Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni
PW2/415-0013/06
z 10 kwietnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PW2/415-0013/06
Data
2006.04.10
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Słowa kluczowe
fundusz świadczeń socjalnych
gospodarstwo domowe
refundacja
śmierć
świadczenia rzeczowe
świadczenie pieniężne
zapomoga pieniężna
Pytanie podatnika
Czy zapomoga pieniężna przyznana pracownikowi w związku ze śmiercią członka rodziny, który nie pozostawał we wspólnym gospodarstwie domowym, sfinansowana ze środków ZFŚS podlega opodatkowaniu?
Czy częściowa refundacja (do 380 zł) przez zakład pracy, za upominek rzeczowy dla pracownika przechodzącego na emeryturę, sfinansowana z ZFŚS podlega opodatkowaniu?
POSTANOWIENIE Na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Sp. z o.o. z dnia 30.01.2006r. (data wpływu do Kancelarii podawczej tut. Urzędu) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń sfinansowanych z ZFŚS tj. zapomogi pieniężnej przyznanej pracownikowi w związku ze śmiercią członka rodziny oraz częściowej refundacji przez zakład pracy, za upominek rzeczowy dla pracownika przechodzącego na emeryturę stwierdzam, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku w odniesieniu do
UZASADNIENIE Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Sp. z o.o. wypłaca zapomogi pieniężne przyznane pracownikom w związku ze śmiercią członka rodziny (matka, ojciec, teść, teściowa), który nie pozostawał we wspólnym gospodarstwie domowym, sfinansowane ze środków ZFŚS oraz częściowo refundował (do 380,00 zł) upominek rzeczowy dla pracownika przechodzącego na emeryturę, sfinansowany z ZFŚS. W związku z przedstawionym stanem faktycznym:
Zdaniem wnioskodawcy tego typu świadczenia na rzecz pracowników są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W świetle przepisów art.9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r., poz. 176 z późn. zmian.) - dalej: updof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z obowiązującym przepisem art. 21 ust. 1 pkt 26 updof wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79. Ze zwolnienia od podatku korzysta tylko zapomoga wypłacona w związku z zaistnieniem określonych sytuacji, tj.:
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podstawą wypłaty przez pracodawcę ze środków ZFŚS zapomogi jest śmierć członka rodziny (matka, ojciec, teść, teściowa), który nie pozostawał we wspólnym gospodarstwie domowym z pracownikiem wnioskodawcy. Ustawodawca nie wskazuje w przepisie osoby, której zdarzenie, to jest śmierć, stanowiło podstawę wypłaty zapomogi, osobie ubiegającej się o to świadczenie. W związku z tym, ze zwolnienia może korzystać każda zapomoga, która spełniać będzie ustalone kryteria przedmiotowo-kwotowe. Oznacza to, że do ustawowo określonej wysokości - 2280,00 zł - zwolniona od podatku jest również zapomoga wypłacona osobie, której zdarzenie nie dotyczy bezpośrednio, np. pracownikowi w związku ze śmiercią członka rodziny (matki, ojca, teścia, teściowej), który nie pozostawał we wspólnym gospodarstwie domowym. Jednakże kwota stanowiąca nadwyżkę kwoty 2280,00 zł podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Kwotę tę należy doliczyć do pozostałych dochodów osiągniętych w roku podatkowym i wykazać w zeznaniu rocznym za rok podatkowy, w którym zapomoga została wypłacona. Stosownie do postanowień art.12 ust.1 opdof za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Zatem przyznane pracownikowi ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych środki na poczet pokrycia poczynionych przez niego wydatków stanowią przychód pracownika ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 updof. W myśl art.21 ust.1 pkt 67 updof wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Na mocy tego przepisu ustawodawca zwolnił od podatku wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:
Należy podkreślić, iż użyte w tym przepisie sformułowanie "sfinansowane w całości z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych" oznacza, że pracodawca, bądź związki zawodowe, są ze swej strony zobligowane do finansowania lub współfinansowania świadczeń na rzecz pracownika wyłącznie z wymienionych w tym przepisie funduszy. Przepis ten zatem określa źródło finansowania świadczeń rzeczowych, uznając, że dla zastosowania zwolnienia od podatku konieczne jest, aby pracodawca, bądź związek zawodowy, nie sfinansował tych świadczeń z innych źródeł niż zakładowy fundusz świadczeń socjalnych lub fundusz związków zawodowych. Ustawodawca nie odnosi się natomiast do wielkości udziału w finansowaniu świadczeń rzeczowych, tj. możliwe jest zarówno pokrycie przez zakład pracy lub związek zawodowy 100% wartości świadczeń bądź częściowe jego sfinansowanie z wymienionych w przepisie źródeł. Zauważyć również należy, że świadczeniem "rzeczowym" jest świadczenie o charakterze materialnym - nieodpłatnym, odpłatnym bądź częściowo odpłatnym. Zatem refundacja, ze środków wyżej wymienionych funduszy, wydatków poniesionych przez pracownika na zakup upominku rzeczowego w związku z przejściem na emeryturę jest świadczeniem pieniężnym pracodawcy, które nie podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. Bez znaczenia pozostaje fakt, czy zakupiony towar został udokumentowany fakturą VAT wystawioną na zakład pracy, a wydatkowana przez pracownika kwota została mu zwrócona po przedstawieniu faktury zakupu czy też po przedstawieniu tylko paragonu fiskalnego. Mając na uwadze wyżej przywołane przepisy prawne oraz stan faktyczny - postanowiono jak na wstępie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.