Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mielcu
US.V-423/6/06
z 30 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.V-423/6/06
Data
2006.06.30



Autor
Urząd Skarbowy w Mielcu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
określenie straty
rozliczanie straty
specjalna strefa ekonomiczna
zakres zezwolenia
zezwolenie na prowadzenie działalności


Pytanie podatnika
dotyczy odliczenia od dochodu podlegającego opodatkowaniu straty poniesionej w 2001 r. z działalności gospodarczej objętej zezwoleniem na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 7 ust. 1, ust. 2, ust. 3, ust. 4, ust. 5 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.04.2006 r. (...) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczącej odliczenia od dochodu podlegającego opodatkowaniu straty poniesionej w 2001 r. z działalności gospodarczej objętej zezwoleniem, postanawia uznać, że stanowisko spółki jest nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 10.04.2006 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczący odliczenia od dochodu podlegającego opodatkowaniu straty poniesionej w 2001 r. z działalności gospodarczej objętej zezwoleniem, uzupełniony pismem z dnia 12.05.2006 r.

Z przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego wynika, że spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej "Euro-Park" Mielec na podstawie zezwolenia z dnia 28.06.1996 r., zmienionego decyzją Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 3.06.2004 r. Przedmiotowa spółka osiąga dochody z działalności gospodarczej objętej zezwoleniem oraz z działalności nieobjętej zezwoleniem m.in. z dzierżawy i z przychodów finansowych. Spółka na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5.09.1995 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu w wysokości stanowiącej równowartość kwoty wydatków inwestycyjnych, nie przekraczających 2 mln euro. Od dochodu z działalności nieobjętej zezwoleniem oraz dochodu z działalności objętej zezwoleniem niepodlegającego zwolnieniu spółka odprowadza należny podatek dochodowy. W 2001 r. przedmiotowa spółka poniosła stratę z działalności gospodarczej objętej zezwoleniem, a od dochodu z działalności nie objętej zezwoleniem odprowadziła podatek dochodowy od osób prawnych. Zapytanie spółki dotyczy kwestii odliczenia od tej części dochodu z działalności gospodarczej objętej zezwoleniem, od której odprowadza podatek dochodowy, a więc dochodu podlegającego opodatkowaniu, straty poniesionej w 2001 r. z działalności gospodarczej objętej zezwoleniem, w okresie 5 lat, zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem spółki ma ona takie uprawnienie, gdyż nie będzie miał zastosowania art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi o przychodach i kosztach ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku, gdyż dochód spółki z działalności gospodarczej objętej zezwoleniem nie jest w całości wolny od podatku ani nie pochodzi ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu po zapoznaniu się z przedstawionym przez spółkę stanem faktycznym wyjaśnia.

Przepisy ustawy z dnia 2.10.2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 ze zm.) określiły w art. 5 zasady zwolnień podatkowych obowiązujących od dnia uzyskania przez Rzeczypospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej, czyli od dnia 1.05.2004 r., dla przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenia uzyskane przed 1.01.2001 r. Z art. 5 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej z dnia 2.10.2003 r. wynika, że z zastrzeżeniem ust. 6, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1.01.2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu na 31.12.2000 r. w okresie do dnia 31.12.2011 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy małym przedsiębiorcą, w okresie do dnia 31.12.2010 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy średnim przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12.01.2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L. 10 z 13.01.2001 r.). Przepis art. 12 ust. 1 ww. ustawy z dnia 20.10.2004 r. o specjalnych strefach ekonomicznych stanowi, iż dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym jest mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa.

Przedmiotowa spółka jest średnim przedsiębiorcą i uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej "Euro-Park" Mielec przed dniem 1.01.2001 r. Stosownie do ww. art. 5 ust. 1 zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w ww. art. 12 ust. 1 o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu na 31.12.2000 r. na warunkach określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 4 ust. 1 tej ustawy w brzmieniu na 31.12.2000 r. - do dnia 31.12.2010 r. Należy przy tym zauważyć, że spółka wystąpiła o zmianę zezwolenia, zgodnie z art. 6 ww. ustawy z dnia 2.10.2003 r., które uzyskała, co w danym przypadku będzie skutkowało tym, że będzie miał do niej zastosowanie zapis art. 7 ww. ustawy z dnia 2.10.2003 r. określający zasady gromadzenia wpływów z podatku dochodowego na rachunku Funduszu Strefowego, tak, że w konsekwencji spółka nie straci swoich przywilejów.

Stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5.09.1995 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia przez podmiot działalności gospodarczej na terenie strefy, dochód podmiotu uzyskany z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w wysokości stanowiącej równowartość kwoty wydatków inwestycyjnych, z zastrzeżeniem ust. 2, zgodnie z którym dochód podmiotu uzyskany z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w całości, w wypadku, gdy wydatki inwestycyjne przekroczą kwotę stanowiącą równowartość 2 mln euro.

Biorąc pod uwagę ww. § 5 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu, zwolnieniu podlega dochód podmiotu uzyskany z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu. Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia jako dochód należy rozumieć jako podstawę opodatkowania ustaloną zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z tego wynika, że podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i spełniają warunki do zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie ww. rozporządzenia, ustalają dochód - podstawę opodatkowania zgodnie z zapisami wskazanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a następnie dochód ten pomniejszają o przysługującą kwotę zwolnienia - w danym przypadku kwotę obliczoną zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

W przypadku przedmiotowej spółki dochód uzyskany z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego tylko w wysokości stanowiącej równowartość kwoty wydatków inwestycyjnych, przy czym kwota zwolnień nie może przekroczyć, odrębnie w każdym roku podatkowym, połowy dochodu uzyskanego przez podmiot z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu - w świetle § 6 ww. rozporządzenia w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu w brzmieniu na 31.12.2000 r.

Należy także nadmienić ,że - według § 7 ww. rozporządzenia - zwolnienie od podatku, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 przysługuje w miesiącu następującym po miesiącu, w którym podmiot poniósł wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania zwolnienia, nie dłużej jednak niż do upływu okresu, na który została ustanowiona strefa, z zastrzeżeniem § 6.

Biorąc powyższe pod uwagę, od wysokości poniesionych przez spółkę wydatków inwestycyjnych, spełniających przesłanki wynikające z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu w brzmieniu na 31.12.2000 r., będzie uzależniona wysokość dochodu wolnego od podatku dochodowego. Natomiast niewykorzystana wysokość przynależnego zwolnienia z podatku dochodowego w wysokości poniesionych wydatków inwestycyjnych może być wykorzystana w okresach następnych od dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu, aż do wyczerpania zwolnienia, z uwzględnieniem zapisu wymienionego w § 7 ww. rozporządzenia. Należy bowiem zauważyć, że gdy podatnik poniesie stratę z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu, a poniósł wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do uwzględnienia, zwolnienie w podatku dochodowym od osób prawnych może zostać wykorzystane w następnych latach podatkowych, aż do wyczerpania zwolnienia, zgodnie z ww. przepisami rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu.

Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochodem jest, według art. 7 ust. 2 ustawy, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Jednocześnie według art. 7 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się m.in. wymienionych w pkt 1 tego przepisu - przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku, w pkt 3 tego artykułu - kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1-4 tego artykułu. Stosownie do ww. przepisu przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu nie uwzględnia się zarówno przychodów, jak i kosztów uzyskania przychodów zwolnionych z opodatkowania.

Biorąc powyższe pod uwagę - nie jest możliwe przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania z prowadzonej działalności uwzględnianie przychodów ze źródeł wolnych od podatku (ww. art. 7 ust. 3 pkt 1) oraz kosztów uzyskania przychodów, o których mowa wyżej (ww. art. 7 ust. 3 pkt 3). Natomiast zgodnie art. 7 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 3 (...).

Strata poniesiona przez spółkę w 2001 r. została poniesiona z działalności objętej zezwoleniem i nie jest to strata w rozumieniu prawa podatkowego. Natomiast w przypadku, gdy strata powstanie z działalności, z której dochody nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego, rozliczenie straty następuje na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iż o wysokość straty, o której mowa w ust. 2, poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50 % kwoty tej straty. Należy przy tym nadmienić, że w przypadku poniesienia przez spółkę straty z pozostałej działalności nieokreślonej w zezwoleniu, strata ta może być przez spółkę odliczona zgodnie z art. 7 ust. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od dochodu podlegającego opodatkowaniu, który może obejmować dochód powstały na działalności nieobjętej zezwoleniem, a także objętej zezwoleniem, ale podlegający opodatkowaniu.

W związku z powyższym, gdy spółka za dany rok podatkowy, w przypadku wymienionym we wniosku za 2001 r., poniosła stratę na działalności objętej zezwoleniem, to jej wysokość nie może zostać odliczona zgodnie z art. 7 ust. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym, gdyż jest to strata ze źródła przychodów wolnego od podatku (art. 7 ust. 3, w związku z ust. 4 ustawy) i nie może wpływać na dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj