Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nysie
PDA/415-16/DA/06
z 8 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDA/415-16/DA/06
Data
2006.12.08



Autor
Urząd Skarbowy w Nysie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
niepełnosprawni
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
zakład pracy chronionej
zatrudnianie niepełnosprawnych
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy dofinansowania do wynagrodzeń otrzymywane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakład pracy chronionej są objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych? Jeśli tak, to od kiedy przepisy w tej sprawie uległy zmianie?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm./ - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30.10.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w sprawie dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego dofinansowań do wynagrodzeń otrzymanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - jest prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


W dniu 30.10.2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie wpłynął wniosek (uzupełniony w dniu 04.12.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczący zapytania czy kwoty dofinansowań do wynagrodzeń otrzymane z PFRON przez zakład pracy chronionej są objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz /prezydent miasta/, starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:

Podatnik prowadzi od 13.07.1987r. pozarolniczą działalność gospodarczą...................– działalność detektywistyczna i ochroniarska z siedzibą ...................., jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych i prowadzi księgi rachunkowe. Podatnik w prowadzonej działalności gospodarczej zatrudnia osoby niepełnosprawne i firma posiada status zakładu pracy chronionej . W związku z powyższym otrzymuje dotacje do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych . Dofinansowanie przebiega następująco: podatnik składa wniosek do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o dofinansowanie do wynagrodzeń obliczony metodą ryczałtu , następnie raz na dwa miesiące otrzymuje środki pieniężne z tej instytucji tytułem dotacji w formie przelewu na rachunek bankowy. Na koniec roku podatkowego następuje kompleksowe rozliczenie zakładu z PFRON w zakresie otrzymanych dotacji.

Pytanie podatnika:
Czy dofinansowania do wynagrodzeń otrzymywane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakład pracy chronionej są objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jeśli tak, to od kiedy przepisy w tej sprawie uległy zmianie.

Stanowisko wnioskodawcy:
Zdaniem podatnika dofinansowania do wynagrodzeń są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), gdyż przepisy w tym zakresie zostały przedłużone do końca 2006r.

Dokonując analizy stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003r. wolne od podatku dochodowego są : dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Cytowany przepis został uchylony przez art. 1 pkt 10 lit. a) ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2003r. Nr 202 poz. 1956) - zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2004r. Jednak zwolnienie powyższe zachowało moc prawną do końca 2004r. na podstawie art. 14 tejże ustawy, który stanowi ,że zwolnienie , o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2004r.

Następnie moc obowiązująca powyższego zwolnienia została przedłużona do końca 2006r. , a to za sprawą art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2004r. Nr 263 poz. 2619), który określał , iż zwolnienie , o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2006r.

Jak wynika z powyższego katalog zwolnień od podatku dochodowego określony art. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w kształcie obowiązującym obecnie, nie zawiera już zwolnienia dotacji, subwencji i dopłat otrzymanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych – jest to uchylony pkt 48 ust. 1 tego artykułu.

Jednakże jak wykazano powyżej zwolnienie to obowiązuje na mocy regulacji przejściowych do 31 grudnia 2006r.

Jednocześnie nadmienia się, że wydatki i koszty sfinansowane bezpośrednio z wolnych od podatku dotacji nie są kosztem uzyskania przychodu, wynika to z art. 23 ust. 1 pkt 56 wyżej cytowanej ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003r.

Art. 23 ust. 1 pkt 56 tejże ustawy stanowi , że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a-47c i 48 – czyli w przypadku pkt 48 sfinansowanych przez dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Przepis ten podobnie jak omawiany wyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 48 zachował moc prawną do 31 grudnia 2006r. na podstawie powołanego wyżej art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2003r. Nr 202 poz. 1956) , który w drugim zdaniu stanowi, że przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004r., stosuje się odpowiednio.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Zgodnie z art.14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art.14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje na podstawie art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu terminie 7 dni od daty doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie w znakach skarbowych zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit.a ustawy z dnia 09 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004r Nr 253, poz. 2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj