Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/PB-PDFO/423/299/P/294/06/BM/111540
z 20 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/PB-PDFO/423/299/P/294/06/BM/111540
Data
2006.10.20



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych

Ordynacja podatkowa


Słowa kluczowe
następstwo prawne
podatek od czynności cywilnoprawnych
połączenie
przejęcie


Pytanie podatnika
Czy bank przejmujący inny bank wstępuje, na podstawie art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, w prawa i obowiązki banku przejmowanego?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) s t w i e r d z a m, że stanowisko Banku - przedstawione we wniosku nr ... z 13.03.2006r., który wpłynął w dniu 15.03.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

W dniu 15.03.2006r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu postanowieniem z dnia ....2006r. nr xxx odmówił wszczęcia postępowania w sprawie przedmiotowego wniosku. W uzasadnieniu tego postanowienia wskazano, iż odpowiedź na pytanie przedstawione przez Spółkę we wniosku z dnia 13.03.2006r. nie mieści się w dyspozycji przepisu art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – uznano, że zakres objęty pytaniem nie stanowi prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

W dniu 23.06.2006r. Spółka wniosła zażalenie na postanowienie nr xxx.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach postanowieniem nr xxx z dnia ....2006r. uchylił w całości przedmiotowe postanowienie i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. W uzasadnieniu tego postanowienia wskazano, iż w definicji prawa podatkowego wynikającej z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa mieści się także akt prawny – ustawa Ordynacja podatkowa.

Wniosek Spółki z dnia 13.03.2006r. poddano ponownej analizie celem zajęcia stanowiska w sprawie.

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.

Stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę:

We wniosku złożonym na podstawie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: „W dniu ...2004r. Bank dokonał przejęcia innego Banku (dalej: Bank Przejęty). Przejęcie to nastąpiło na podstawie uchwały Komisji Nadzoru Bankowego z dnia ... 2004r. (nr ...).

Wspomniana wyżej uchwała została podjęta na mocy art. 158 ust. 3 w związku z art. 148, 152 i 156 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Prawo bankowe. Zgodnie z powołanymi przepisami Komisja Nadzoru Bankowego dysponuje prawem do podjęcia decyzji o przejęciu banku przez inny bank, jeżeli według bilansu aktywa przejmowanego banku nie wystarczają na zaspokojenie jego zobowiązań.”

Pytanie Wnioskodawcy:

Spółka wnosi o udzielenie informacji, czy „w związku z przejęciem yyy S.A. Bank wstąpił na podstawie art. 93 § 2 pkt 1 ordynacji podatkowej w prawa i obowiązki Banku Przejętego wynikające z przepisów ustawy z dnia 9 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych?”

Stanowisko Wnioskodawcy:

W opinii banku z chwilą przejęcia yyy S.A., Bank stał się następcą prawnym Banku Przejętego dla celów podatkowych, a tym samym wstąpił we wszystkie prawa i obowiązki yyy S.A. w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych (...).

Stanowisko swoje Bank wywodzi z następujących przesłanek:

1. Następstwo prawne dla celów podatkowych to wstąpienie we wszystkie przewidziane regulacjami prawa podatkowego praw i obowiązki nieistniejącego już podatnika, w tym także prawa i obowiązki wynikające z adresowanych do niego decyzji. Jednym z przypadków wystąpienia następstwa prawnego dla celów podatkowych jest – zgodnie z art. 93 § 2 ordynacji podatkowej – łączenie się osób prawnych przez przejęcie jednej z nich przez drugą osobę prawną.
2. Przejęcie banku S.A. nastąpiło na podstawie przepisów art. 158 ust. 3 w związku z art. 148, 149, 152 i 156 ustawy Prawa bankowego. Zgodnie z art. 148 ust. 3 Prawa bankowego wydając decyzję o przejęciu banku przez inny bank, Komisja Nadzoru Bankowego określa dzień, na który następuje przejęcie (Dzień Przejęcia). Bank przejmujący jest zobowiązany do zgłoszenia tego faktu do właściwego sądu rejestrowego wraz z wnioskiem o wykreślenie z rejestru banku przejmowanego.Zgodnie z dyspozycją art. 149 ust. 1 Prawa bankowego z Dniem Przejęcia bank przejmujący wchodzi we wszystkie prawa i obowiązki banku przejmowanego.W świetle powołanych powyżej przepisów nie budzi więc wątpliwości fakt, iż dla celów prawa bankowego Bank stał się następcą prawnym yyy SA. Z Dniem Połączenia nastąpiła zatem inkorporacja yyy SA przez Bank.
3. Natomiast dla celów podatkowych, zgodnie z art. 93 § 2 pkt 1 ordynacji podatkowej, osoba prawna łącząca się przez przejęcie innej osoby prawnej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób prawnych.Ordynacja podatkowa nie zawiera definicji pojęć „łączenie osób prawnych” czy też „przejęcie”. Zgodnie więc z przyjętą w doktrynie i orzecznictwie zasadą należy sięgnąć do takiego znaczenia tych pojęć, jakie nadają im inne gałęzie prawa, w tym także przepisy Prawa bankowego czy też kodeksu spółek handlowych. Z regulacji tych można wywieść normę stwierdzającą, iż z przejęciem mamy do czynienia wówczas, gdy spółka przejmowana traci byt prawny w efekcie przeniesienia całego jej majątku w celu dalszego wykorzystywania go na użytek i odpowiedzialność podmiotu przejmującego, przy zachowaniu wszystkich praw i obowiązków podmiotu przejmowanego. Z taką sytuacją mamy do czynienia w niniejszej sprawie.4.Z powyższego wynika, iż z Dniem Połączenia Bank wstąpił we wszystkie prawa i obowiązki poprzednika prawnego, a tym samym stał się następcą prawnym Banku Przejętego dla celów podatkowych. Oznacza to w szczególności, iż Bank jest:

    Zobowiązany m.in. do:

• zapłaty zaległości podatkowych yyy S.A. – jeżeli takie zostaną określone w efekcie kontroli ksiąg Banku Przejętego;

• dokonania korekt deklaracji złożonych przez yyy S.A. jeżeli w toku ich weryfikacji przez organy podatkowe stwierdzone zostaną uchybienia przy ich wypełnianiu;

• składania wyjaśnień dotyczących działalności yyy S.A. na żądanie organów podatkowych

Uprawniony m.in. do:

• korygowania wszelkich deklaracji i zeznań podatkowych złożonych przez yyy S.A. (w tym także deklaracji PCC-1) jeżeli w toku weryfikacji wewnętrznej stwierdzone zostaną uchybienia przy ich wypełnianiu,

• występowania z wnioskami o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli w toku weryfikacji rozliczeń podatkowych Banku Przejętego stwierdzone zostaną przesłanki do takiego działania.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż w przypadku przejęcia banku w trybie art. 158 ust. 3 prawa bankowego mamy do czynienia z sukcesją generalną dla celów prawa podatkowego.

Oznacza to, iż Bank jest następcą prawnym yyy S.A. dla celów stosowania ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (...). Tym samym ciążą na nim wszystkie obowiązki jakie spoczywałyby na yyy S.A., gdyby podmiot ten nadal istniał, a jednocześnie przysługują mu te same uprawnienia, jakie przysługiwałyby Bankowi Przejętemu.

Ocena prawna stanowiska pytającego.

W związku z opisanym powyżej stanem faktycznym wskazać należy, iż zgodnie z art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1) osób prawnych,

2) osobowych spółek handlowych,

3) osobowych i kapitałowych spółek handlowych

    wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W § 2 tego artykułu wskazano, iż przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1) innej osoby prawnej (osób prawnych);

2) osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Na podstawie art. 158 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Prawo bankowe (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 Nr 72, poz. 665 ze zm.) jeżeli według bilansu aktywa banku nie wystarczają na zaspokojenie jego zobowiązań, zarząd banku, zarząd komisaryczny lub likwidator powiadamia o tym niezwłocznie Komisję Nadzoru Bankowego, która podejmuje decyzję o zawieszeniu działalności banku, a następnie decyzję o jego przejęciu przez inny bank, za zgodą banku przejmującego, albo występuje do właściwego sądu wojewódzkiego z wnioskiem o ogłoszenie upadłości, o czym zawiadamia Bankowy Fundusz Gwarancyjny.

Zgodnie z art. 158 ust. 3 ustawy Prawo bankowe decyzję o zawieszeniu działalności banku oraz jego przejęciu albo wystąpieniu z wnioskiem o ogłoszenie upadłości Komisja Nadzoru Bankowego może podjąć także z własnej inicjatywy, jeżeli nie nastąpi powiadomienie, o którym mowa w ust. 1.

W art. 149 ust. 1 ustawy Prawo bankowe wskazano, iż przejęcie banku następuje na podstawie bilansu sporządzonego na dzień przejęcia. Z tym dniem bank przejmujący wchodzi we wszystkie prawa i obowiązki banku przejmowanego. Natomiast na podstawie ust. 3 tego artykułu, bank przejmujący zobowiązany jest zgłosić do właściwego rejestru sądowego przejęcie banku wraz z wnioskiem o wykreślenie z rejestru banku przejmowanego oraz sprawozdaniem finansowym zbadanym przez biegłego rewidenta.

Następstwo prawne jest instytucją funkcjonującą z mocy prawa, tj. zachodzi w każdym przypadku, gdy wystąpią przesłanki określone w odpowiednich przepisach. Takimi przepisami w opisanym stanie faktycznym są powołane powyżej przepisy ustawy Prawo bankowe. Na ich podstawie Bank dokonał przejęcia innego banku.

W świetle powyższego należy uznać, iż w opisanej sytuacji nastąpiło połączenie przez przejęcie.

W tym przypadku do powstałego podmiotu zastosowanie będą miały przepisy ustawy Ordynacja podatkowa określające zasady następstwa prawnego przedsiębiorców i innych osób prawnych. Przepisy te wyznaczają podmiotowy i przedmiotowy zakres następstwa tego rodzaju podmiotów.

Przedmiotem następstwa osób prawnych są prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego.

Wskazanie, zgodnie z powołanym powyżej art. 93 § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, iż podmiot powstały po połączeniu wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek oznacza sukcesję, stosowaną w odniesieniu do praw i obowiązków wynikających z wszelkich aktów normatywnych prawa podatkowego - niezależnie od ich treści, a więc stosunków zarówno materialnoprawnych, jak i formalnoprawnych. W szczególności podmiot ten wstępuje w prawa i obowiązki poprzednika jako podatnika, płatnika i inkasenta.

Należy więc stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika, iż Bank stał się na podstawie art. 93 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa następcą prawnym Banku Przejętego dla celów podatkowych, tj. wstąpił w jego prawa i obowiązki, jest prawidłowe.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostaną odrębne postanowienia.

Postanowienie niniejsze - na podstawie art. 143 ustawy Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj