Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kozienicach
1408/PD/415-13/06
z 23 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1408/PD/415-13/06
Data
2006.10.23



Autor
Urząd Skarbowy w Kozienicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
budowa budynków
budynek mieszkalny
modernizacja
odliczenia od podatku
ulga remontowa
użytkowanie (używanie)
zakończenie budowy


Pytanie podatnika
Czy istnieje możliwość dokonania odliczeń od podatku wydatków poniesionych w 2005r. na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.216 i art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r. Dz.U. Nr 8 ,poz.60 z późn. zm.) w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 25.07.2006r. uzupełnionym w dniu 01.08.2006r. przez Pana XY o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego rozstrzygając kwestię możliwości dokonania odliczeń od podatku wydatków poniesionych w 2005r. na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach postanawia uznać , iż stanowisko wnioskodawcy przedstawione w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 25.07.2006r. XY zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kozienicach o udzielenie interpretacji w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) w sprawie możliwości dokonania odliczeń od podatku wydatków poniesionych w 2005r. na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika , że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia 25.05.2004r. udzielił wnioskodawcy i jego małżonce pozwolenia na użytkowanie części budynku mieszkalnego jednorodzinnego obejmującego pomieszczenia parteru z pozostawieniem do wykonania robót budowlanych wykończeniowych pomieszczeń znajdujących się na poddaszu użytkowym /II- kond. naziemna/ oraz robót wykończeniowych zewnętrznych budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Zgodnie z ww. decyzją część przewidzianą do użytkowania w I-ym etapie należy użytkować zgodnie z jej przeznaczeniem. Roboty budowlane w pozostałej części budynku należy prowadzić zgodnie z pozwoleniem na budowę - o ich zakończeniu należy powiadomić na piśmie Inspektorat Nadzoru Budowlanego.

W 2005r wnioskodawca przeprowadził roboty wykończeniowe na poddaszu oraz roboty wykończeniowe zewnętrzne - elewacja budynku i odliczył poniesione wydatki w ramach ulgi remontowo- modernizacyjnej.

Poniesione przez stronę wydatki jak wynika z przedstawionego uzupełnienia do wniosku dotyczyły: wykonania podbitki dachu- nabycia boazerii, listew, gipsu, płyt, łączników, profili, śrub, listew maskujących , szpachli, paneli podłogowych zużytych na poddaszu, cementu, płytek elewacyjnych, tynku i zaprawy klejowej do elewacji zewnętrznej budynku.

Zdaniem strony, spełnione zostały przez niego warunki do skorzystania z ulgi remontowo- modernizacyjnej ponieważ:

- posiada tytuł prawny - jest właścicielem budynku,

- prace wykończeniowe mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r.

- poniesione wydatki zostały udokumentowane fakturą VAT,

- budynek znajduje się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie wnioskodawca powołuje się na "interpretację MF"(bez daty i numeru) odnosząc dokonane przez siebie odliczenia w ramach ulgi remontowo - modernizacyjnej do wyjaśnień zawartych w ww. interpretacji. W przedmiotowej interpretacji powołano się na przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art.27a ust.1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek dochodowy od osób podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony zgodnie z art.27 i obniżony zgodnie z art.27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, a ponadto przedmiotowe wydatki:

- mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r.( art.27a ust.17 ustawy),

- zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem tej wpłaty (art.27a ust.6 pkt 1),

- nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba, że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art.27a ust.7 pkt.1),

- dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych mieszczących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (art.27a ust.7 pkt 2).

O ile ww. warunki zostaną spełnione łącznie , podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art.27a ust.3 pkt 2, ust.4, ust.5, ust.10 oraz ust.15 ustawy.

Ustawodawca nie uzależnił prawa do omawianej ulgi od innych, niż ww. warunków. A to oznacza, iż poniesione przez podatnika wydatki- w tym również związane z nowo wybudowanym budynkiem mieszkalnym lub lokalem mieszkalnym w takim budynku zajmowanym przez podatnika na podstawie tytułu prawnego- mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo- modernizacyjnej, jeżeli tylko spełnione zostaną ww. warunki. Zgodnie z powołanym rozporządzeniem Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego obejmuje swym zakresem również wykonanie nowych elementów lokalu(budynku), przykładowo ścianek działowych, podłóg i posadzek, jak i trwale umiejscowionej armatury i urządzeń dotyczących instalacji sanitarnych. Ponadto wnioskodawca podkreśla, że:

- mieszka ww. budynku i ponosi wydatki związane z jego bieżącym utrzymaniem od czerwca 2004r.,

- układając panele podłogowe na poddaszu użytkowym, czy tynkując (wykonaną w latach wcześniejszych) zewnętrzną warstwę ocieplenia ścian zewnętrznych - zaspokajał własne potrzeby mieszkaniowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach mając na uwadze przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia wyjaśnia , że zgodnie z art.12 ust.2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202 , poz.1956 ), wydatki o których mowa w art. 27a ust.1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku , w wysokości i na zasadach określonych w art.27a i art.45 ust.3a pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003r.

Stosownie do treści art.27a ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U . z 2000r. Nr 14 , poz.176 z późn. zm. ) w brzmieniu obowiązującym w 2003r. podatek dochodowy od osób , o których mowa w art.3 ust.1, obliczony zgodnie z art.27, obniżony zgodnie z art.27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust.2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego , oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, przy czym przedmiotowe wydatki :

- mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. (Dz.U. Nr 156, poz.788)

- zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej

- dowodem tej wpłaty, - nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi jakiejkolwiek formie, chyba, że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu,

- dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych mieszczących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W konsekwencji podstawowym warunkiem jaki należy spełnić aby skorzystać z ulgi remontowo - modernizacyjnej jest poniesienie wydatku na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego, który podatnik zajmuje na podstawie tytułu prawnego.

Pomimo , iż ustawodawca, stanowiąc o wydatkach na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, nie zdefiniował co należy rozumieć przez remont i modernizację , jak i przez budynek mieszkalny, to jednak nie ulega wątpliwości, iż pojęcia remontu i modernizacji budynku mieszkalnego nie można utożsamiać z budową budynku mieszkalnego. Remont czy też modernizacja budynku może być przeprowadzona po uprzednim jego wybudowaniu, w przeciwnym wypadku nie istnieje przedmiot remontu. Nie można przecież remontować czy też modernizować czegoś, co nie zostało jeszcze wybudowane. Powyższe znajduje potwierdzenie zarówno w przepisach prawa budowlanego, jak i też ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, na gruncie których, pojęcie budowy występuje niezależnie od pojęcia remontu i modernizacji.

Powyższe stanowisko znajduje także potwierdzenie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego. W wyroku z dnia 03.04.1998r. Sygn. akt I SA/Gd 1106/96 podkreślono, że nie można zaakceptować twierdzenia, iż wydatki związane z budową domu stanowią wydatki remontowo- modernizacyjne, skoro obiekt jest dopiero w budowie.

Tym samym do czasu zakończenia - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami - procesu inwestycyjnego polegającego na budowie budynku mieszkalnego nie mamy do czynienia z jego remontem. Potwierdzeniem zakończenia budowy budynku mieszkalnego jest zawiadomienie o zakończeniu budowy, a w niektórych przypadkach określonych przepisami prawa budowlanego pozwolenie na jego użytkowanie.

W konsekwencji wydatki mieszkaniowe poniesione na rzecz tego budynku, do czasu zakończenia jego budowy nie mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo - modernizacyjnej.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika wynika, iż Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego udzielił pozwolenia na użytkowanie części budynku mieszkalnego jednorodzinnego obejmującego pomieszczenia parteru z pozostawieniem do wykonania robót budowlanych wykończeniowych pomieszczeń znajdujących się na poddaszu użytkowym /II- kond. naziemna/ oraz robót wykończeniowych zewnętrznych budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

Wydatki wymienione przez wnioskodawcę dotyczyły realizacji prac budowlanych, przewidzianych w projekcie budowlanym, zostały poniesione w 2005r. tj. w czasie trwającego jeszcze procesu budowy budynku mieszkalnego, zatem nie można uznać iż wydatki te uprawniają podatnika do skorzystania z ulgi remontowo- modernizacyjnej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b§ 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kozienicach w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.14a § 4 i art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

Zażalenie , zgodnie z art.222 w związku z art.239 ustawy Ordynacja podatkowa , powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj