Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzozowie
PD/415-14/06
z 22 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-14/06
Data
2006.11.22



Autor
Urząd Skarbowy w Brzozowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dodatki
dofinansowanie
dojazdy
koszty przejazdu
środki pomocowe
świadczenia rzeczowe
świadczenie pieniężne
świadczenie w naturze
usługi szkoleniowe
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
dotyczy przychodów uzyskiwanych przez uczestników kursów w postaci świadczeń pieniężnych i niepieniężnych (w naturze) w ramach usług szkoleniowych, związanych z realizacją projektu Działanie 2.3 "Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) na rzecz Wojewódzkiego Urzędu Pracy


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 20 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b, pkt 39, pkt 40b, pkt 114, art. 42a ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27.10.2006 r. dotyczącego udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych przez uczestników kursów w postaci świadczeń pieniężnych i niepieniężnych (w naturze) w ramach usług szkoleniowych, związanych z realizacją projektu Działanie 2.3 "Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) na rzecz Wojewódzkiego Urzędu Pracy, postanawia uznać pani stanowisko za zgodne z przepisami prawa podatkowego obowiązującymi w dacie zaistnienia omawianego stanu rzeczywistego.

W dniu 27.10.2006 r. do tut. urzędu wpłynął pani wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi pani działalność gospodarczą w spółce cywilnej pod firmą C. s.c. W ramach prowadzonej działalności wspólnicy świadczą usługi szkoleniowe objęte projektem Działanie 2.3 "Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) na rzecz instytucji wdrażającej - W., który otrzymuje dofinansowanie pochodzące z krajowych środków publicznych (tj. Samorządu Województwa) w związku z zaciągniętą pożyczką z B., które to środki są objęte refundacją w wysokości 75 % z Europejskiego Funduszu Społecznego. Pozostała część wydatków w wysokości 25 % będzie pochodziła z krajowego wkładu publicznego. C. chce przekazywać uczestnikom szkoleń dodatki szkoleniowe i zwrot kosztów dojazdu dla osób spoza miejscowości, w której będzie prowadzone szkolenie oraz zapewnić częściowe wyżywienie w ramach usług szkoleniowych. Zdaniem wnioskodawczyni - stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 114 o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. Świadczenia o charakterze niepieniężnym otrzymane w ramach Programów przez osoby fizyczne, w tym w postaci: szkoleń, zakwaterowania, wyżywienia podczas szkoleń odbywających się poza miejscem zamieszkania, usług doradczych, w tym usług doradczych i szkoleniowych dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, praktycznej nauki zawodu, informacji zawodowej, pośrednictwa pracy, stypendiów rzeczowych korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu. Natomiast świadczenia pieniężne, takie jak:

  • stypendia dla uczniów i studentów, wypłacane np. w ramach Działania 2 Priorytetu 2 ZPORR (w tym: refundacje kosztów zakwaterowania i dojazdów), są wolne od podatku, o ile mieszczą się w dyspozycji przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • stypendia doktoranckie wypłacane w ramach Działania 6 Priorytetu 2 ZPORR, korzystają ze zwolnienia od podatku, o ile zasady ich przyznawania zostały, na wniosek projektodawcy, zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego (art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),
  • zwrot kosztów podróży w przypadku osób dojeżdżających na szkolenia, wypłacanych np. w ramach Działania 3 Priorytetu 2 ZPORR, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości limitu określonego w tym przepisie.

Jednocześnie, świadczenia, takie jak:

  • dodatki do praktyk dla studentów oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych (wypłacane w ramach Działania 1 Priorytetu 2 ZPORR),
  • dodatki stażowe dla absolwentów szkół wyższych (wypłacane w ramach Działania 6 Priorytetu 2 ZPORR),
  • koszty opieki nad dziećmi i osobami zależnymi (wypłacane np. w ramach Działania 3 Priorytetu 2 ZPORR),

podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od dochodów tych nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku podatkowego. Podmiot dokonujący wypłaty jest natomiast zobligowany, w myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przekazania w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, podatnikowi oraz właściwemu dla podatnika urzędowi skarbowemu, informacji PIT-8C, w której wykaże kwotę przychodu z tytułu przedmiotowych wypłat. Podatnik natomiast ma obowiązek wykazać dochody z tego tytułu w zeznaniu podatkowym.

W tym stanie faktycznym pani T. prosi o odpowiedź na pytanie, czy prawidłowo interpretuje i zamierza stosować obowiązujące przepisy prawa dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie, w oparciu o analizę przepisów art. 20 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b, pkt 39, pkt 40b, pkt 114, art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdził, że wyżej prezentowane stanowisko jest prawidłowe.

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) jest jednym z sześciu programów operacyjnych, które służą do realizacji Narodowego Planu Rozwoju (NPR) Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata 2004-2006 (NPR/CSF). Program ten rozwija cele NPR, określając priorytety, kierunki i wysokość środków przeznaczonych na realizację polityki regionalnej państwa, które są uruchamiane z udziałem funduszy strukturalnych w pierwszym okresie członkostwa Polski w Unii Europejskiej. W ramach ZPORR wyodrębniono 3 Priorytety, każdy z nich zawiera kilka Działań. Pomoc, jaką otrzymują osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w ramach Priorytetu 2 (Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach) ZPORR obejmuje: szkolenia w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych, usługi doradcze, praktyczną naukę zawodu, informację zawodową, pośrednictwo pracy, stypendia dla młodzieży wiejskiej, studentów pochodzących z obszarów zagrożonych marginalizacją, a także świadczenie usług doradczych i szkoleniowych m.in. dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, zapewnienie opieki indywidualnego doradcy, a także staże dla najlepszych absolwentów szkół wyższych, kontynuujących naukę na studiach doktoranckich i pracowników sektora badawczo-rozwojowego. Pomoc otrzymywaną w ramach 2 Priorytetu ZPORR (w tym w ramach : Działanie 2.3 "Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa") przez beneficjentów ostatecznych - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, można podzielić na dwie podstawowe grupy: świadczenia o charakterze pieniężnym takie jak: stypendia pieniężne, oraz świadczenia niepieniężne, w tym szkolenia, doradztwo, stypendia rzeczowe, staże itp.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Świadczenia o charakterze niepieniężnym otrzymane w ramach Programów przez osoby fizyczne, w tym w postaci:

  • szkoleń,
  • zakwaterowania, wyżywienia podczas szkoleń odbywających się poza miejscem zamieszkania,
  • usług doradczych, w tym usług doradczych i szkoleniowych dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą,
  • praktycznej nauki zawodu,
  • informacji zawodowej, pośrednictwa pracy,
  • stypendiów rzeczowych,

korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu ustawy.

Natomiast świadczenia o charakterze pieniężnym, do których należą m.in.:

  • stypendia dla uczniów i studentów, wypłacane np. w ramach Działania 2 Priorytetu 2 ZPORR (w tym: refundacje kosztów zakwaterowania i dojazdów), są wolne od podatku, o ile mieszczą się w dyspozycji przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • stypendia doktoranckie wypłacane w ramach Działania 6 Priorytetu 2 ZPORR, korzystają ze zwolnienia od podatku, o ile zasady ich przyznawania zostały, na wniosek projektodawcy, zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego (art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),
  • zwrot kosztów podróży w przypadku osób dojeżdżających na szkolenia, wypłacanych np. w ramach Działania 3 Priorytetu 2 ZPORR, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit.b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości limitu określonego w tym przepisie.

Jednocześnie, świadczenia, takie jak:

  • dodatki do praktyk dla studentów oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych (wypłacane w ramach Działania 1 Priorytetu 2 ZPORR),
  • dodatki stażowe dla absolwentów szkół wyższych (wypłacane w ramach Działania 6 Priorytetu 2 ZPORR),
  • koszty opieki nad dziećmi i osobami zależnymi (wypłacane np. w ramach Działania 3 Priorytetu 2 ZPORR),

podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od dochodów tych nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku podatkowego. Podmiot dokonujący wypłaty jest natomiast zobligowany, w myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przekazania w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, podatnikowi oraz właściwemu dla podatnika urzędowi skarbowemu, informacji PIT-8C, w której wykaże kwotę przychodu z tytułu przedmiotowych wypłat. Podatnik natomiast ma obowiązek wykazać dochody z tego tytułu w zeznaniu podatkowym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj