Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1449/2BV/443/2006/258/KA
z 17 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1449/2BV/443/2006/258/KA
Data
2006.07.17



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
badanie
czynności niepodlegające opodatkowaniu
podwykonawstwo
świadczenie usług na rzecz
usługi
usługi naukowo-badawcze


Pytanie podatnika
Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czynności wykonywane na podstawie umowy o projekt badawczy zamawiany podpisanej po dniu 19.09.2005 r.?


P O S T A N O W I E N I E


Działając na podstawie art. 14a § 1 - 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w odpowiedzi na wniosek z dnia 18.04.2006 r. (wpływ do tut. urzędu dnia 19.04.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dotyczący kwestii podlegania opodatkowaniu czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o projekt badawczy zamawiany podpisanej po dniu 19.09.2005r., Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście


p o s t a n a w i a


uznać przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku (uzupełnionym pismem z dnia 08.06.2006 r.) Instytut podał, że wykonuje na terytorium Polski na podstawie umów zawieranych z Ministrem Edukacji i Nauki projekty własne i zamawiane. W projektach zamawianych Minister Edukacji i Nauki zawiera umowę z koordynatorem projektu, a ten - osobne umowy z podwykonawcami projektu. W projekcie badawczym własnym stronami umowy są Minister Edukacji i Nauki i wykonawca projektu.

W dniu 29 listopada 2005 r. Minister Edukacji i Nauki wydał decyzję o przyznaniu środków na wykonanie projektu badawczego zamawianego, w którym Instytut jest podwykonawcą projektu. Decyzja wydana została po terminie, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2005 r., zgodnie z którym ze zwolnienia od podatku korzystają usługi naukowo - badawcze (PKWiU 73), nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2007 r., pod warunkiem, że będą świadczone na podstawie umów zawartych przed dniem 19 września 2005 r. i pod warunkiem rejestracji umowy we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 31 grudnia 2005 r.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 08.06.2006 r. (wpływ do urzędu dnia 13.06.2006 r.) podano, iż stroną umowy, na podstawie której Instytut wykonuje projekty badawcze, jest inna jednostka naukowo - badawcza (instytut naukowy, Uniwersytet, etc.) występująca jako jednostka kierująca całością projektu. W praktyce sprowadza się to do przekazywania kolejnych transz finansowych na podstawie raportów z wydatkowania poprzednich transz. W projekcie badawczym zamawianym Ministerstwo Edukacji i Nauki zawsze określa jedną z jednostek uczestniczących jako koordynatora prac, pozostałe jednostki jako współuczestniczące w projekcie. Jednostka koordynująca przesyła do Ministerstwa zbiorczy raport z wydatkowanych kwot. W wyniku realizacji projektu badawczego nie dochodzi do powstania utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wyniki badań nie są sprzedawane ani Ministerstwu ani jednostce koordynującej, lecz pozostają w Instytucie do wykorzystywania i upowszechniania. W wyniku realizacji umowy nie dochodzi do przeniesienia autorskich praw majątkowych ani do udzielania licencji na korzystanie z wykonanego projektu badawczego. Wyniki prac badawczych nie są sprzedawane, a jedynie udostępniane; mają służyć całemu społeczeństwu.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, czy wykonywane na przez Instytut terytorium Polski projekty badawcze na podstawie umowy o projekt badawczy zamawiany, podpisanej po dniu 19 września 2005 r., w którym Instytut jest podwykonawcą projektu, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Instytutu odpowiedź na postawione pytanie powinna być przecząca, ponieważ świadczenie usług zakłada istnienie podmiotu będącego jego odbiorcą, ostatecznym nabywcą, konsumentem. Z treści umów zawartych między koordynatorem projektu a Instytutem wynika, że koordynator jedynie finansuje projekt badawczy, jest jedynie płatnikiem i sprawuje funkcję kontrolną wykorzystania finansów publicznych, i nie jest dokonywane przez Instytut żadne świadczenie na rzecz jakiejkolwiek innej osoby fizycznej czy prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Wnioskodawca uważa, że czynności wykonywane w ramach projektu badawczego zamawianego, w którym Instytut jest podwykonawcą, i których efekty pozostają w Instytucie, przeznaczone na wewnętrzne potrzeby, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu przedstawionego przez Wnioskodawcę problemu, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego zapisu wynika, iż pojęcie świadczenia usług zawarte w art. 8 ust. 1 ustawy jest bardzo szerokie i obejmuje wszelkie transakcje dokonywane przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, które nie zostały wymienione jako dostawa towarów. Świadczenie, o którym mowa, zakłada jednak istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). W pojęciu świadczenia na rzecz mieszczą się świadczenia na rzecz innych podmiotów i ostatecznych konsumentów. Z treści wniosku wynika, że otrzymywane przez Instytut środki finansowe są przeznaczone na realizację prac naukowo - badawczych i nie występuje odbiorca tych prac tzn. przez Instytut nie jest wykonywane żadne świadczenie w zakresie tych prac na rzecz innych podmiotów (tj. osoby fizycznej, prawnej lub innej jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej). Efekty prac pozostają w Instytucie i nie są przekazywane ani koordynatorowi projektu, ani innemu podmiotowi. W związku z powyższym czynności wykonywanych w ramach przedstawionego projektu badawczego nie można uznać za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Przedstawione powyżej stanowisko tutejszego organu zgodne jest ze stanowiskiem Instytutu wyrażonym w przedmiotowym wniosku. To ostatnie należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu wpływu przedmiotowego wniosku do tutejszego urzędu, tj. w dniu 19.04.2006 r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj