Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
VI/443-76/06/JD
z 2 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
VI/443-76/06/JD
Data
2006.06.02



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
podatek od towarów i usług
podwójne opodatkowanie
przekazanie towarów
świadczenie usług


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania towarów klientom w ramach świadczenia usługi akcji promocyjnej na rzecz innego podmiotu, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 22.02.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 02.03.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania towarów klientom w ramach świadczenia usługi akcji promocyjnej na rzecz innego podmiotu, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik dokonuje przekazania n/wym. towarów klientom innego podmiotu w ramach kompleksowej usługi organizacji akcji promocyjnej świadczonej na rzecz tego podmiotu - wartość przekazywanych towarów stanowi element kalkulacji ceny za usługę.

Są to: drukowane materiały reklamowe i informacyjne (np. kalendarze, foldery), prezenty o małej wartości (gadżety reklamowe np. długopisy, kubki), wartościowe nagrody dla klientów, które są wydawane w ramach prowadzonych programów lojalnościowych, mające na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży. Podatnik jest w stanie ustalić wartość nagród przekazanych na rzecz danego klienta w ciągu roku podatkowego. Spółka korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów przekazanych następnie nieodpłatnie klientom.

W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy w opisanej sytuacji przekazanie przedmiotowych towarów stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Podatnika, ze względu na fakt, iż wartość przekazywanych towarów stanowi element kalkulacji ceny usługi, to podlega ona opodatkowaniu w momencie naliczenia wynagrodzenia za usługę i tym samym brak jest podstaw do jej powtórnego opodatkowania w momencie przekazania (wydania) towarów uczestnikom promocji (klientom usługobiorców).

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik przekazuje nieodpłatnie klientom towary takie jak drukowane materiały reklamowe i informacyjne (np. kalendarze, foldery), prezenty o małej wartości (gadżety reklamowe np. długopisy, kubki), wartościowe nagrody w ramach kompleksowej usługi organizacji akcji promocyjnej świadczonej na rzecz innego podmiotu - wartość przekazywanych towarów stanowi element kalkulacji ceny za usługę.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tymbyłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ichdomowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W opisanym przypadku nie zostaje jednak wypełniona przesłanka przepisu art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, ponieważ Podatnik otrzymuje wynagrodzenie za przekazane towary. Nie ma przy tym znaczenia, że dokonującym zapłaty nie jest bezpośredni odbiorca towaru, lecz zleceniodawca usługi, w ramach której to przekazanie następuje. Przekazane towary wpływają na efekt całego świadczenia. W związku z tym obrotem Podatnika jest całość świadczenia (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT) obejmująca również wartość zakupionych towarów. Podatek należny z tytułu świadczenia przedmiotowej usługi zostaje wykazany w fakturze wystawionej na rzecz zleceniodawcy. Sama czynność przekazania towaru w ramach świadczonej kompleksowej usługi organizacji akcji promocyjnej nie podlega zatem opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż prowadziłoby to do podwójnego opodatkowania tych samych towarów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj