Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola
US40/VAT/1357/2006/AP
z 27 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US40/VAT/1357/2006/AP
Data
2006.07.27



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
bilety
sprzedaż
teatr
usługi związane z kulturą
wynajem


Pytanie podatnika
1.Czy sprzedaż spektaklu innemu podmiotowi za kwotę ryczałtową podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2.Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy stosować w przypadku wynajmu pomieszczeń teatralnych oraz sali widowiskowej na wystawianie spektakli teatralnych i realizację koncertów?
3.Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy stosować w przypadku sprzedaży programów teatralnych i plakatów związanych wyłącznie z granym w teatrze przedstawieniem?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), art. 41 ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 09.05.2006r /data wpływu 12.05.2006r/ w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowiłuznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące opodatkowania wystawianych na zlecenie innych podmiotów i wynagradzanych w formie ryczałtu spektakli wyjazdowych, sprzedaży programów teatralnych i plakatów oraz wynajmu pomieszczeń teatralnych i sali widowiskowej – za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.05.2006r Strona złożyła wniosek z dnia 09.05.2006r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności świadczy usługi polegające m.in. na wystawianiu spektakli teatralnych w siedzibie za wynagrodzeniem w formie sprzedawanych biletów, jak również wystawia sztuki teatralne poza siedzibą w formie spektakli wyjazdowych na zlecenie innych podmiotów, wynagradzane w formie ryczałtu, sprzedaje programy teatralne i plakaty (związane wyłącznie z granym w teatrze przedstawieniem), wypożycza stroje teatralne, wynajmuje pomieszczenia teatralne oraz salę widowiskową na wystawianie spektakli teatralnych i realizację koncertów.Ponadto, w celu propagowania działalności kulturalnej, podatnik przekazuje nieodpłatnie zaproszenia dla różnych instytucji, artystów i dziennikarzy związanych z działalnością kulturalną,Dodatkowo Wnioskodawca uzyskuje dochody z tytułu otrzymywanych dotacji, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zapytania
1.Czy sprzedaż spektaklu innemu podmiotowi za kwotę ryczałtową podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2.Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy stosować w przypadku wynajmu pomieszczeń teatralnych oraz sali widowiskowej na wystawianie spektakli teatralnych i realizację koncertów?
3.Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy stosować w przypadku sprzedaży programów teatralnych i plakatów związanych wyłącznie z granym w teatrze przedstawieniem?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem podatnika:
ad.1. sprzedaż spektaklu innemu podmiotowi za kwotę ryczałtową powinna być opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.
ad.2. wynajem pomieszczeń teatralnych oraz sali widowiskowej na wystawianie spektakli teatralnych i realizację koncertów powinien być opodatkowany stawką 22%,
ad.3.sprzedaż programów teatralnych i plakatów związanych wyłącznie z granym w teatrze przedstawieniem powinna być opodatkowana stawką 22%.

Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika – dotyczące opodatkowania wystawianych na zlecenie innych podmiotów i wynagradzanych w formie ryczałtu spektakli wyjazdowych, sprzedaży programów teatralnych i plakatów oraz wynajmu pomieszczeń teatralnych i sali widowiskowej za nieprawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Ad.1.
Zgodnie z art.43 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn.zm.) /zwanej dalej ustawą/, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 11 tego załącznika wymieniono usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:
•usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
•usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
•usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
•wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
•wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
•usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
•wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
•działalności agencji informacyjnych,
•usług wydawniczych,
•usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.
Analizując stan faktyczny, w myśl wyżej cytowanych przepisów, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stwierdza, że w przypadku sprzedaży usługi w zakresie spektakli wyjazdowych na zlecenie różnych agencji Strona powinna zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca świadczy bowiem w tym przypadku usługę związaną z kulturą, która z uwagi na formę wynagrodzenia nie zawiera się w wyżej wymienionych wyłączeniach spod zwolnienia. Podatnik pobiera za taki wyjazdowy spektakl opłatę zryczałtowaną, która stanowi wynagrodzenie za świadczoną usługę, nie jest zaś opłatą za wstęp (w postaci biletów). Sprzedaży wstępu na spektakl dokonuje bowiem kontrahent (agencja). Reasumując należy stwierdzić, iż sprzedaż przedmiotowej usługi kulturalnej podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług jako wymieniona w załączniku 4 do ustawy (wykaz usług zwolnionych od podatku).
Ad.2.
Analogiczna sytuacja ma miejsce przy świadczeniu usług wynajmu pomieszczeń teatralnych oraz sali widowiskowej na wystawianie spektakli teatralnych i realizację koncertów. Usługi te – zdaniem organu podatkowego – mieszczą się w zakresie usług związanych z kulturą, nie znajdując się jednocześnie w katalogu wyłączeń wskazanych w pozycji 11 załącznika nr 4 do ustawy.
Należy jednak pamiętać, że wynajem tych samych pomieszczeń, lecz na cele nie związane z kulturą, nie będzie podlegać zwolnieniu od podatku.
Ad.3.
W myśl art.41 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług – towary i usługi, wymienione w załączniku nr 3 do ustawy podlegają opodatkowaniu wg stawki podatku w wysokości 7%, z zastrzeżeniem ust.12 i art.114 ust.1. W załączniku nr 3 - w pozycji 156, wymieniono usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych. W objaśnieniach do wyżej wymienionego załącznika nr 3 wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką podatku w wysokości 0% i 3%.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz stan faktyczny tut. organ stwierdza, iż przedmiotowa usługa polegająca na sprzedaży programów teatralnych oraz plakatów (związanych wyłącznie z granym przedstawieniem) stanowi rozszerzenie sprzedaży biletów teatralnych, związana jest zatem bezpośrednio z usługami wstępu na spektakle teatralne i jako taka podlega opodatkowaniu stawką 7%, zgodnie z wyżej cytowanym przepisem.
Podsumowując powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stwierdza:
Ad.1. Sprzedaż spektaklu innemu podmiotowi za kwotę ryczałtową podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
Ad.2. Usługa wynajmu pomieszczeń teatralnych oraz sali widowiskowej na wystawianie spektakli teatralnych i realizację koncertów jest zwolniona od podatku od towarów i usług,
Ad.3. Sprzedaży programów teatralnych i plakatów związanych wyłącznie z granym w teatrze przedstawieniem opodatkowana jest stawką 7%.
Jednocześnie informuje się Stronę, że odpowiedź na złożone zapytanie w części dotyczącej opodatkowania nieodpłatnego przekazywania biletów, wypożyczania strojów i ustalenia współczynnika korekty za 2005r. - zostanie przedstawiona w odrębnych postanowieniach.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj