Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1449/2BV/443/2006/258/KA
z 17 lipca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1449/2BV/443/2006/258/KA
Data
2006.07.17
Autor
Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Słowa kluczowe
badanie
czynności niepodlegające opodatkowaniu
podwykonawstwo
świadczenie usług na rzecz
usługi
usługi naukowo-badawcze
Pytanie podatnika
Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czynności wykonywane na podstawie umowy o projekt badawczy zamawiany podpisanej po dniu 19.09.2005 r.?
P O S T A N O W I E N I E W przedmiotowym wniosku (uzupełnionym pismem z dnia 08.06.2006 r.) Instytut podał, że wykonuje na terytorium Polski na podstawie umów zawieranych z Ministrem Edukacji i Nauki projekty własne i zamawiane. W projektach zamawianych Minister Edukacji i Nauki zawiera umowę z koordynatorem projektu, a ten - osobne umowy z podwykonawcami projektu. W projekcie badawczym własnym stronami umowy są Minister Edukacji i Nauki i wykonawca projektu. W dniu 29 listopada 2005 r. Minister Edukacji i Nauki wydał decyzję o przyznaniu środków na wykonanie projektu badawczego zamawianego, w którym Instytut jest podwykonawcą projektu. Decyzja wydana została po terminie, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2005 r., zgodnie z którym ze zwolnienia od podatku korzystają usługi naukowo - badawcze (PKWiU 73), nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2007 r., pod warunkiem, że będą świadczone na podstawie umów zawartych przed dniem 19 września 2005 r. i pod warunkiem rejestracji umowy we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 31 grudnia 2005 r. W uzupełnieniu wniosku z dnia 08.06.2006 r. (wpływ do urzędu dnia 13.06.2006 r.) podano, iż stroną umowy, na podstawie której Instytut wykonuje projekty badawcze, jest inna jednostka naukowo - badawcza (instytut naukowy, Uniwersytet, etc.) występująca jako jednostka kierująca całością projektu. W praktyce sprowadza się to do przekazywania kolejnych transz finansowych na podstawie raportów z wydatkowania poprzednich transz. W projekcie badawczym zamawianym Ministerstwo Edukacji i Nauki zawsze określa jedną z jednostek uczestniczących jako koordynatora prac, pozostałe jednostki jako współuczestniczące w projekcie. Jednostka koordynująca przesyła do Ministerstwa zbiorczy raport z wydatkowanych kwot. W wyniku realizacji projektu badawczego nie dochodzi do powstania utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wyniki badań nie są sprzedawane ani Ministerstwu ani jednostce koordynującej, lecz pozostają w Instytucie do wykorzystywania i upowszechniania. W wyniku realizacji umowy nie dochodzi do przeniesienia autorskich praw majątkowych ani do udzielania licencji na korzystanie z wykonanego projektu badawczego. Wyniki prac badawczych nie są sprzedawane, a jedynie udostępniane; mają służyć całemu społeczeństwu. W związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, czy wykonywane na przez Instytut terytorium Polski projekty badawcze na podstawie umowy o projekt badawczy zamawiany, podpisanej po dniu 19 września 2005 r., w którym Instytut jest podwykonawcą projektu, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Instytutu odpowiedź na postawione pytanie powinna być przecząca, ponieważ świadczenie usług zakłada istnienie podmiotu będącego jego odbiorcą, ostatecznym nabywcą, konsumentem. Z treści umów zawartych między koordynatorem projektu a Instytutem wynika, że koordynator jedynie finansuje projekt badawczy, jest jedynie płatnikiem i sprawuje funkcję kontrolną wykorzystania finansów publicznych, i nie jest dokonywane przez Instytut żadne świadczenie na rzecz jakiejkolwiek innej osoby fizycznej czy prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Wnioskodawca uważa, że czynności wykonywane w ramach projektu badawczego zamawianego, w którym Instytut jest podwykonawcą, i których efekty pozostają w Instytucie, przeznaczone na wewnętrzne potrzeby, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po przeanalizowaniu przedstawionego przez Wnioskodawcę problemu, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: Z powyższego zapisu wynika, iż pojęcie świadczenia usług zawarte w art. 8 ust. 1 ustawy jest bardzo szerokie i obejmuje wszelkie transakcje dokonywane przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, które nie zostały wymienione jako dostawa towarów. Świadczenie, o którym mowa, zakłada jednak istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). W pojęciu świadczenia na rzecz mieszczą się świadczenia na rzecz innych podmiotów i ostatecznych konsumentów. Z treści wniosku wynika, że otrzymywane przez Instytut środki finansowe są przeznaczone na realizację prac naukowo - badawczych i nie występuje odbiorca tych prac tzn. przez Instytut nie jest wykonywane żadne świadczenie w zakresie tych prac na rzecz innych podmiotów (tj. osoby fizycznej, prawnej lub innej jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej). Efekty prac pozostają w Instytucie i nie są przekazywane ani koordynatorowi projektu, ani innemu podmiotowi. W związku z powyższym czynności wykonywanych w ramach przedstawionego projektu badawczego nie można uznać za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Przedstawione powyżej stanowisko tutejszego organu zgodne jest ze stanowiskiem Instytutu wyrażonym w przedmiotowym wniosku. To ostatnie należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu wpływu przedmiotowego wniosku do tutejszego urzędu, tj. w dniu 19.04.2006 r. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.