Interpretacja Prezydenta Miasta Oświęcimia
FP.IX.3110/5/1-4/06
z 29 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
FP.IX.3110/5/1-4/06
Data
2006.09.29



Autor
Prezydent Miasta Oświęcimia


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
budynki koszarowe
podatek od nieruchomości
stawki podatku


Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku od nieruchomości należy zastosować do opodatkowania budynków koszarowych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 - j. t. ze zm.), art. 1a ust. 1, art. 4, art. 3 ust. 1 i art. 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 884 - j. t. ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 5 czerwca 2006 r. Rejonowego Zarządu Infrastruktury NR .../... z siedzibą w K. ul. ... w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od niemchomościpostanawiam
1. udzielić na wniosek Rejonowego Zarządu Infrastruktury NR .../... z siedzibą w K. ul. ...z dnia 5 czerwca 2006 r. pisemnej interpretacji stwierdzając, że do budynków położonych na terenach zamkniętych stanowiących kompleksy wojskowe, w których znajdują się wspólne kwatery stałe będące pomieszczeniami mieszkalnymi przeznaczonymi na zakwaterowanie zbiorowe żołnierzy oraz do pomieszczeń funkcjonalnie związanych z przedmiotowymi pomieszczeniami mieszkalnymi należy zastosować stawkę podatku określoną w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 121, poz. 844 j. t. - ze zm) od budynków pozostałych lub ich części. Stawkę od budynków pozostałych lub ich cześci należy rownież zastosować dla innych budynków lub ich części, które nie są bezpośrednio związane z zakwaterowaniem żołnierzy za wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej do których znajduje zastosowanie stawka określona w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. b powoływanej ustawy, t. j. od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej;
2. stwierdzić że przedstawione we wniosku stanowiskonie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2006 r. Rejonowy Zarząd Infrastruktury Nr .../... z siedzibą w K. ul. .... złożył wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie prawidłowego klasyfikowania budynków koszarowych dla potrzeb podatku od nieruchomości.
Tutejszy organ podatkowy dokonał oceny formalnej poprawności wniosku i ustalił, że w sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem admininistracyjnym, stwierdząjąc tym samym brak negatywnych przesłanek do udzielania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego na podstawie art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy następującego stanu faktycznego:
Rejonowy Zarządu Infrastruktury Nr ..../... z siedzibą w K. ul. ... na terenie Garnizonu ..., w wojskowym kompleksie koszarowym przy ul. .... posiada trzy budynki koszarowe przeznaczone na zakwaterowanie żołnierzy. Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowe obiekty w części wykorzystywane są na wspólne kwatery stale mające charakter mieszkalny przeznaczone na zakwaterowanie żołnierzy, obejmujące izby żołnierskie oraz pomieszczenia funkcjonalnie związane z zakwaterowaniem żołnierzy takie jak świetlice, jadalnie, szatnie na odzież i sprzęt żołnierzy, suszarnie odzieży, umywalnie, WC itp. W pozostałej części przeznaczone są na pomieszczenia biurowo-sztabowe, szkoleniowe oraz magazynowe nie związane bezpośrednio z zakwaterowaniem żołnierzy. W takich budynkach, o różnym przeznaczeniu użytkowym, opisana powyżej powierzchnia mieszkalna przeznaczona na zakwaterowanie stanowi około 40% całkowitej powierzchni użytkowej budynku. W całym garnizonie ... powierzchnia użytkowa wspólnych kwater stałych będących pomieszczeniami mieszkalnymi, przeznaczonymi na zakwaterowanie zbiorowe żołnierzy, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 22.06.1995 r. o Zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2005 r. nr 4i poz. 398) stanowi około 5% całkowitej powierzchni użytkowej budynków na terenach zamkniętych, za którą Wnioskodawca wnosi do Urzędu Miasta .... podatek od nieruchomości wg stawki jak od budynków „pozostałych".

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca jest zdania, że budynki bądź ich części, które są przeznaczone na zakwaterowanie zbiorowe żołnierzy oraz pomieszczenia funkcjonalnie z nimi związane, takie jak świetlice, jadalnie, szatnie na odzież i sprzęt żołnierzy, suszarnie odzieży, umywalnie, Wc itp. należy traktować jako część budynków mieszkalnych, co powoduje zastosowanie stawek podatkowych jak dla budynków mieszkalnych. Zdaniem Rejonowego Zarządu Infrastruktury Nr..../... powyższy pogląd znajduje uzasadnienie w wykładni pojęcia „budynek mieszkalny" dokonanej przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 7 czerwca 2005 sygn. akt ..../.., którego odpis Wnioskodawca dołączył do wniosku.

Dokonując oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy organ podatkowy zważył co następuje: zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku, Rejonowy Zarząd Infrastruktury Nr .../... z siedzibą w K. ul.... na terenie Garnizonu ...., w wojskowym kompleksie koszarowym przy ul. ... posiada trzy budynki koszarowe przeznaczone na zakwaterowanie żołnierzy za które uiszcza podatek zgodnie ze Stawką jak dla budynków pozostałych. Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowe budynki należy zaliczyć do budynków mieszkalnych co potwierdza stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażone w wyroku z dnia 7 czerwca 2005 r. sygn. akt ..../... jednakże wyrok sądu dotyczy rozstrzygnięcia określonej, indywidualnej sprawy. W celu ustalenia wg jakiej stawki podatku od nieruchomości należy opodatkować budynki koszarowe tzn. budynki o charakterze mieszkalnym, przeznaczone na zakwaterowanie żołnierzy znajdujące się w wojskowym kompleksie koszarowym przy ul. ... w .... niezbędne jest powołanie się na art. 5 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, który różnicuje stawki podatku od niaruchomości w zależności od rodzaju bądź przeznaczenia budynku. Zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy budynek - jest to obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Aktualne akty prawne rangi ustawowej t. j. ustawa o podatkach i opłatach lokalnych jak również ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (Dz. U. z 2003 r. nr 207 poz. 2016 j. t. ze zm) nie zawierają wprost definicji „budynku mieszkalnego". Pojęciem tym posługuje się jednakże Rozporządzanie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r., Nr 75, poz. 690 ze zm.). W akcie tym stwierdza się, iż ilekroć jest mowa o budynku mieszkalnym - rozumie się przez to budynek przeznaczony na mieszkania, mający postać budynku wielorodzinnego, zawierającego dwa lub więcej mieszkań lub budynku jednorodzinnego. Tutejszy organ podatkowy wskazuje także, iż rozporządzenie to obok budynku mieszkalnego wymienia również budynek zamieszkania zbiorowego, którym jest budynek przeznaczony do okresowego pobytu ludzi, w szczególności hotel, motel, pensjonat, dom wypoczynkowy, dom wycieczkowy, schronisko młodzieżowe, schronisko, internat, dom studencki, budynek koszarowy, budynek zakwaterowania na terenie zakładu karnego, aresztu śledczego, zakładu poprawczego, schroniska dla nieletnich, a także budynek do stałego pobytu ludzi, w szczególności dom dziecka, dom rencistów i dom zakonny.
W związku powyższym zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, wydanego w celu wykonania ustawy Prawo budowlane, budynek zamieszkania zbiorowego jest innym rodzajem budynku niż budynek mieszkalny.
Stosownie do art. 21 ustawy z dnia 17 maja 1989 r., Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 200 r. Nr 240, poz. 202 j. t.) podstawę wymiaru podatków i świadczeń stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Opodatkowania budynku lula jego części stawką podatku przewidzianą dla budynków mieszkalnych jast możliwe, jeżeli w ewidencji gruntów i budynków budynek oznaczony został jako budynek mieszkalny. W przypadku gdy ewidencja budynków nie jest lub dotychczas nie była prowadzona, podstawowym kryterium zaliczenia budynku do odpowiedniej kategorii jest dokumentacja budowlana danego obiektu np. projekt budowiany, decyzja o dopuszczeniu budynku do użytkowania itp. w której znajduje się dokonane przez odpowiedni organ precyzyjne określenie rodzaju budynku. Jeżeli z przedmiotowej dokumentacji wynika jednoznacznie kategoria budynku, to za taki powinien go uznać organ podatkowy. Organ podatkowy nie ma bowiem podstaw da podważenia prawomocnych decyzji wydawanych przez inne organy, zaistnieć jednak może taka sytuacja, iż w zależności od zapisów w ewidencji gruntów i budynków oraz dokumentacji architektoniczno - budowlanej, w niektórych jednostkach wojskowych pewne budynki koszarowe, przez które należy rozumieć wszystkie budynki zlokalizowane w obrębie „koszar", (w tym budynki przeznaczone na zakwaterowanie żołnierzy), będą opodatkowane według stawki preferencyjnej przewidzianej dla budynków mieszkalych (np. budynki mieszkalne w których mieszkają żołnierze kadry zawodowej wraz z rodzinami), w innych zaś według stawki przewidzianej dla budynków pozostałych.
Mając na uwadze powyższe tutejszy organ podatkowy w dniu 5 lipca 2006 r. wezwał Rejonowy Zarząd Infrastruktury Nr.../... do przedłożenia kopii dokumentacji budowlanej m. in. decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o pozwoleniu na użytkowanie itp. dotyczących przedmiotowych nieruchomości. W odpowiedzi na pismo w dniu 16 sierpnia 2006 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż nie jest w posiadaniu żądanych dokumentów, ponieważ budynki te zostały wybudowane w czasie II wojny światowej i od togo czasu przeznaczone były na zakwaterowanie (zamieszkanie) zbiorowe.
Stosownie do art. 122 Ordynacji podatkowej w toku postępowania organy podatkowe podejmują wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy. W dniu 16 sierpnia 2006 r. tutejszy organ podatkowy zwrócił się do Wydziału Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w ... o udzielenie informacji czy budynki położone w ... przy ul. ... będące w posiadaniu rejonowego urzędu Infrastruktury Nr .../... w K. przy ul.... są oznaczone w ewidencji budynków jako budynki mieszkalne czy jako budynki koszarowe oraz o nadesłanie uwierzytelnionych kopii decyzji architaktoniczo - budowlanych mn. in. decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o pozwoleniu na użytkowanie budynków itp, Starostwo Powiatowe na zapytanie organu podatkowego udzieliło odpowiedzi pismem z dnia 01.09.2006 r., znak sprawy: SGG.7430-11¬0-179/06, iż nie posiada danych odnośnie ewidencji budynków położonych w ... przy ul..... Ponadto Wydział Architektury i budownictwa Starostwa Powiatowego w ... w dniu 2.09.2006 r. piwnem znak sprawy; SAB.7352-10-24-241/06 poinformował tut. organ podatkowy, iż w okresie od stycznia 1999 r. do 28 grudnia 2000 r. nie zostala wydana decyzja o pozwoleniu na budowę lub użytkowanie dla kompleksu wojskowego położonego w O... przy ul. ....
W sytuacji gdy brak jest danych wynikających z ewidencji budynków lub dokumentacji budowlanej, istnieje możliwość zastosowania § 2 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) który stanowi, iż budynkiem jest obiekt budowlany, będący budynkiem w rozumieniu standardowej klasyfikacji i nomenklatury wprowadzonych na podstawie ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r., o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439). Ponadto w § 65 ust. 2 tegoż rozporządzenia ustawodawca określił, iż przynależność budynku do odpowiedniego rodzaju ustala się zgodnie z zasadami Klasyfikacji Środków Trwałych prowadzonej na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz. U. z 1999 Nr 112, poz. 117 ze zm.) szeroko rozumiane pojęcie „koszar wojskowych" nie zostało zakwalifikowane do jednego rodzaju ze względu na różny charakter oraz przeznaczenie budynków wchodzących w skład ogólnie pojmowanych „koszar" co już wcześniej organ podatkowy wskazał, przepisy dokonują rozróżnienia na:
1) budynki koszarowe - zaliczone do rodzaju „inne budynki niemieszkalne"(rodzaj 109),
2) budynki mieszkalna na terenie koszar - zaliczono do rodzaju „budynki mieszkalne"(rodzaj 110) przy czym rodzaj ten obejmuje obiekty budowlane których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych. W przypadku gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne budynek taki sklasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.
Ponadto organ podatkowy pragnie wskazać, iż z informacji Rejonowego Zarządu Infrastruktury Nr .../... zawartych we wniosku o wydanie interpretacji wynika, iż (...) w takich budynkach, o różnym przeznaczeniu użytkowym, opisana powyżej powierzchnia mieszkalna przeznaczona na zakwaterowanie stanowi około 40% całkowitej powierzchni użytkowej budynku. W całym garnizonie ... powierzchnia użytkowa wspólnych kwater stałych będących pomieszczeniami mieszkalnymi, przeznaczonymi na zakwaterowania zbiorowe żołnierzy, (...) stanowi około 5% całkowitej powierzchniużytkowej budynków na terenach zamkniętych (...)„ Zgodnie z powyższym mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej budynków znajdujących się w wojskowyrn kompleksie koszarowym przy ul. ... w ... wykorzystywana jest na cele mieszkalne.
Powołując się na Pismo Ministerstwa Finansów z dnia 7 lutego 2002 r., Nr LK-143/LP/02/IP opublikowanego na łamach miesięcznika przegląd Podatków Lokalnych Finansów Samorządowych z lutego 2002 r., str. 36 organ podatkowy utwierdza się w przekonaniu, iż „(...) budynki koszarowe za wyjątkiem budynków mieszkalnych na terenie koszar, nie są budynkami mieszkalnymi i winny być opodatkowane zgodnie ze stawką podatku od nieruchomości od pozostałych budynków lub ich części. Mimo iż budynki koszarowe co do zasady nie pełnią funkcji mieszkalnej, stawką podatku od nieruchomości przewidzianą dla budynków mieszkalnych powinny być opodatkowane budynki mieszkalne lub ich części znajdujące się na terenie koszar, w których mieszkają np. żołnierze kadry zawodowej wraz z rodzinami." Charakter budynków koszar wojskowych, jako pomieszczeń w których przebywają, są „zakwaterowani" żołnierze odbywający zasadniczą służbę wojskową, istotnie różni się od budynków mieszkalnych wykorzystywanych przez osoby fizyczne. Zdaniem organu podatkowego ustawodawca z przyczyn społecznych i gosppdarczych wprowadził zróżnicowanie w opodatkowaniu niektórych grup nieruchomości przez niższe stawki. Najniższą stawkę maksymalną przewidział dla budynków mieszkalnych lub ich części, zaspokajających podstawowe potrzeby ludzi (rodzin) w zakrasie zamiaszkania, znacznie wyższą dla budynków pozostałych lub ich części, jeszcze wyższą dla budynków zajętych na prowadzenie różnorodnej działalności gospodarczej. Zatem wydaje się, że z najniższej preferencyjnej stawki nie powinny korzystać budynki koszar wojskiawych, a w tym budynki służące da zakwaterowania żołnierzy odbywających zasadniczą służbę wojskową, które jedynie w niewielkim zakresie zaspokajają ich potrzeby mieszkaniowe. Żołnierze w trakcie zasadniczej służby wojskowej przede wszystkim szkolą się, uczestniczą w różnego rodzaju wykładach czy też ćwiczeniach na poligonach. Wyżej wymieniony pogląd autorstwa ... został przedstawiony na łamach miesięcznika Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych z marca 2006 r., str. 10.
Przedmiotowe rozważania prowadzą do wniosku, iż w dokonywanej ocenie określonego budynku nie można opierać się wyłącznie na wykładni funkcjonalnej, na której przede wszystkim opiera się orzecznictwo sądowo - administracyjne. Zdaniem organu podatkowego jak i innych przedstawicieli doktryny (...) praktyka ta nie może być uznana za prawidłową, gdyż może doprowadzić do absurdalnych wniosków ponieważ stosując powyższą wykładnię konsekwentnie należałaby uznać, iż domy mieszkalne niezamieszkałe bądź niewykorzystywane w ogóle przez właścicieli straciłby status budynku mieszkalnego i od takiego budynku podatnik byłby zobowiązany do opłacenia podatku od nieruchomości według stawek pozostałych (patrz. Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych z marca 2006 r., str.10, autor ... oraz Komentarz Podatki i Opłaty Samorządowe, autorstwa L Etel, S. Presnarowicz, II wydanie, Dom Wydawniczy ABC str. 202-203). Według organu podatkowego sam fakt zamieszkiwania w budynku nie jest jeszcze wystarczającą przesłanką do traktowania go jako mieszkalnego w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a tym samym nie wydaje się zasadne przyjęcie, iż decydującym kryterium przesądzającym o zastosowaniu preferencyjnej stawki podatkowej może być tylko sam fakt wykorzystywania budynku na cele mieszkaniowe.
Wobec powyższego budynki położone na terenach zamkniętych stanowiących kompleksy wojskowe, w których znajdują się wspólne kwatery stałe będące pomieszczeniami mieszkalnymi przeznaczonymi na zakwaterowanie zbiorowe żołnierzy oraz budynki lub ich części, które nie są bezpośrednio związane z zakwaterowaraiern żołnierzy o ile nie sązwiązane z prowadzeniem działalności gospadarczej, to podlegają opodatkowaniu wg stawek jak dla budynków pozostałych lub ich części zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Zgodnie z powyższym należało pastanowić jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnegp, obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzania, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Od postanowienia służy prawa wniesienia zażalenia do samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. ul. ... za pośrednictwem Prezydenta Miasta Oświęcim ul. Zaborska 2, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj