Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-274/12/MK
z 21 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-274/12/MK
Data
2012.08.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
działalność statutowa
szkoła niepubliczna
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dochód Wnioskodawcy wykorzystany na wniesienie wkładu założycielskiego związku uczelni oraz kolejne wpłaty związane z finansowaniem jego funkcjonowania wynikające z decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2012 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca ma status uczelni niepublicznej, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z nr 164, poz.1365 ze zm., dalej: ustawa o szkolnictwie wyższym). Organem założycielskim Wnioskodawcy jest osoba prawna niebędąca państwową, ani samorządową osobą prawną. Utworzenie podmiotu Wnioskodawcy oraz uzyskanie przez Wnioskodawcę uprawnień do prowadzenia studiów wyższych na danych kierunkach i określonych poziomach kształcenia bazuje na odpowiednim pozwoleniu wydanym przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego. Wnioskodawca prowadzi obecnie studia I i II stopnia oraz studia podyplomowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o szkolnictwie wyższym, Wnioskodawca uzyskał osobowość prawną z chwilą wpisania Wnioskodawcy do rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych. Wnioskodawca jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r., nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: ustawa CIT). Jednocześnie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z opodatkowania uzyskiwanych dochodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, przeznaczając oraz wydatkując uzyskiwane dochody na cele statutowe Wnioskodawcy w zakresie działalności oświatowej.

Wnioskodawca planuje dalszy rozwój prowadzonej działalności w zakresie szkolnictwa wyższego poprzez przystąpienie wraz z trzema innymi uczelniami niepublicznymi do związku uczelni, co nastąpi w trybie, o którym mowa w art. 28 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Zgodnie z zapisem art. 29 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym związek uczelni niepublicznych uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych, zwanego „rejestrem".

Głównymi celami statutowymi powołanego związku będzie działalność oświatowa oraz naukowo-badawczą.

Podstawowymi zadaniami natomiast zgodnie z art. 13 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym będzie wspólne realizowanie:

  1. kształcenia studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej;
  2. wychowywania studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  3. prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
  4. kształcenia i promowania kadr naukowych;
  5. upowszechniania i pomnażania osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  6. prowadzenia studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie;
  7. stwarzania warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  8. działania na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
  9. stwarzania osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy dochód Wnioskodawcy wykorzystany na wniesienie wkładu założycielskiego związku uczelni oraz kolejne wpłaty związane z finansowaniem jego funkcjonowania wynikające z decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dochód Wnioskodawcy wykorzystany na wpłatę na wkład założycielski związku uczelni oraz kolejne wpłaty związane z finansowaniem jego funkcjonowania wynikające z decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Co do zasady, w myśl art. 3 ust. 1 ustawy, dochody Wnioskodawcy podlegają opodatkowaniu w Polsce według zasad określonych w ustawie bez względu na miejsce uzyskania przez Wnioskodawcę takich dochodów.

W przedmiotowej sprawie kluczowe znaczenie ma jednak art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, z którego wynika, że wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W analizowanej sprawie nie ma zastosowania art. 17 ust. 1c ustawy CIT, do której odwołuje się przywołany przepis (jest to ograniczenie podmiotowe w zakresie stosowania przytoczonej podstawy do zwolnienia dochodów od podatku), stąd też dochody Wnioskodawcy, którego celem statutowym jest prowadzenia działalności oświatowej mogą być przy spełnieniu określonych warunków wolne od podatku.

Z przytaczanego art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że zwolnione mogą być wyłącznie takie dochody Wnioskodawcy, które zostaną przeznaczone na cele statutowe.

Dodatkowo uwzględnić należy treść art. 17 ust. 1a ustawy, z którego wynika, że wskazywane zwolnienie nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
  2. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych
  3. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.


Dochody Wnioskodawcy nie pochodzą ze źródeł, o których mowa w pkt . 1 i 2 przytaczanego przepisu. Tym samym, w ramach dalszej analizy pod uwagę należy brać wyłączenie pkt . 3, czyli warunek wydatkowania przez Wnioskodawcę dochodu na cele statutowe jako warunek zwolnienia dochodu Wnioskodawcy z opodatkowania.

Pod uwagę należy brać również art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a. Na bazie przytaczanych przepisów należy ostatecznie przyjąć, że warunkiem zwolnienia z opodatkowania dochodów Wnioskodawcy wykorzystanych wpłatę na wkład założycielski związku uczelni oraz kolejne wpłaty związane z jego finansowaniem jest:

  1. Przeznaczenie przez Wnioskodawcę uzyskanych dochodów na cele statutowe - warunek ten jest spełniony w analizowanej sprawie bowiem dochody Wnioskodawcy były dotychczas przeznaczane w całości na cele statutowe.
  2. Wydatkowanie przez Wnioskodawcę uzyskanych dochodów na cele statutowe, czyli zgodnie z zadeklarowanym uprzednio ich przeznaczeniem, bez względu na termin jaki mija pomiędzy uzyskaniem dochodu, przeznaczeniem go na cele statutowe oraz wydatkowaniem na cele statutowe - ocena spełnienia tego warunku pozostaje kluczowa dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy.


W ocenie Wnioskodawcy, powyższy warunek dotyczący „wydatkowania" dochodu na cele statutowe w analizowanej sytuacji będzie spełniony. Wskazuje na to przede wszystkim cel planowanych działań, a więc powołanie związku uczelni, którego celem statutowym będzie działalność oświatowa i naukowo-badawcza.

Dzięki „zjednoczeniu" sił przez 4 niepubliczne uczelnie w ramach jednego związku uczelni niepublicznych stanie się możliwe zwiększenie zakresu i skali prowadzonej działalności statutowej, zwłaszcza w czasach niżu demograficznego. Działalność w ramach związku daje możliwości wprowadzania rozwiązań oszczędnościowych w obszarze kosztów dydaktyki, administracji oraz poszerzenia oferty kształcenia, co dla 4 osobnych uczelni niepublicznych jest niemożliwe na taką skalę. Stworzenie kierunków kształcenia w ramach związku uczelni, przy wprowadzeniu optymalnych rozwiązań związanych z jego działalnością, zapewni współdziałającym uczelniom niepublicznym wysoki standard kształcenia, silniejszą pozycję konkurencyjną oraz poszerzy skalę działalności w obszarze kształcenia na poziomie wyższym.

Działalność w zakresie oświaty, która to - co wymaga szczególnego podkreślenia - została zakwalifikowana przez ustawodawcę do działalności powszechnie użytecznej z punktu widzenia interesów Państwa, dzięki czemu w odniesieniu do tego rodzaju działalności zastosowanie mają szczególne, preferencyjne regulacje ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W rezultacie, w ocenie Wnioskodawcy uzasadnione jest stanowisko, w myśl którego planowane działania związane z powołaniem związku uczelni oraz jego finansowaniem nie powinny skutkować koniecznością zapłaty podatku dochodowego jako działania nie związane z działalnością statutową Wnioskodawcy.

Przyjęcie odmiennej wykładni niż powyższa pozostawałoby całkowicie w opozycji do celu wprowadzonych przez ustawodawcę przepisów (kwestia wykładni funkcjonalnej i systemowej przepisów ustawy CIT). Niewątpliwym celem wprowadzenia przez ustawodawcę przywoływanych regulacji jest stworzenie różnego rodzaju podmiotom i organizacjom zachęty do podejmowania działalności społecznie użytecznej, w tym wspierania Państwa i jednostek samorządu terytorialnego w realizacji ich konstytucyjnych zadań. Trudnym do zaakceptowania mechanizmem byłoby bowiem opodatkowywanie dochodów, które są wydatkowane na cele uznane przez ustawodawcę za użyteczne i wspierające instytucję Państwa.

Jak zostało bowiem wskazane przez Wnioskodawcę w ramach przedstawianego stanu przyszłego, planowane przez Wnioskodawcę działania mają służyć zwiększeniu zakresu i skali działalności statutowej Wnioskodawcy, czyli działalności w zakresie oświaty uznanej przez ustawodawcę za działalność użyteczną i wspierającą instytucję Państwa w realizacji konstytucyjnych zadań jakie są po stronie Państwa.

Nie powinno budzić żadnych wątpliwości, że wydatki ponoszone na zwiększenie zakresu i skali działalności statutowej spełniają warunek wydatkowania dochodów na cele statutowe. Trudno wskazać na sytuację, w której związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami a działalnością statutową byłby jeszcze bardziej widoczny. Wydatki mające na celu stworzenie związku uczelni to wydatki służące rozwojowi działalności statutowej Wnioskodawcy. W analizowanej sytuacji niewątpliwie nie może być zatem mowy o rozbieżności pomiędzy przeznaczeniem a wydatkowaniem dochodów Wnioskodawcy.

W przedmiotowej sprawie bez wątpienia nie będzie miała miejsca sytuacja, w której zasadne byłoby opodatkowanie dochodów Wnioskodawcy. Dochody Wnioskodawcy nie będą bowiem przeznaczone na cele inne niż statutowe. Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dochód Wnioskodawcy wykorzystany na wpłatę na wkład założycielski związku uczelni oraz kolejne wpłaty związane z finansowaniem jego funkcjonowania wynikające z decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b ustawy. Jak zostało bowiem wskazane, przemawia za tym zarówno cel planowanych działań, wykładnia systemowa, funkcjonalna jak i wykładnia literalna przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (j. t. Dz.U. z 2012, poz. 572 ze zm.) przez uczelnię niepubliczną należy rozumieć uczelnię utworzoną przez osobę fizyczną albo osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną. Art. 29 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że uczelnia niepubliczna oraz związek uczelni niepublicznych uzyskują osobowość prawną z chwilą wpisania do rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych, zwanego dalej "rejestrem".

Podstawowymi zadaniami uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, są:

  1. kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej;
  2. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  6. prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie;
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
  9. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych. (art. 13 ust. 1. ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym).


Uczelnia może prowadzić domy studenckie i stołówki studenckie (art. 14 cyt. ustawy)

Działalność uczelni, o której mowa w art. 13 ust. 1 i art. 14, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w odrębnych ustawach (art. 91 ust. 1 cyt. ustawy).

W konsekwencji uczelnie niepubliczne jako osoby prawne stosownie do art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 jako podmioty, które zwolnione są od podatku. W rezultacie podmioty te podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 cyt. ustawy dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą art. 7 ust. 1 ustawy).

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od wskazanej powyżej zasady, wprowadzając dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:

  1. podmiotowe, przewidziane w art. 6 tej ustawy , których istota polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,
  2. przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 ustawy, polegające na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.


W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  2. uzyskane przez niego dochody muszą być wydatkowane na ten cel.


Zgodnie natomiast, z art. 17 ust. 1b cyt. ustawy, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy oraz dochodów, które bez względu na czas ich osiągnięcia, zostały wydatkowane na inne cele niż wymienione w powołanym wyżej przepisie (ust. 1a pkt 2 tego artykułu).

Ponadto podkreślić należy, że zakres zwolnienia podatkowego, o którym mowa, jest w istotny sposób ograniczony, poprzez wskazanie różnego rodzaju podmiotów, którym zwolnienien nie przysługuje, pomimo spełnienia warunków wskazanych w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy. Ograniczenie zostało wprowadzone albo z uwagi na źródło pochodzenia dochodów, albo ze względu na formę organizacyjno-prawną podatnika. Otóż zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1c powołanej ustawy, ze zwolnienia nie mogą skorzystać:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  3. zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Powyższe wyłączenia sprawiają, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit, co zgodne jest z „duchem” tego zwolnienia podatkowego. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 przepisie (za wyjątkiem podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c).

Należy podkreślić również, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Z przytoczonych przepisów wynika, że zastosowanie przez jednostkę zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, iż jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów”, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który Jednostka najpierw dochód przeznaczyła, a następnie wydatkowała. Zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest tu cel na jaki jest dochód przeznaczony, a nie źródło pochodzenia dochodu.

Co istotne, przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy, jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza, że nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.

Ponadto z przepisów art. 17 (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 cytowanej ustawy, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4. Przestrzeganie wymogu bezpośredniego przeznaczenia i wydatkowania dochodu na cele statutowe jest obligatoryjne.

Przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby de facto do całkowitego zwolnienia od opodatkowania wszelkich dochodów podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 – nie byłoby bowiem przeszkód, aby wykazać, że wszystkie wydatki tych podmiotów są pośrednio ponoszone w celach statutowych, a przecież omawiane zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, a - nie podmiotowym. Użyte w analizowanych przepisach pojęcie dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na cele statutowe należy rozumieć w znaczeniu, że pomiędzy przeznaczeniem i wydatkowaniem musi istnieć bezpośredni związek. Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest, aby dochody uzyskiwane przez Jednostkę były bezpośrednio wydatkowane na cele przewidziane w statucie.

Z przytoczonych przepisów wynika, że zastosowanie zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów”, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu.

Wnioskodawca jest uczelnią wyższą (posiada osobowość prawną), która nie jest wymieniona w powołanym wyżej (art. 17 ust. 1c powołanej ustawy) wykazie podmiotów, do których nie stosuje się przedmiotowego zwolnienia. Prowadzi działalność dydaktyczną (oświatową), co wynika z jej statutu i z tego tytułu pobiera czesne oraz inne opłaty.

W świetle powyższego, biorąc pod uwagę wskazane w opisie zdarzenia przyszłego oświadczenie, że głównymi celami statutowymi, powołanego m.in. przez Wnioskodawcę, związku uczelni będzie szeroko rozumiana działalność oświatowa oraz naukowo-badawcza, stwierdzić należy, że dochód Uczelni wykorzystany na wniesienie wkładu założycielskiego związku uczelni oraz wpłaty związane z finansowaniem jego funkcjonowania wynikające z decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, o ile zostanie przeznaczony i wydatkowany na realizację celów, o których mowa w ww. przepisie, w tym na wskazane w opisie zdarzenia przyszłego – cele w zakresie działalności oświatowej oraz naukowej.

Jednocześnie wskazać należy, że w gestii organu upoważnionego do wydania interpretacji nie leży dokonywanie wykładni zapisów statutu, co oznacza, że organ ten nie dokonuje oceny, czy wymienione przez Wnioskodawcę cele statutowe spełniają warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Tut. organ w ramach postępowania uregulowanego w Rozdziale 1a Ordynacji podatkowej, dokonał wyłącznie interpretacji mającego w sprawie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Istotą analizowanego przepisu sposób korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych osiągniętego dochodu przeznaczonego, na preferowane ustawą, cele statutowe.

Podkreślić należy, że tutejszy organ wydając przedmiotową interpretację indywidualną wskazał zakres i sposób zastosowania norm prawa podatkowego ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz postawionego pytania. Jednocześnie ocenił stanowisko Wnioskodawcy pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. Co do zasady bowiem przedmiotem interpretacji indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b Ordynacji jest sam przepis prawa podatkowego. Przepisy te nie uprawniają do zajęcia (rozstrzygania) co do ekonomicznych aspektów działania Jednostki w planowanych zdarzeniach przyszłych bądź stanach faktycznych. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego..

Zasady udowadniania okoliczności faktycznych w postępowaniu podatkowym normuje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Na mocy art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W szczególności dowodami takimi mogą być księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej, z zastrzeżeniem art. 284a § 3, art. 284b § 3 i art. 288 § 2, oraz materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe (art. 181 Ordynacji podatkowej). Stosownie do art. 187 § 1 ww. aktu prawnego, organ podatkowy jest obowiązany zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy. Ocena kwestii udowodnienia danej okoliczności jest dokonywana na podstawie całości zgromadzonych dowodów (art. 191 tej ustawy).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj