Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim
DN/415-20/06
z 7 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DN/415-20/06
Data
2006.06.07



Autor
Urząd Skarbowy w Pruszczu Gdańskim


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
bezrobocie
przychody z innych źródeł
świadczenie
zaniechanie
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy świadczenia pieniężne wypłacane bezrobotnym bez prawa do zasiłku, niezwiązanym ze Świadczeniodawcą stosunkiem pracy ani stosunkiem cywilnoprawnym, za wykonane prace społecznie użyteczne, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczenia pieniężnego wypłacanego osobom bezrobotnym bez prawa do zasiłku, za wykonane prace społecznie użyteczne

stwierdza, iż

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Gmina na mocy porozumienia nr 01/PSU/06 w sprawie organizacji prac społecznie użytecznych, zawartego z Prezydentem Miasta, w imieniu którego działa Z-ca Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy, organizuje prace społecznie użyteczne dla osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku, korzystających ze świadczeń pomocy społecznej.

Za powyższe prace, Gmina obowiązana jest wypłacać osobom bezrobotnym bez prawa do zasiłku, niezwiązanym ze Świadczeniodawcą stosunkiem pracy ani stosunkiem cywilnoprawnym, świadczenia pieniężne nie niższe niż 6 zł za godzinę.

Płatnik w przedmiotowym wniosku pyta, czy świadczenia pieniężne wypłacane bezrobotnym bez prawa do zasiłku, za wykonane prace społecznie użyteczne, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe świadczenie stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz wypłacający świadczenie nie ma obowiązku naliczania i pobrania oraz odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy.

Natomiast, ciąży na Gminie obowiązek sporządzenia informacji, według ustalonego wzoru, o wysokości przychodów w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (PIT-8C), zgodnie z art. 42a powyższej ustawy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.04.2006 roku stwierdza, iż stanowisko Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym jest nieprawidłowe.

Stosownie bowiem do treści art. 9 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30, art. 30a-30c oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zakres zwolnień, określony w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy, jest katalogiem wyczerpującym, który nie obejmuje zwolnień od podatku z tytułu wypłacanego, osobom bezrobotnym bez prawa do zasiłku, świadczenia pieniężnego za wykonane prace społecznie użyteczne.

Z kolei, w myśl art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należąc do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Powyższy przepis nie określa zamkniętego katalogu przychodów z innych źródeł, w związku z tym, świadczenia pieniężne wypłacane osobom bezrobotnym bez prawa do zasiłku, za wykonane prace społecznie użyteczne, należy zakwalifikować do innych źródeł przychodu.

Jednakże, na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2006 roku w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 73, poz. 508), przedmiotowe świadczenia nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mocą w/w rozporządzenia Minister Finansów zaniechał poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od środków otrzymanych przez osoby bezrobotne za wykonanie prac społecznie użytecznych, o których mowa w art. 73a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.) i ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 listopada 2005 roku do 31 grudnia 2006 roku.

W myśl art. 73a ust. 1 i ust. 2 cytowanego wyżej rozporządzenia, na wniosek gminy starosta może skierować bezrobotnego bez prawa do zasiłku korzystającego ze świadczeń z pomocy społecznej do wykonywania prac społecznie użytecznych w miejscu zamieszkania lub pobytu w wymiarze do 10 godzin w tygodniu. Wykonywanie prac społecznie użytecznych odbywa się na podstawie porozumienia zawartego między starostą a gminą, na rzecz której prace społecznie użyteczne będą wykonywane.

Mając na uwadze powyższe, wypłacane przez Gminę, osobom bezrobotnym bez prawa do zasiłku świadczenia pieniężne za wykonane prace społecznie użyteczne, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej Minister Finansów zaniechał poboru podatku.

Ponadto, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera regulacji, które zobowiązywałyby podmioty przyznające przedmiotowe świadczenia na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2006 roku w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów), do sporządzania i przekazywania świadczeniobiorcom oraz urzędowi skarbowemu imiennych informacji o wysokości wypłaconego świadczenia wg określonego wzoru.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny, Gmina, wypłacając osobom bezrobotnym bez prawa do zasiłku świadczenia pieniężne za wykonane prace społecznie użyteczne, nie ma obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego świadczenia dla urzędu skarbowego i dla świadczeniobiorcy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj