Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-435/06/DMJ
z 24 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-435/06/DMJ
Data
2006.10.24



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych


Słowa kluczowe
mleko
odliczenie podatku od towarów i usług
zaliczka


Pytanie podatnika
Spółka uważa, iż ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w takiej proporcji w stosunku do podatku zawartego na fakturze RR, w jakiej dokonał zapłaty rolnikowi po potrąceniu zaliczki za przekroczone kwoty mleczne.


POSTANOWIENIE

W odpowiedzi na zapytanie sformułowane we wniosku z dnia 24 lipca 2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 24 lipca 2006 r.) dotyczące stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), działając w trybie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Na podstawie ustawy z dnia 24.02.2006 r. o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. Nr 50, poz. 363) Spółka jest zobowiązana do pobierania od dostawców mleka zaliczek z tytułu przekroczonych indywidualnych kwot referencyjnych mleka (tzw. "kwoty mleczne"). W konsekwencji dostawcy, którzy przekroczyli te kwoty nie otrzymują w 100% należnego im wynagrodzenia za dostarczane mleko. Według Wnioskodawcy, zgodnie z art. 116 ust. 6-9 ustawy o podatku od towarów i usług, zryczałtowany zwrot podatku u nabywcy mleka zwiększa kwotę podatku naliczonego pod warunkiem, że rolnik RR otrzyma w odpowiednim terminie zapłatę za dostawy na swoje konto bankowe. W sytuacji potrącenia z należnego mu wynagrodzenia zaliczki na poczet przekraczanych kwot referencyjnych, wymóg przekazania w 100% należności za zakupione mleko jako warunek do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego nie jest spełniony i naraża odbiorcę mleka na konsekwencje finansowe (wzrost kosztów skupu mleka). Spółka uważa, iż w danej sytuacji ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w takiej proporcji w stosunku do podatku zawartego na fakturze RR, w jakiej dokonał zapłaty rolnikowi po potrąceniu zaliczki za przekroczone kwoty mleczne. Zdaniem Wnioskodawcy, choć tego typu potrącenie nie jest zrównane z katalogiem potrąceń w art. 116 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, upoważniających do pełnego odliczenia podatku naliczonego, minimalizuje skutki potrąceń zaliczek na poczet przekroczonych kwot mlecznych dla nabywców mleka. Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie swojego stanowiska.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3- 7:

1)suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających
  • z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2)w przypadku importu- suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;

3)zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4)kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Z treści art. 116 ust. 6 cytowanej ustawy wynika, iż zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem, że:

1)nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;

2)zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;

3)w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o której mowa w pkt 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

Ustawodawca w art. 116 ust. 6 w/w ustawy używa pojęcia "zapłata należności", w związku z tym należy przyjąć, iż regulacja odnosi się do pełnej zapłaty kwoty należności. Art. 116 ust. 8 ustawy wprowadza modyfikację tej reguły. Przewiduje, iż warunek dokonania zapłaty dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych. Zapłata różnicy uprawnia nabywcę do odliczenia wypłaconego zwrotu zryczałtowanego. Zgodnie z art. 116 ust. 9a (dodanym ustawą z dnia 13 lipca 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 143, poz. 1029)przez należność za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia z zapłaty należności za dostarczone mleko opłat określonych w art. 33 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 244, poz. 2081 oraz z 2006 r. Nr 50, poz. 363). Zatem potrącenie takich zaliczek umożliwia uznanie warunku określonego w art. 116 ust. 6 pkt 2 za spełniony.

Zgodnie z art. 115 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych. Stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 1, wynosi 5% całej kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku. W związku z powyższym zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty.

Z tych względów postanowiono jak na wstępie.

Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków podatnika. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa, Stronie służy prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu. Zażalenie należy wnieść w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie powinno być opatrzone znakami opłaty skarbowej (podanie 5 zł, każdy załącznik 0,5 zł).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj