Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siedlcach
1426/US300/AD/415-40/06
z 28 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1426/US300/AD/415-40/06
Data
2006.07.28



Autor
Urząd Skarbowy w Siedlcach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
modernizacja
remonty
ulga remontowa
zakończenie budowy


Pytanie podatnika
W roku 1992r. rozpocząta została budowa jednorodzinnego domu mieszkalnego. Do końca 2004r. korzystałem z tzw. "dużej ulgi budowlanej" na budowę domu, natomiast w 2005r. z ulgi na remont i modernizacje budynku mieszkalnego. Formalnie nie zgłoszono zakończenia budowy, jednakże w dzienniku budowy jest zamieszczone potwierdzenie zakończenia robót związanych z budową domu w 2004r. Czy w związku z powyższym mam prawo do korzystania z ulgi remontowej za 2005r.?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm. ) w związku ze złożonym przez Pana A. wnioskiem z dnia 05.06.2006r. ( data wpływu 06.06.2006r. ) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach uznaje stanowisko wnioskodawcy, w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczeń od podatku w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego wydatków dotyczących budynku, którego budowa nie została zakończona, za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 05.06.2006r. ( data wpływu 06.06.2006r. ) zwrócił się Pan do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawił Pan następujący stan faktyczny: W roku 1992 rozpoczął Pan budowę jednorodzinnego domu mieszkalnego. Dom ten budowany przez kilkanaście lat, z uwagi na brak większych środków finansowych. Z tego tytułu korzystał Pan z ulgi na budowę domu mieszkalnego, aż do 2004 roku, natomiast w 2005 roku z ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.W 2003 roku zamieniono w tym budynku kosztowne ogrzewanie elektryczne na ogrzewanie gazowe. Poniesione zostały również wydatki na budowę instalacji CO i przebudowę instalacji wodociągowej. Po przeprowadzeniu tych prac otrzymał Pan ?Potwierdzenie przyjęcia obiektu budowlanego do użytkowania? wydane dnia 13.10.2004r. przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, w którym nie zgłoszono sprzeciwu do zakończenia budowy wewnętrznej instalacji gazowej w budynku mieszkalnym, jak również przystąpienia do użytkowania wykonanej wewnętrznej instalacji.

Z uwagi na fakt iż ww. prace przyniosły duże zniszczenia, zachodziła konieczność przeprowadzenia prac remontowych, głównie łazienki i kuchni. Obecnie prowadzone są prace związane z adaptacją poddasza, omawianego budynku mieszkalnego. Ponadto nadmienia Pan, iż formalnie nie zgłoszono zakończenia budowy, jak również, że w dzienniku budowy jest zamieszczone potwierdzenie zakończenia robót związanych z budową domu w 2004 roku.Wniosek Pana sprowadza się do udzielenia interpretacji, czy w przedstawionym stanie faktycznym sprawy posiada Pan prawo do odliczeń od podatku w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego w 2005 roku?

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie uważa Pan, że poniesione wydatki, o których mowa we wniosku mogą być odliczone w ramach ulgi remontowe pomimo braku formalnego zgłoszenia zakończenia budowy.Ponadto nadmienia Pan, że do budowy rozpoczętej w 1992r. nie mają zastosowania przepisy znowelizowanego prawa budowlanego, które wymagają urzędowego potwierdzenia przyjęcia do użytkowania.

Zgodnie z art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm. ), stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:Ustosunkowując się do przedstawionego stanu faktycznego należy przeanalizować przepisy art.27a ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz.176 ze zm. ) w brzmieniu obowiązującym od dnia 31.12.2003r. oraz treść art.12 ust.2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw ( Dz. U. Nr 2002, poz.1956 ze zm. ).

Wymieniony art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003r. stanowił, iż podatek dochodowy od osób fizycznych, obliczony zgodnie ze skala podatkową, obniżony o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się o poniesione przez podatnika wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego ? budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Stosownie do obowiązujących od dnia 1 stycznia 2004r. przepisów ustawy podatkowej, ww. przepis został uchylony. Na mocy art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw ( Dz. U. Nr 202, poz.1956 ) każdy podatnik ma możliwość skorzystania z ulgi remontowej do końca 2005r. ? w granicach limitu ? jeżeli spełnia warunki, o których mowa w art. 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r. Na podstawie cytowanych wyżej przepisów, aby skorzystać z prawa do zmniejszenia podatku dochodowego niezbędne jest spełnienie łącznie następujących warunków:

  • poniesienie odpowiednio udokumentowanych wydatków w sposób określony w art.27a ust.6 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodem odprawy celnej,
  • przeznaczenie poniesionych wydatków na własne potrzeby mieszkaniowe,
  • przeznaczenie wydatków na remont i modernizacje budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego, w zakresie wynikającym z rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego,
  • wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • wydatki nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, a także nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek innej formie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje momentu zakończenia budowy, jak też oddania obiektu do użytkowania. Zagadnienia budowy budynku mieszkalnego regulują przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994r. ? Prawo budowlane ( tekst jednolity Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz.2016 ze zm. ). O zakończeniu budowy w rozumieniu przepisów tej ustawy świadczy spełnienie przez inwestora warunków do użytkowania obiektu budowlanego, a w szczególności złożenie zawiadomienia, o jakim mowa w art. 54 ww. ustawy. Powołany przepis określa, iż do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę, można przystąpić, z zastrzeżeniem przepisów art. 55 i art. 57, po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosił sprzeciwu w drodze decyzji. Zatem stosownie do ww. przepisów, zakończenie budowy ma miejsce w momencie zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o tym fakcie. Brak zgłoszenia budowy do właściwego organu wskazuje, że w sensie prawnym i faktycznym budowa przedmiotowego domu nie została jeszcze zakończona. Budowany budynek, nie spełnia jednego z wyżej wymienionych warunków, a mianowicie nie jest faktycznie zajmowany użytkowany na podstawie tytułu prawnego.

W związku z powyższym dopiero w chwilą zakończenia budowy tj. od momentu zawiadomienia właściwego organu o oddaniu do użytkowania obiektu budowlanego, spełniając wszystkie pozostałe warunki podatnik nabywał na podstawie art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym w 2003r. w związku z art. 12 ust. 2 ustawy nowelizującej z dnia 12 listopada 2003r. prawo do odliczeń od podatku 19% wydatków poniesionych na remont i modernizację tego budynku mieszkalnego. W świetle powyższych uregulowań prawnych oraz stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, wydatki poniesione przez podatnika remont i modernizację budynku mieszkalnego, którego budowa nie została formalnie zakończona nie podlegają odliczeniu od podatku za 2005r. w ramach ulgi na remont i modernizacje budynku mieszkalnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj