Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1290/11/MS
z 9 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1290/11/MS
Data
2011.11.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
media
obrót
wspólnota mieszkaniowa
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
stwierdzenie od kiedy, w wyliczeniu limitu sprzedaży opodatkowanej, po którego przekroczeniu następuje utrata zwolnienia podmiotowego, należy uwzględnić zaliczki na dostawę mediów do wyodrębnionych lokali



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2011r. (data wpływu do tut. organu 9 sierpnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia od kiedy, w wyliczeniu limitu sprzedaży opodatkowanej, po którego przekroczeniu następuje utrata zwolnienia podmiotowego, należy uwzględnić zaliczki na dostawę mediów do wyodrębnionych lokali - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2011r. do tut. organu, wpłynął wniosek z dnia 4 sierpnia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia od kiedy, w wyliczeniu limitu sprzedaży opodatkowanej, po którego przekroczeniu następuje utrata zwolnienia podmiotowego, należy uwzględnić zaliczki na dostawę mediów do wyodrębnionych lokali.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wspólnota mieszkaniowa pobiera od właścicieli lokali zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną, fundusz remontowy, opłatę za wywóz nieczystości, zaliczki na dostawę wody, zaliczki na odprowadzenie ścieków, zaliczki na podgrzanie wody oraz zaliczki na centralne ogrzewanie. Pierwsze dwie opłaty dotyczą nieruchomości wspólnej, pozostałe natomiast związane są z odrębną własnością lokalu. Ponadto wspólnota wydzierżawia część dachu budynku pod antenę telefonii komórkowej oraz wynajmuje fragmenty korytarzy na klatce schodowej i w piwnicy na cele mieszkaniowe. Umowy z dostawcami poszczególnych mediów zawarte są przez Wspólnotę. Wspólnota otrzymuje faktury i rozlicza właścicieli poszczególnych lokali. Całość kosztów wywozu śmieci, dostawy wody, odprowadzenia ścieków, podgrzania wody oraz ogrzewania związana jest z ich dostawą do wyodrębnionych lokali.

Przychody za 2010r. z poszczególnych tytułów wyniosły:

  1. zaliczka na koszty zarządu nieruchomością wspólną - 56.451,58 zł,
  2. fundusz remontowy - 42.154,53 zł,
  3. opłata za wywóz nieczystości -16.955,40 zł,
  4. zaliczka na dostawę wody - 36.249,51 zł,
  5. zaliczka na odprowadzenie ścieków -13.033,74 zł,
  6. zaliczka na podgrzanie wody - 31.734,40 zł,
  7. zaliczka na centralne ogrzewanie - 55.113,95 zł,
  8. dzierżawa dachu - 38.247,51 zł,
  9. najem części wspólnych -1.507,56 zł.


Zgodnie z interpretacją przepisów prawa prezentowaną przez Ministerstwo Finansów i organy podatkowe do 21 czerwca 2011r. przychody wymienione w punktach od 1 do 7 nie stanowiły sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Przychody wymienione w punkcie 9 objęte były zwolnieniem przedmiotowym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36. Jedynie przychód wykazany w punkcie 8 stanowi sprzedaż w rozumieniu ustawy. Ponieważ nie został przekroczony limit sprzedaży opodatkowanej Wspólnota korzystała ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy. W dniu 21 czerwca 2011r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną na podstawie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, w której stwierdził, że w odniesieniu do wydatków związanych z utrzymaniem poszczególnych lokali, zastosowanie znajdą przepisy o podatku od towarów i usług. W myśl tej interpretacji również przychody wymienione w punktach od 3 do 7 stanowią sprzedaż opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Od kiedy, w wyliczeniu limitu sprzedaży opodatkowanej, po którego przekroczeniu następuje utrata zwolnienia podmiotowego, należy uwzględniać zaliczki właścicieli na dostawę mediów do wyodrębnionych lokali...

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle ostatniego akapitu interpretacji ogólnej Ministra Finansów PT8/033/IO1/AEW/11/PT-571 z dnia 21 czerwca 2011r., w myśl którego dokonana wykładnia przepisów prawa podatkowego nie wywołuje konsekwencji wobec rozliczeń pomiędzy wspólnotą mieszkaniową a właścicielami lokali dokonanych uprzednio w sposób odmienny, Wnioskodawca uważa że:

  • do 21 czerwca 2011r. do sprzedaży opodatkowanej należy zaliczyć tylko przychody z dzierżawy dachu,
  • od 22 czerwca 2011r. do sprzedaży opodatkowanej należy zaliczyć przychody z dzierżawy dachu i przychody z zaliczek na dostawę mediów do wyodrębnionych lokali.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy ustawy definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług. I tak, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT obowiązującego od 1 stycznia 2011r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 września 2011r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 198, poz. 1174) w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) wprowadzono zmiany w § 13 ust. 1 (określającym zakres zwolnienia od podatku od towarów i usług) poprzez dodanie po pkt 16 pkt 16a w brzmieniu: czynności związane z utrzymaniem lokali mieszkalnych, wykorzystywanych wyłącznie na cele mieszkaniowe, za które pobierane są opłaty, wykonywane przez wspólnotę mieszkaniową na rzecz właścicieli tych lokali, tworzących w określonej nieruchomości tę wspólnotę.

Jednocześnie § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 września 2011r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 16a i 16b rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, może być stosowane do czynności wykonywanych w okresie od dnia 2 sierpnia 2011r.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Stosownie do art. 43 ust. 20 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy (w pozycji nr 163 tego załącznika, stanowiącego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, znajdują się usługi związane z zakwaterowaniem, oznaczone symbolem PKWiU 55).

Stosowanie do zapisu art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000,00 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

  1. sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz
  2. przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Ze stanu faktycznego w sprawie wynika, że Wnioskodawca pobiera od właścicieli lokali zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną, fundusz remontowy, opłatę za wywóz nieczystości, zaliczki na dostawę wody, zaliczki na odprowadzenie ścieków, zaliczki na podgrzanie wody oraz zaliczki na centralne ogrzewanie. Pierwsze dwie opłaty dotyczą nieruchomości wspólnej, pozostałe natomiast związane są z odrębną własnością lokalu. Ponadto wspólnota wydzierżawia część dachu budynku pod antenę telefonii komórkowej oraz wynajmuje fragmenty korytarzy na klatce schodowej i w piwnicy na cele mieszkaniowe. Umowy z dostawcami poszczególnych mediów zawarte są przez Wspólnotę. Wspólnota otrzymuje faktury i rozlicza właścicieli poszczególnych lokali. Całość kosztów wywozu śmieci, dostawy wody, odprowadzenia ścieków, podgrzania wody oraz ogrzewania związana jest z ich dostawą do wyodrębnionych lokali.

Przychody za 2010r. z poszczególnych tytułów wyniosły:

  1. zaliczka na koszty zarządu nieruchomością wspólną - 56.451,58 zł,
  2. fundusz remontowy - 42.154,53 zł,
  3. opłata za wywóz nieczystości -16.955,40 zł,
  4. zaliczka na dostawę wody - 36.249,51 zł,
  5. zaliczka na odprowadzenie ścieków -13.033,74 zł,
  6. zaliczka na podgrzanie wody - 31.734,40 zł,
  7. zaliczka na centralne ogrzewanie - 55.113,95 zł,
  8. dzierżawa dachu - 38.247,51 zł,
  9. najem części wspólnych -1.507,56 zł.


Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.), ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową, która może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.

Przepis ten daje wspólnocie mieszkaniowej przymiot jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Jak wynika z powyższego, wspólnota mieszkaniowa jest odrębnym od członków wspólnoty podmiotem praw i obowiązków, a tym samym działając w ramach przyznanej zdolności prawnej, może nabywać prawa i obowiązki do własnego majątku.

Jednostka powstała w oparciu o powyższy przepis art. 6 ustawy o własności lokali posiada określoną strukturę organizacyjną, w skład której wchodzą (tworzą ją) właściciele lokali, zobowiązani do określonych zachowań i czynności wynikających z tej ustawy.

Regulacja art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali wskazuje na dwa rodzaje obowiązków członków wspólnoty mieszkaniowej: jedne związane z nieruchomością wspólną i drugie, związane z odrębną własnością lokalu.

Tym samym właściciele lokali zobowiązani są uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z nieruchomością wspólną, na pokrycie których uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat (art. 15 ustawy o własności lokali), oraz ponoszą wydatki związane z utrzymaniem własnych lokali (m.in. za wodę, ciepło, odprowadzanie ścieków, gaz, energię elektryczną).

Wspólnota mieszkaniowa realizując wspólny interes właścicieli występuje w odmiennych rolach w przypadku nabycia towarów i usług w ramach zarządu nieruchomością wspólną oraz w przypadku nabycia towarów i usług na potrzeby utrzymania poszczególnych lokali właścicieli.

W pierwszym z wyżej wymienionych przypadków wspólnota, będąca jednostką odrębną od właścicieli lokali, nabywając towary i usługi dla celów nieruchomości wspólnej nie wykonuje żadnych czynności na rzecz właścicieli. W takiej bowiem sytuacji działa ona w imieniu własnym i na własny rachunek, jako podmiot stosunków zobowiązaniowych wynikających z zarządu nieruchomością wspólną, którego działanie jest jedynie finansowane przez właścicieli wyodrębnionych lokali mieszkalnych (m.in. w formie zaliczek, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o własności lokali), mających udziały w nieruchomości wspólnej. Tym samym odbiorcą nabywanych towarów i usług jest wspólnota mieszkaniowa, jako odrębny od jej członków podmiot praw, i to ona występuje jako ostateczny konsument.

W takim więc zakresie nie świadczy ona żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na rzecz właścicieli odrębnych lokali. Zatem uiszczanie przez członków wspólnoty należności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie jest objęteprzepisami ustawy o podatku VAT.

W konsekwencji brak jest podstaw do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami, w związku z ponoszonymi kosztami zarządu nieruchomością wspólną.

Zatem wskazać należy, że zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną oraz na fundusz remontowy wpłacane przez lokatorów członków Wspólnoty Mieszkaniowej, jak prawidłowo wskazał Wnioskodawca, nie są objęte przepisami ustawy o podatku VAT.

Natomiast w drugim przypadku, gdy wydatki ponoszone są przez właściciela wyłącznie w związku z odrębną własnością lokalu, wspólnota w zakresie nabywanych towarów i usług celem zaopatrzenia poszczególnych lokali występuje w odmiennej roli. Nabywa bowiem towary i usługi w swoim imieniu jednakże na rzecz właścicieli poszczególnych lokali, którzy dokonują na poczet tych zakupów stosownych wpłat. Tym samym wspólnota zakupując towary i usługi, które następnie przyporządkowuje poszczególnym lokalom, dokonuje ich odsprzedaży właścicielom lokali. W takiej sytuacji środki uiszczane przez właścicieli poszczególnych lokali na ich utrzymanie stanowią w istocie zapłatę za odsprzedawane im przez wspólnotę towary i usługi. W konsekwencji w odniesieniu do rozliczania wydatków związanych z utrzymaniem poszczególnych lokali, ponoszonych m.in. z tytułu zakupu przez wspólnotę towarów i usług do tych lokali, zastosowanie znajdą przepisy o podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, iż wspólnota dokonując odsprzedaży właścicielom lokali, zakupionych uprzednio w tym celu, towarów i usług związanych wyłącznie z utrzymaniem poszczególnych lokali, działa jako podatnik podatku od towarów i usług.

Niemniej w świetle powyższego wskazać należy, że od dnia 22 września 2011r., tzn. od dnia wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 września 2011r. zmieniającego rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 198, poz. 1174) dokonywana przez wspólnotę mieszkaniową odsprzedaż towarów i usług, związanych z utrzymaniem lokali mieszkalnych na rzecz właścicieli lokali, tworzących tę wspólnotę, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Czynności te wykonywane w okresie od 2 sierpnia 2011r. również mogą z tego zwolnienia korzystać. Należy podkreślić, że powyższe zwolnienie dotyczy tylko towarów i usług związanych z lokalami mieszkalnymi wykorzystywanymi wyłącznie na cele mieszkaniowe.

W konsekwencji wskazane we wniosku opłaty za wywóz nieczystości oraz zaliczki na dostawę wody, odprowadzenie ścieków, podgrzanie wody i na centralne ogrzewanie w okresie od 2 sierpnia 2011r. korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przy założeniu, że dotyczą wyłącznie lokali mieszkalnych wykorzystywanych na cele mieszkaniowe.

Z wniosku nie wynika, że wspólnotę mieszkaniową oprócz właścicieli lokali mieszkalnych wykorzystywanych na cele mieszkaniowe tworzą również właściciele lokali wykorzystywanych na cele użytkowe. Jeżeli jednak w skład wspólnoty wchodzą również właściciele lokali użytkowych opłaty za wywóz nieczystości oraz zaliczki na dostawę wody, odprowadzenie ścieków, podgrzanie wody i na centralne ogrzewanie, w odniesieniu do tych lokali, w okresie od 2 sierpnia 2011r. nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT (przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie jak już wcześniej stwierdzono tylko i wyłącznie do lokali mieszkalnych wykorzystywanych na cele mieszkaniowe).

W konsekwencji opłaty za wywóz nieczystości oraz zaliczki na dostawę wody, odprowadzenie ścieków, podgrzanie wody i na centralne ogrzewanie dotyczące właścicieli lokali wykorzystywanych na cele użytkowe podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych z zastosowaniem właściwych stawek VAT.

Z wniosku wynika ponadto, że wspólnota mieszkaniowa wynajmuje fragmenty korytarzy na klatce schodowej i w piwnicy na cele mieszkaniowe.

Jak już wskazano uprzednio zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Zatem jeżeli wynajem przez Wspólnotę Mieszkaniową fragmentów korytarzy na klatce schodowej i w piwnicy dokonywany jest na cele mieszkaniowe przedmiotowa czynność zgodnie z postanowieniami art. 43 ust. 1 pkt 36 ww. ustawy o VAT korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Jednocześnie z wniosku wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa wydzierżawia część dachu budynku pod antenę telefonii komórkowej.

Z powołanych przepisów wynika, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011r. ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta jedynie świadczona na własny rachunek usługa wynajmu lub dzierżawy nieruchomości o charakterze mieszkalnym i, co istotne, na cele mieszkaniowe. Natomiast dzierżawa powierzchni użytkowych (dachu budynku pod antenę telefonii komórkowej) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i objęta jest 23% stawką podatku.

Ponadto z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ma wątpliwości czy

  • do 21 czerwca 2011r. do sprzedaży opodatkowanej należy zaliczyć tylko przychody z dzierżawy dachu,
  • od 22 czerwca 2011r. do sprzedaży opodatkowanej należy zaliczyć przychody z dzierżawy dachu i przychody z zaliczek na dostawę mediów do wyodrębnionych lokali.

Wspólnota mieszkaniowa, jak i inni podatnicy podatku od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia podmiotowego, na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Od dnia 1 stycznia 2011r. limit obrotu uprawniający podatnika do zwolnienia od podatku wynosi 150.000 zł (bez kwoty podatku) i dotyczy podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym tej kwoty.

Jednocześnie zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Nie należy również w wartości tej uwzględniać obrotu z tytułu dokonanej przed dniem 2 sierpnia 2011r. odsprzedaży właścicielom lokali towarów i usług nabywanych przez wspólnotę celem zaopatrzenia poszczególnych lokali mieszkalnych wykorzystywanych wyłącznie w celach mieszkalnych.

Zatem mając na uwadze postanowienia art. 113 ust. 2 ustawy o VAT zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną oraz fundusz remontowy jako nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz opłaty za wywóz nieczystości, zaliczki na dostawę wody, odprowadzenie ścieków i na centralne ogrzewanie dotyczące wyłącznie lokali mieszkalnych wykorzystywanych na cele mieszkaniowe jako korzystające ze zwolnienia od podatku VAT od 2 sierpnia 2011r. nie powinny być ujmowane w wartości limitu obrotu o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Przy czym przedmiotowe opłaty za wywóz nieczystości, zaliczki na dostawę wody, odprowadzenie ścieków i na centralne ogrzewanie (dotyczące lokali mieszkalnych) nie powinny być również uwzględniane przy ustalaniu limitu obrotu przed dniem 2 sierpnia 2011r.

Do przedmiotowego limitu nie powinny być również wliczane przychody z tytułu najmu części wspólnych na cele mieszkaniowe zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

Przy czym do przedmiotowego limitu obrotu powinny być natomiast wliczane wskazane we wniosku przychody z tytułu dzierżawy dachu oraz od dnia 2 sierpnia 2011r. pobierane przez Wspólnotę opłaty za wywóz nieczystości oraz zaliczki na dostawę wody, odprowadzenie ścieków, podgrzanie wody i na centralne ogrzewanie dotyczące właścicieli lokali wykorzystywanych na cele użytkowe jako czynności opodatkowane.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że:

  • do 21 czerwca 2011r. do sprzedaży opodatkowanej należy zaliczyć tylko przychody z dzierżawy dachu,
  • od 22 czerwca 2011r. do sprzedaży opodatkowanej należy zaliczyć przychody z dzierżawy dachu i przychody z zaliczek na dostawę mediów do wyodrębnionych lokali,

należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj