Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/423-0130/06/AK
z 15 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/423-0130/06/AK
Data
2006.11.15



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odpisy na zakładowy fudusz świadczeń socjalnych
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych


Pytanie podatnika
Wnioskodawca ma wątpliwości, czy zarejestrowanie przez Okręgowego Inspektora Pracy postanowienia Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Oddziału w Płocku przewidującego, iż Oddział w Płocku począwszy od 2005r. będzie dokonywać odpisów na ZFŚS w wysokości 2-krotności odpisu podstawowego, wynikającego z ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, uprawnia Wnioskodawcę do zaliczenia odpisów w w/wym. wysokości do kosztów podatkowych, jeżeli ww. odpisy zostały w ciągu 2005r. wpłacone na rachunek bankowy ZFŚS Oddziału w Płocku.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie koszty uzyskania przychodów - odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

W dniu 31.12.2004r. doszło do połączenia Podatnika (Spółki Przejmującej) z siedmioma innymi spółkami dystrybucyjnymi sektora elektroenergetycznego (Spółki Przejęte). Połączenie dokonane zostało w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.09.2000r. Kodeks Spółek Handlowych, tj. poprzez przejęcie. W wyniku powyższego działalność wszystkich pomiotów biorących udział w konsolidacji kontynuowana jest obecnie w ramach jednego podmiotu w strukturze, którego funkcjonuje osiem oddziałów, odpowiadających dawnym, niezależnym spółkom.

W dniu 12.12.2005r. wraz z rejestracją przez Okręgowego Inspektora Pracy nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Oddziału Spółki w Płocku weszło w życie postanowienie przewidujące, iż w latach 2005-2014 Pracodawca dokonuje odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 2-krotności odpisu podstawowego wynikającego z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. W trakcie 2005r. Oddział w Płocku wpłacił na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych odpisy w wysokości wynikającej z postanowienia obowiązującego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy zarejestrowanie przez Okręgowego Inspektora Pracy postanowienia Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Oddziału w Płocku przewidującego, iż Oddział w Płocku począwszy od 2005r. będzie dokonywać odpisów na ZFŚS w wysokości 2-krotności odpisu podstawowego, wynikającego z ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, uprawnia Wnioskodawcę do zaliczenia odpisów w w/wym. wysokości do kosztów podatkowych, jeżeli ww. odpisy zostały w ciągu 2005r. wpłacone na rachunek bankowy ZFŚS Oddziału w Płocku.

Według Wnioskodawcy mając na uwadze, iż Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy Oddziału w Płocku określa, iż odpisy w zwiększonej wysokości obciążają koszty działalności Oddziału oraz, że odpisy w w/wym. wysokości zostały wpłacone na rachunek ZFŚS w trakcie 2005r., należy uznać, iż Wnioskodawca jest uprawniony do ich zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 9 lit.b) ustawy z dnia 15.02.1992r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

Z unormowań zawartych w art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.) wynika, iż Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych, natomiast jego wysokość na jednego zatrudnionego wynosi 37,5% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą.

Przepisy art. 5 ust. 2-5 ustawy o ZFŚS określają wysokość odpisu podstawowego przypadającego na jednego pracownika młodocianego, na jednego pracownika zatrudnionego w szczególnie uciążliwych warunkach, a także zwiększenia odpisu podstawowego przypadającego na każdą zatrudnioną osobę, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności oraz zwiększenia na każdego emeryta i rencistę uprawnionego do opieki socjalnej, jeżeli pracodawca sprawuje taką opiekę.

Rozwiązania ustawowe obowiązują, o ile inaczej nie postanowiono w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania. Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o ZFŚS u pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty układ zbiorowy pracy może dowolnie kształtować wysokość odpisu na Fundusz; może również postanawiać, że Fundusz nie będzie tworzony. Przy czym jak stanowi art. 24112 § 1 Kodeksu pracy z dnia 26 czerwca 1974r. (Dz.U. z 1998r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.) układ zbiorowy pracy wchodzi w życie w terminie w nim określonym, nie wcześniej jednak niż z dniem zarejestrowania.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ZFŚS koszty działalności pracodawcy obciążają odpisy i zwiększenia ukształtowane zarówno w wysokości ustalonej zgodnie z przepisami ustawy, jak i w wysokości wynikającej z układów zbiorowych pracy lub regulaminu wynagradzania.

W świetle powyższego dla celów podatkowych odpisy i zwiększenia na ZFŚS tworzone w wysokości określonej w układzie zbiorowym pracy stanowią koszt uzyskania przychodów na takich samych zasadach jak odpisy, o których mowa w art. 5 ustawy o ZFŚS, o ile ich równowartość przekazana została na wyodrębniony rachunek bankowy Funduszu. Także Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 30.07.1997r., nr PO 3-4852/722-491/WK/97 stwierdziło, iż pracodawcy, którzy skorzystali z możliwości wynikających z art. 4 ustawy o ZFŚS i dowolnie ukształtowali, w oparciu o układy zbiorowe pracy, wysokość odpisu na Fundusz - to odpis ten i jego zwiększenia (nawet w wysokości wyższej od określonego w art. 5 ustawy) stanowić będzie koszt uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, aby środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego postanowienie przewidujące, iż począwszy od 2005r. Oddział w Płocku dokonuje odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 2-krotności odpisu podstawowego wynikającego z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych weszło w życie w dniu 12.12.2005r. wraz rejestracją przez Okręgowego Inspektora Pracy nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Oddziału Spółki w Płocku. Jednocześnie równowartość odpisu w wysokości wynikającej z postanowienia obowiązującego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy została przekazana na odrębny rachunek bankowy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do końca 2005r. W tej sytuacji cała kwota odpisu stanowi koszt uzyskania przychodu w momencie przekazania środków na rachunek ZFŚS. Reasumując w ocenie tut. Organu podatkowego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj