Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek
1437/ZI/443/336/DJW/06
z 20 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1437/ZI/443/336/DJW/06
Data
2006.10.20



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
przekazanie nieodpłatne
reklama
usługi marketingowe
wydanie towarów


Pytanie podatnika
Spółka prosi o potwierdzenie, że: wydawanie towarów oraz przekazywanie wcześniej zakupionych usług w celu realizacji kompleksowej usługi reklamowej na podstawie umów o świadczenie usług reklamy, promocji i profesjonalnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT – odrębnie od wykonanej usługi reklamowej, zgonie z art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.oraz Spółka zachowuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia towarów i usług, zwiąanych ze świadczeniem powyższych usług na rzecz kontrahentów spółki, zgodnie z art.. 86 ust. 1 oraz 86 ust. 8 ustawy o VAT.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 § 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek

postanawia

uznać stanowisko w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawarte we wniosku złożonym dnia 14 września 2006 roku, za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka jest stroną umów o świadczenie usług reklamy, promocji i profesjonalnych, zawartych z kontrahentami polskimi i zagranicznymi. Na podstawie tych umów świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej kompleksową usługę reklamową dotyczącą produktów leczniczych. Produkty te są wytwarzane zarówno za granicą jak i w Polsce i rozprowadzane na terytorium Polski przez przedsiębiorstwo trzecie. Na podstawie umów kontrahenci mogą zlecić Spółce zbadanie, koordynację i/lub zapewnienie reklamy swoich produktów poprzez wykonanie następujących czynności:

• promowanie produktów leczniczych, dystrybuowanych przez kontrahentów, prowadzone w formie reklamy publicznej np. reklamy skierowanej do osób uprawnionych do wystawiania recept lub rozprowadzania tych produktów,

• projektowanie oraz rozprowadzanie materiałów promocyjnych o produktach dystrybuowanych przez kontrahentów, obejmujących między innymi ulotki, broszury, katalogi, naklejki, próbki produktów itp.

• organizowanie oraz prowadzenie kampanii bądź konkursów promocyjnych z nagrodami dotyczących rozpowszechniania informacji o produktach leczniczych dystrybuowanych przez kontrahentów,

• uczestniczenie oraz sponsorowanie konferencji naukowych, kongresów bądź spotkań branżowych, szkoleń poświęconych między innymi prezentacji produktów leczniczych dystrybuowanych przez kontrahentów,

• organizowanie sieci przedstawicieli medycznych zajmujących się rozprowadzaniem produktów leczniczych oraz wizyt tych przedstawicieli u osób uprawnionych do wystawiania recept lub rozprowadzania wspomnianych powyżej produktów.

W celu wykonania określonych powyżej obowiązków umownych, Spółka nabywa szereg towarów, które następnie wydaje nieodpłatnie w ramach świadczenia usług marketingowych na rzecz kontrahentów. W szczególności są to:• materiały drukowane• gadżety o wartości jednostkowej do 100 zł• darowizny• artykuły spożywcze• próbki leków produkowanych przez kontrahentów.

Dodatkowo, w ramach usług reklamowych Spółka nabywa usługi obce w celu bezpłatnego przekazania ich ostatecznym odbiorcom.

Przekazywanie powyzszych towarów i usług służy wyłącznie reklamie dystrybuowanych w Polsce produktów leczniczych objetych umowami. Powyższe czynności nie są wykonywane w celu reklamy działalności czy promocji przedsiębiorstwa Actavis. Spółka nie prowadzi w Polsce dystrybucji ani sprzedazy produktów leczniczych, których dotyczą wykonywane usługi reklamowe. Produkty te są dystrybuowane w Polsce przez inne podmioty.

Z tytułu świadczenia powyższych usług Spółka otrzymuje wynagrodzenie skalkulowane na podstawie kwoty wszystkich kosztów poniesionych w związku ze świadczonymi usługami, powiększonej o 5% marżę. Również wydatki ponoszone na nabycie następnie przekazywanych w ramach świadczonej kompleksowej usługi reklamowej, towarów i usług, stanowią podstawę do kalkulacji wynagrodzenia przysługującego Spółce z tytułu świadczonej usługi reklamowej. Zgodnie z umowami, rozliczenie wynagrodzenia odbywa się za okresy półroczne, a Spółka jest zobowiązana do przedstawienia kontrahentom prognozy wydatków oraz planu marketingowego.Działania reklamowe wykonywane na podstawie umów są prowadzone zgodnie z zasadami dopuszczonymi w przepisach Prawa farmaceutycznego.

Spółka prosi o potwierdzenie, że:

• wydawanie towarów oraz przekazywanie wcześniej zakupionych usług w celu realizacji kompleksowej usługi reklamowej na podstawie umów o świadczenie usług reklamy, promocji i profesjonalnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT – odrębnie od wykonanej usługi reklamowej, zgonie z art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

oraz

• Spółka zachowuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia towarów i usług, zwiąanych ze świadczeniem powyższych usług na rzecz kontrahentów spółki, zgodnie z art.. 86 ust. 1 oraz 86 ust. 8 ustawy o VAT.

Spółka stoi na stanowisku, iż

• wydawanie towarów i przekazywanie usług na podstawie umów , stanowi integralną część świadczeń wykonywanych w ramach świadczonej na rzecz kontrahentów kompleksowej usługi reklamowej. Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w ramach świadczonej usługi reklamowej, co oznacza, że zgodnie z art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nie podlegają one odrębnemu opodatkowaniu jako nieodpłatne wydania.

• w związku z nabywaniem towarów i usług w celu ich dalszego wydawania w ramach wykonywanej na rzecz kontrahentów usługi reklamowej na podstawie art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 8 ustawy o VAT Spółce przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług pod warunkiem posiadania dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 7 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...),

2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W myśl art. 8 ust. 2 jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...) oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów usług związanych z tymi usługami.

Zatem przyjąć należy, iż czynności opisane we wniosku, polegające na przekazaniu towarów oraz usług w ramach świadczonej odpłatnie kompleksowej usługi nie wypełniają hipotezy przepisów art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Nie dochodzi do przekazania towarów ani do świadczenia usług bez wynagrodzenia, ponieważ Spółka otrzymuje wynagrodzenie, co prawda nie od odbiorców, lecz od zleceniodawcy. Czynnością opodatkowaną jest usługa, a wartość przekazanych towarów jest wkalkulowana w jej cenę. Przekazanie jest tylko jednym z elementów usługi świadczonej na rzecz zleceniodawcy, nie może więc być opodatkowane odrębnie.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 8 pkt 1 podatnik ma także prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust.2, jeżeli nabywane towary i usługi dotyczą:

• dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami,

bądź

• czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3 -7.

Mając na uwadze powyższe – w przedmiotowej sprawie – Spółka, w przypadku spełnienia wyżej określonych warunków, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z wykonywanymi przez siebie usługami reklamowymi.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej /t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 253 poz. 2532 ze zm./ wniesienie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł oraz od załączników po 0,50 gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj