Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1425/021/443/58/06/IW
z 8 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1425/021/443/58/06/IW
Data
2006.12.08



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
instalacja kasy rejestrującej
kasa rejestrująca
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
pytanie dotyczy obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej


POSTANOWIENIENa podstawie:art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.)

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu:stwierdza, że stanowisko Podatnika zawarte w piśmie złożonym w dniu 13.09.2006r. przez Pana .......... dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE We wniosku z dnia 13.09.2006r. złożonym przez Pana ......... przedstawiono następujący stan faktyczny: Wnioskodawca działalność gospodarczą rozpoczął w lutym 1999r. Wówczas prowadził handel artykułami elektronicznymi i komputerowymi. W marcu 1999r. Był zobowiązany do zainstalowania kasy fiskalnej z dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Następnie tego samego roku zawiesił działalność gospodarczą i wznowił ją w maju 2004r. Wznawiając działalność gospodarczą Wnioskodawca zmienił przedmiot wykonywanej działalności. W miejsce handlu artykułami elektronicznymi i komputerowymi, usług w zakresie instalacji i eksploatacji oprogramowania i sprzętu komputerowego, usług elektrycznych i telekomunikacyjnych we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej zgłosił:45.31 D – wykonywanie pozostałych instalacji elektrycznych,64.20 C – transmisje danych,64.20 D – radiokomunikację,72.10 Z – doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego,72.2 – działalność w zakresie oprogramowania oraz 72.60 – działalność związana z informatyką pozostała.Na podstawie zawartych umów Wnioskodawca świadczy usługi dostępu do internetu. Płatność abonamentu miesięcznego za dany miesiąc według umowy ma następować z góry przelewem w terminie do piątego dnia każdego miesiąca. Usługobiorcy regulują płatności również gotówką na całą wartość abonamentu lub jego część. Udział obrotów z tytułu sprzedaży usług dostępu do internetu w obrotach ogółem ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej stanowi 100% począwszy od maja 2004r. do dnia sporządzenia niniejszego pisma. Każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej jest udokumentowana fakturą VAT. Wnioskodawca zadaje pytanie:Czy jako podatnik świadczący usługi dostępu do internetu (zaliczone według klasyfikacji PKWiU do grupy usług telekomunikacyjnych o symbolu 64.20), który na mocy uprzednio obowiązujących przepisów ma zainstalowaną kasę fiskalną od 1999r., może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania z uwagi na rodzaj wykonywanych czynności, na podstawie poz. 14 załącznika do powyższego rozporządzenia, spełniając warunek iż udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest wyższy niż 70% ? Stanowisko Pytającego jest następujące:W myśl uprzednio obowiązujących przepisów, tj.:art. 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie kas rejestrujących – z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31.12.2004r. Zwolnieni zostali podatnicy dokonujący sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1 – 46 załącznika do rozporządzenia(w tym przypadku poz. 17), jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT był wyższy niż 70%;art. 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących – z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31.05.2005r. zwolnieniu zostali podatnicy dokonujący sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1 – 39 załącznika do rozporządzenia (w tym przypadku poz. 14), jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT był wyższy niż 70%;oraz obecnie obowiązujących przepisów:art. 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących – z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31.12.2006r. zwolnieni zostali podatnicy dokonujący sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1 – 39 załącznika do rozporządzenia (w tym przypadku poz. 14), jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT był wyższy niż 70%.Zatem w wyżej wskazanych okresach przy 100% udziale sprzedaży usług dostępu do internetu w sprzedaży ogółem na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej do dnia 31.12.2006r. Wnioskodawca stwierdza, że ma prawo korzystać ze zwolnienia przedmiotowego.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 ze zm. - wejście w życie 01.04.2006r.), do 31 grudnia 2006r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionej w poz. 1 – 39 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%. W załączniku pod poz. 14 wymieniono „usługi telekomunikacyjne PKWiU 64.2”. Przepisy w takim samym brzmieniu obowiązywały w okresach poprzednich, tj. na mocy § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2002r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971 ze zm. - wejście w życie 01.01.2003r., uchylenie 01.01.2005r.), § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706 ze zm. - wejście w życie 01.01.2005r., uchylenie 01.04.2006r.).

Zaznaczyć należy, że przepisy prawa podatkowego, zarówno ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. Z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) jak i ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), nie definiują pojęcia zawieszenia działalności gospodarczej. Nie definiują jej także przepisy ustawy z dnia 02 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.) oraz ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U.nr 142, poz. 702 ze zm.). Jedynie przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), w myśl których podatnik opodatkowany w formie karty podatkowej ma możliwość skorzystania z uprawnienia w postaci zgłoszenia przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej. Zatem przepisy podatkowe poza opodatkowaniem w formie karty podatkowej nie przewidują przerw w prowadzeniu działalności gospodarczej. Na gruncie ustaw podatkowych osoba, która zawiesiła działalność gospodarczą traktowana jest nadal, jako osoba fizyczna prowadząca tę działalność, do chwili jej likwidacji. Zatem Wnioskodawcę, pomimo że przez pewien okres czasu nie wykonywał działalności gospodarczej i nie osiągał przychodów, należy traktować jako osobę prowadzącą działalność gospodarczą. Zaś przepisy wyżej zacytowane w sprawie kas rejestrujących i zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy ich użyciu, odnoszą się do podatników, którzy nie mieli jeszcze takiego obowiązku. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że ustawowy obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej powstał u Wnioskodawcy już 1999r. Zatem w świetle wyżej cytowanych przepisów stwierdzić należy, że obowiązek ten istnieje nadal, ponieważ przepisy prawa podatkowego nie przewidują sytuacji, w której w przypadku wykonywania działalności gospodarczej obowiązek ten wygasa.

Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencji niniejszego postanowienia. Naczelnik tut. Urzędu informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj