Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG-005/125/2006/PP/443/66/2006
z 2 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG-005/125/2006/PP/443/66/2006
Data
2006.10.02


Referencje


Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
ochrona środowiska
podatek od towarów i usług
weryfikacja


Pytanie podatnika
Czy nałożony obowiązek weryfikacji rocznych raportów należy traktować jako zadanie nałożone przepisami prawa, do realizacji których Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska został powołany i w związku z tym czynności te nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?


Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a par. 1 oraz par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.06.2006 r. (data wpływu do Urzędu 10.07.2006 r.) złożonego przez Jednostkę w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Jednostka wystąpiła do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego z pismem z dnia 30.06.2006 r. o interpretację dotyczącą stosowania przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Podatnik jest jednostką budżetową, organem zespolonej administracji działającą w oparciu o ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.).

Ustawa z dnia 2 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784) nałożyła na wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska obowiązek weryfikacji rocznych raportów w zakresie zgodności zawartych w nim interpretacji ze stanem faktycznym. Zgodnie z art. 42 w/w ustawy weryfikacji mogą dokonywać uprawnieni audytorzy lub wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska. Ustawa ta wprowadziła też dodatkowe zmiany w ustawie z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 982 ze zm.) rozszerzając zakres zadań IOŚ o weryfikację rocznych raportów – art. 2 ust. 1 pkt 14a – ustawy. Warunki i sposób ustalania kosztów weryfikacji rocznych raportów zostały określone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 10 kwietnia 2006r. (Dz.U. Nr 71, poz. 496). Realizacja ustawowych zadań w drodze czynności właściwych dla organu administracji państwowej jakim jest Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, wyłącza obowiązki związane z podatkiem VAT. Czynności te wystarczyłoby udokumentować zwykłym rachunkiem zawierającym elementy wymienione w art. 21 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r., Nr 76, poz. 694 ze zm.) tak aby prowadzący instalację mógł go uznać za dowód księgowy. Jednostka nadmienia, że koszty weryfikacji rocznych raportów stanowią dochód budżetu państwa.

Zdaniem wnioskodawcy weryfikacja rocznych raportów jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jednostka kieruje zapytanie: czy nałożony obowiązek weryfikacji rocznych raportów należy traktować jako zadanie nałożone przepisami prawa do realizacji których WIOŚ został powołany i w związku z tym czynności te nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania wnioskodawcy Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ustawa z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784) nałożyła obowiązek dokonywania weryfikacji rocznych raportów w zakresie zgodności zawartych w nich interpretacji ze stanem faktycznym przez uprawnionych audytorów lub wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 14a ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 982 ze zm.) do zadań Inspekcji Ochrony Środowiska należy weryfikacja rocznych raportów, o których mowa w ustawie z dnia 2 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784). Warunki i sposób ustalani kosztów weryfikacji rocznych raportów zostały określone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 10 kwietnia 2006 r. w sprawie warunków i sposobu ustalania kosztów weryfikacji rocznych raportów (Dz. U. Nr 71, poz. 496).

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z pisma Jednostki wynika, że weryfikacja rocznych raportów jest zadaniem nałożonym przepisami prawa i nie jest wykonywana na podstawie umów cywilnoprawnych. W tym zakresie, w myśl cytowanego przepisu Jednostka nie jest podatnikiem podatku VAT. Natomiast dla wszelkich czynności innych niż zadania, dla których Jednostka w/w została powołana, jest ona podatnikiem i mają do niej zastosowania zasady ogólne opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego czynności polegające na weryfikacji rocznych raportów pomimo, iż nie są opodatkowane podatkiem Vat powinny zostać udokumentowane przez Wnioskodawcę fakturą Vat, gdyż Jednostka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w tutejszym Urzędzie. Jak wynika z treści wniosku Inspekcja dokonuje weryfikacji rocznych raportów dla podmiotów gospodarczych. Zgodnie bowiem z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług (Dz. U. Nr 102, poz. 860 ze zm.) zarejestrowani podatnicy jako podatnicy Vat czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”. Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 11 tego rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym w świetle zawartych wyjaśnień oraz po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego przez Jednostkę, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach podziela stanowisko Jednostki w przedmiotowej sprawie.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj