Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Siedlcach
1464/WV/443-2/3/06/DG
z 25 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1464/WV/443-2/3/06/DG
Data
2006.05.25



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Siedlcach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Czy działalność polegająca na prowadzeniu szaletu miejskiego korzysta ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania kwot obrotu i podatku za pomocą kas rejestrujących w okresie od 1.03.2005 r.?


Decyzja

Na podstawie art. 111 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarówi usług /Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm./, § 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grud­nia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących /Dz.U. Nr 273, poz. 2706 ze zm./ oraz art. 207 § 1,art. 233 § 1 pkt 1, art. 239 i art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm./ –

po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 8.03.2006 r. Zakładu Przetwórczo – Handlowego XXX, NIP XXX XXX XX XX na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowegow Siedlcach z dnia 1.03.2006 r. Nr 1426/US210/MK/443-3/06 w sprawie udzielenia pisemnej inter­pretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawiew przedmiocie podatku od towarów i usług –

Dyrektor Izby Skarbowej

utrzymuje w mocy postanowienie organu pierwszej instancji.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 10 stycznia 2006 r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skar­bowego w Siedlcach o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów o podatku od towarówi usług w Jej indywidualnej sprawie (data wpływu do urzędu skarbowego – 11.01.2006 r.). Zapyta­nie dotyczyło działalności polegającej na utrzymywaniu szaletów miejskich, którą – jak poinfor­mowała Strona w piśmie z dnia 9 lutego 2006 r. – kwalifikuje się jako „usługi sanitarnei pokrewne” w grupowaniu PKWiU 90.03. W okresie od 1.03.2005 r. do 31.12.2005 r. Spółka do­konała sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych na kwotę 3.711,98 zł oraz dla Urzędu Miastaw Siedlcach na kwotę 31.775,75 zł. Od obu należności został naliczony podatek VAT i uregulowany w Urzędzie Skarbowym. Działalność będzie kontynuowana do 30.09.2006 r., natomiast w okresie 1.01.2006 r. – 30.12.2006 r. Spółka będzie również utrzymywała dwa szalety w mieście Łodzi. Pytanie dotyczy obowiązku rejestracji obrotu za pomocą kas fiskalnych. Zdaniem Spółki taki obowiązek nie powinien Jej obciążać, gdyż koszty poniesione na zakup kas fiskalnych kilkakrotnie przewyższą wartość wpływów od osób fizycznych, co nie wpłynie na zwiększenie wpływówdo budżetu państwa.

W dniu 1 marca 2006 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach wydał postano­wienie Nr 1426/US210/MK/443-3/06, w którym uznał stanowisko wnioskodawcy o braku obowiąz­ku instalowania kas fiskalnych od stycznia 2006 r. za prawidłowe. Jednocześnie poinformował,iż zgodnie z przepisami obowiązującymi w dniu złożenia zapytania zwolnienie z tego obowiązku trwa do 31 marca 2006 r., zaś utrata zwolnienia przewidzianego przepisami rozporządzenia Ministra Finansów spowoduje powstanie obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących we wszystkich punktach sprzedaży. Postanowienie zostało doręczone Stronie w dniu 6 marca 2006 r.

Pismem z dnia 8 marca 2006 r. Spółka złożyła zażalenie na powyższe rozstrzygnięcie, zarzucając organowi podatkowemu, iż udzielił interpretacji tylko do 31 marca 2006 r., tymczasem Spółka jest zainteresowana również późniejszym okresem. W treści zażalenia powtórzono argumen­ty przedstawione w postępowaniu przed Naczelnikiem Urzędu Skarbowego, wskazując, iż działal­ność prowadzona przez Stronę została ujęta pod poz. 32. w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących, zawierającym wykaz sprzedaży zwolnionej z prowadzenia kas fiskalnych. Ponownie przytoczono kwoty obrotów uzyskiwanych przez Spółkę oraz poinformowano, iż zakup kas fiskalnych byłby dla Spółki dużym obciążeniemi może spowodować straty z działalności.

Zażalenie Strony wraz z aktami sprawy zostało przekazane do Dyrektora Izby Skar­bowej w Warszawie przy piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 21 marca 2006 roku, za­wierającym stanowisko organu pierwszej instancji (data wpływu do kancelarii Ośrodka Zamiejsco­wego w Siedlcach Izby Skarbowej w Warszawie – 22.03.2006 r.).

Postanowieniem z dnia 15 maja 2006 r. Nr 1464/WV/443-2/3/06/DG Dyrektor Izby Skarbowej wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego. Podatnik z powyższego prawa nie skorzystał.

Po dokonaniu analizy zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie­prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednakże Minister Finansów może w drodze rozporządzenia zwolnić na czas określony niektóre czynnościz tego obowiązku ze względu na rodzaj prowadzonej działalności (ust. 7 cyt. artykułu 111).

Powyższe uprawnienie, według stanu prawnego na dzień złożenia wniosku o interpreta­cję, zostało zrealizowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących /Dz.U. Nr 273, poz. 2706 ze zm./. W § 2 pkt 3 cyt. rozporządzenia (w brzmieniu ustalonym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2005 r. zmieniającym roz­porządzenie w sprawie kas rejestrujących) ustalono, iż do dnia 31 marca 2006 r. zwalnia sięz obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych sprzedaż w zakresie czynności wy­mienionych w załączniku do rozporządzenia. Jak słusznie zauważono w treści zażalenia pod pozy­cją 32 załącznika umieszczono usługi objęte grupowaniem 90.0, a więc również usługi świadczone przez Spółkę. W tej sytuacji nie ma konieczności badania wysokości kwot obrotu, aby stwierdzić,iż na Stronie nie ciąży obowiązek wprowadzania do użytkowania kas rejestrujących.

Zgodnie z zakresem delegacji ustawowej do wydawania rozporządzenia oraz brzmieniem przepisu § 2 ust. 3 cyt. rozporządzenia w dniu złożenia zapytania, który w niniejszej sprawie jest miarodajny, przedmiotowe zwolnienie ma charakter okresowy i trwa do 31 marca 2006 roku. Naczelnik Urzędu Skarbowego postąpił zatem prawidłowo, informując o terminie końcowym dla zwolnienia ustanowionym w treści przepisu. Nie jest zgodny z prawdą zarzut, iż organ pierw­szej instancji nie ustosunkował się w zaskarżonym postanowieniu do poźniejszego okresu. Stwier­dzono bowiem w treści postanowienia, iż utrata zwolnienia spowoduje powstanie obowiązku ewi­dencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas fiskalnych. Organ odwoławczy wyjaśnia,iż w niniejszej sprawie utrata zwolnienia przez Stronę nastąpiłaby poprzez upływ czasu, na który zostało ono ustanowione. W związku z powyższym należało uznać zarzut podniesiony w zażaleniu za bezpodstawny i bezzasadny. Oceniając sytuację prawną Wnioskodawcy na dzień złożenia wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego, nie można było udzielić informacjio terminie kończącym okres zwolnienia innej niż to uczynił Naczelnik Urzędu Skarbowego.

Dyrektor Izby Skarbowej dodatkowo zwraca uwagę na fakt, iż w okresie od dnia wyda­nia zaskarżonego postanowienia do dnia rozpatrzenia zażalenia w sprawie zmieniły się przepisy prawne regulujące kwestię poruszoną w zapytaniu, jakkolwiek okoliczność ta pozostaje bez wpły­wu na rozstrzygnięcie organu odwoławczego. Z dniem 1 kwietnia 2006 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących /Dz.U.Nr 51, poz. 375/, w którym przedłużono zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej dla usług mieszczących się w grupowaniu 90.0 do dnia 31 grudnia 2006 r. (§ 2 pkt 1 nowego rozporządzenia w zw. z poz. 32 załącznika).

Mając na względzie wskazane powyżej okoliczności faktyczne i prawne, orzeczono jak w sentencji decyzji.

Decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

W przypadku uznania, iż decyzja niniejsza jest niezgodna z prawem, Stronie przysługu­je prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji, zgodnie z art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. Nr 153, poz.1270 ze zm./. Skargę wnosi się za pośrednic­twem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w trybie art. 54 § 1 cyt. ustawy, na adres: Izba Skar­bowa w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Siedlcach, ul. Bpa I. Świrskiego 45, 08-110 Siedlce.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj