku od spadków i darowizn.

Podkreślić również należy, że skorzystanie ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn wyklucza równoczesne skorzystanie z ulgi podatkowej przewidzianej w art. 16 ww. ustawy. Bowiem ulga podatkowa przewidziana w treści art. 16 ww. ustawy jest przewidziana dla nabywców, którzy z różnych przyczyn nie mogą skorzystać z przepisu art. 4a ww. ustawy (m.in. dla tych nabywców rzeczy i praw majątkowych, którzy nie spełnili warunków przewidzianych w art. 4a ww. ustawy).

S koro zatem w przedmiotowej sprawie, jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 4a tej ustawy (w związku ze spełnieniem wszystkich warunków tego przepisu), to nie ma podstaw do rozważania czy Wnioskodawca spełnia warunki do zachowania ulgi z art. 16 ww. ustawy. Jeszcze raz bowiem należy podkreślić, że zastosowanie zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 4a tej ustawy wyklucza możliwość skorzystania z ulgi przewidzianej w art. 16 ww. ustawy. Skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 4a ww. ustawy pozwala Wnioskodawcy rozporządzać odziedziczonym majątkiem w dowolnym momencie bez konieczności zapłacenia podatku od spadków i darowizn.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj