Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola
US40/VAT/1358/2006/AP
z 27 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US40/VAT/1358/2006/AP
Data
2006.07.27



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku


Słowa kluczowe
bilety
dotacja
korekta podatku
sprzedaż
świadczenie usług
teatr
współczynnik
zwolnienie z tajemnicy zawodowej


Pytanie podatnika
Czy ustalając faktyczny współczynnik korekty dla potrzeb częściowego odliczenia podatku od towarów i usług za 2005r. należy uwzględnić otrzymane do 31 maja 2005r. dotacje niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), art.90 ust.1 – 4, art.91 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn.zm.), art.1 pkt 24 lit. a) ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90 poz 756), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 09.05.2006r /data wpływu 12.05.2006r/ w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowiłuznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące ustalenia współczynnika korekty za 2005r. – za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.05.2006r Strona złożyła wniosek z dnia 09.05.2006r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności świadczy usługi polegające m.in. na wystawianiu spektakli teatralnych w siedzibie za wynagrodzeniem w formie sprzedawanych biletów, jak również wystawia sztuki teatralne poza siedzibą w formie spektakli wyjazdowych na zlecenie innych podmiotów, wynagradzane w formie ryczałtu, sprzedaje programy teatralne i plakaty (związane wyłącznie z granym w teatrze przedstawieniem), wypożycza stroje teatralne, wynajmuje pomieszczenia teatralne oraz salę widowiskową na wystawianie spektakli teatralnych i realizację koncertów.Ponadto, w celu propagowania działalności kulturalnej, podatnik przekazuje nieodpłatnie zaproszenia dla różnych instytucji, artystów i dziennikarzy związanych z działalnością kulturalną,Dodatkowo Wnioskodawca uzyskuje dochody z tytułu otrzymywanych dotacji, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zapytanie
Czy ustalając faktyczny współczynnik korekty dla potrzeb częściowego odliczenia podatku od towarów i usług za 2005r. należy uwzględnić otrzymane do 31 maja 2005r. dotacje niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem podatnika ustalając współczynnik korekty za 2005r. nie powinno się uwzględniać dotacji niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bez względu na moment ich otrzymania.

Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika – w części ustalenia współczynnika korekty za 2005r. za prawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
W myśl art.90 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /zwanej dalej ustawą/, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zgodnie z art.90 ust.2 ustawy jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust.1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust.10. Natomiast zgodnie z art.90 ust.3 ustawy proporcję, o której mowa w ust.2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję, o której mowa w ust.3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art.90 ust.4).
Na podstawie art.91 ust.1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art.86 ust.1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art.90 ust.2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art.90 ust.2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art.90 ust.11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art.90 ust.4, a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych. Korekty, o której mowa w ust.1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następnego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty (art.91 ust.3).
W świetle powyższego, dokonując analizy stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stwierdza, że do wyliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art.90 ustawy o VAT w trakcie 2005 r. Podatnik stosował proporcję obliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w okresie od maja do grudnia 2004r. (art.163 ust.2 ustawy), z uwzględnieniem art.90 ust.7. Przepis ten stanowił, iż do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art.29 ust.1. Przepis ten został uchylony z dniem 1.06.2005 r. ustawą z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756).
Po zakończeniu roku podatnik ma obowiązek dokonać korekty kwoty podatku odliczonego w 2005 r. w deklaracji VAT-7 za m-c styczeń 2006 r. w oparciu o rzeczywistą proporcję obliczoną na podstawie obrotów za 2005 r. Zdaniem tutejszego organu podatkowego korekty tej w stosunku do całego roku 2005r. należy dokonać na podstawie przepisu art.91 ust.1 obowiązującego od 1.06.2005r. Z jego treści wynika, iż korekty dokonuje się z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art.90 ust.2-6, czyli już bez ust.7, który z dniem 1 czerwca został uchylony.
Za takim stanowiskiem przemawia też fakt, że proporcja wyliczona za 2005 rok będzie obowiązywać do rozliczania podatku naliczonego w 2006 roku i wyliczenie jej z uwzględnieniem dotacji otrzymanych do 1 czerwca 2005r. spowoduje, że wskaźnik nie będzie reprezentatywny. Brak jest też przepisów przejściowych, które wskazywałyby na konieczność uwzględnienia dotacji otrzymanych do 1 czerwca 2005r. przy wyliczaniu proporcji sprzedaży za 2005r, w związku z tym dokonując rozliczenia za miesiąc styczeń 2006 r. (tj. miesiąc dokonania korekty za 2005 r.) należy kierować się przepisami obowiązującymi w momencie dokonania tej korekty.
Wobec powyższego, organ podatkowy informuje, że Wnioskodawca dokonując na podstawie art.91 ustawy o VAT korekty proporcji za 2005 r. w deklaracji VAT-7 za m-c styczeń 2006 r. na podstawie danych za 2005r., nie uwzględnia kwot otrzymanych dotacji innych niż określone w art.29 ust.1 ustawy (tzn. nie podlegających opodatkowaniu). Powyższe zasady stosuje do korekty podatku odliczonego za cały okres 2005r.
W tym miejscu należy przypomnieć, że korekty podatku nie dokonuje się, jeżeli różnica pomiędzy ww. proporcjami nie przekracza 2 punktów procentowych, czyli także wg brzmienia przepisów obowiązujących w momencie dokonywania korekty.
Jednocześnie informuje się Stronę, że odpowiedź na złożone zapytanie w części dotyczącej opodatkowania nieodpłatnego przekazywania biletów, wypożyczania strojów, sprzedaży programów teatralnych i plakatów, wynajmu pomieszczeń teatralnych, sali widowiskowej oraz wypożyczania strojów teatralnych oraz wystawianych na zlecenie innych podmiotów i wynagradzanych w formie ryczałtu spektakli wyjazdowych – zostanie przedstawiona w odrębnych postanowieniach.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj