Interpretacja Urzędu Skarbowego w Legnicy
PP/431/I/53/06
z 27 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/431/I/53/06
Data
2006.07.27



Autor
Urząd Skarbowy w Legnicy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
zadania statutowe
zakup towarów


Pytanie podatnika
Czy Gmina może odliczyć podatek naliczony od podatku należnego, od zakupionych z uzyskanych środków PEFRON, w ramach zawartej z Państwowym Funduszem 0sób Niepełnosprawnych umowy o dofinansowanie projektu, w ramach programu „Edukacja-program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnej” pomocy dydaktycznych i sprzętu, przekazanych nieodpłatnie do 0środka Szkolno-Wychowawczego, do prowadzenia działalności statutowej.


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. 0rdynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 08.06.2006 r. o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów pomocy dydaktycznych i sprzętu w celu doposażenia placówki oświatowo-wychowawczej w ramach zawartej umowy z Państwowym Funduszem Rehabilitacji 0sób Niepełnosprawnych, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 08.06.2006 r. (uzupełniony w dniu 25.07.2006 r.) do Naczelnika tutejszego organu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, od zakupów dokonanych w ramach zawartej z Państwowym Funduszem Rehabilitacji 0sób Niepełnosprawnych.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy 0rdynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podstawowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono stan faktyczny, z którego wynika, iż Gmina w ramach zawartej z Państwowym Funduszem 0sób Niepełnosprawnych z siedzibą w Warszawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach programu „Edukacja – program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnej” uzyskała dofinansowanie ze środków PFRON, projektu realizowanego w 0środku Szkolno-Wychowawczym w ramach ww. programu.
Zakres rzeczowy obejmuje doposażenie bazy dydaktyczno-rehabilitacyjnej w ramach projektu „Edukacja bez barier” i internatu placówki w ramach projektu „Internat – nasz wspólny dom”.
Gmina zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty jest organem prowadzącym powyższą placówkę.
Do zadań organu prowadzącego placówkę należy stosownie do art. 5 ust. 7 cytowanej wyżej ustawy, między innymi wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania i programów wychowawczych,
W tym zakresie nie jest prowadzona żadna działalność gospodarcza pomimo, że Gmina jest podatnikiem i płatnikiem podatku VAT o numerze identyfikacyjnym 691-001-17-42.
Zakupione pomoce dydaktyczne i sprzęt, będą przekazane nieodpłatnie do 0środka Szkolno-Wychowawczego do prowadzenia działalności statutowej. Ponadto Gmina w zakresie realizowanych zadań statutowych jest zwolniona od podatku dochodowego.
Zdaniem Gminy stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. realizując projekt poprzez dokonywanie zakupów pomocy dydaktycznych i sprzętu w celu doposażenia placówki oświatowo-wychowawczej nie będzie mogła obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego gdyż czynności te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. A zatem Gmina nie ma możliwości odzyskania (zwrotu) podatku od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę przedstawiony wyżej stan faktyczny wyjaśniam co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) określono, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z treści art. 86 ust. 1 wynika, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (..).
Skoro dokonane przez Gminę zakupy ze środków PFRON na doposażenie bazy dydaktyczno-rehabilitacyjnej w ramach projektu „Edukacja bez barier” i internatu placówki w ramach projektu „Internat – nasz wspólny dom” nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, to nie jest możliwe skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku do towarów i usług. 0dnosząc więc zasady rozliczania podatku VAT na grunt ww. przepisów podatkowych informuję, iż Gmina nie ma możliwości odzyskania (zwrotu) podatku od towarów i usług ze względu na fakt, że ponoszone wydatki dotyczą zadań statutowych, do których nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy 0rdynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
Jak stanowi art. 14 b §1 i §2 ustawy 0rdynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu 0środek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj