Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wejherowie
PB/OPD/415-24/06/MC/I
z 12 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB/OPD/415-24/06/MC/I
Data
2006.04.12



Autor
Urząd Skarbowy w Wejherowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
tytuł prawny
ulga mieszkaniowa
ulga remontowa
umowa użyczenia


Pytanie podatnika
Wątpliwość Podatniczki sprowadza się możliwości skorzystania z ulgi na remont i modernizację użyczonego lokalu mieszkalnego


Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zmianami: Dz. U. z 2004r. Nr 93, poz.894; Dz. U. z 2005r. Nr 85, poz.727; Dz.U. Nr 86, poz.732; Dz. U. Nr 143, poz. 1199) po rozpatrzeniu wniosku Podatniczki z dnia 06.02.2006r. uzupełnionego pismem z dnia 01.03.2006r.,13.03.2006r. oraz z dnia 24.03.2006r. o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie możliwości odliczenia w zeznaniu rocznym za rok 2005, w ramach ulgi remontowej, wydatków poniesionych na remont użyczonego lokalu mieszkalnego

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie

stwierdza, że

stanowisko Podatniczki przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatniczka mieszka i jest zameldowana w lokalu mieszkalnym stanowiącym własność jej matki. Lokal ten został użyczony Podatniczce w całości od dnia 31.12.2004r. przez jego właścicielkę. Podatniczka w 2005 roku w związku z prowadzonym remontem użyczonego lokalu mieszkalnego, poniosła wydatki na zakup cekolu, farb, kabli do instalacji elektrycznej, kafelek do kuchni oraz fugi. Poniesione wydatki są udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia z podatku VAT na nazwisko Podatniczki na łączną kwotę 1.090,00zł. Wnioskodawczyni w latach 2003-2004 nie korzystała z odliczeń w ramach ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego.

W związku z powyższym Podatniczka zwróciła się z zapytaniem, czy w zeznaniu o wysokości dochodów osiągniętych w roku 2005 może skorzystać z odliczenia od podatku 19% poniesionych wydatków na remont lokalu.

Zdaniem Wnioskodawczyni poniesione na remont użyczonego lokalu wydatki w wysokości 19% mogą być odliczone od podatku.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zmian.) zwanej dalej ustawą, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003r., podatek dochodowy od osób, na których ciążył nieograniczony obowiązek, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego.

Za tytuł prawny do lokalu (budynku) mieszkalnego, o którym mowa wyżej, uważa się między innymi:

  1. własność,
  2. umowę użyczenia,
  3. umowę najmu lub dzierżawy,
  4. umowę podnajmu lub poddzierżawy
  5. decyzję administracyjną

lub inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego, np. umowę na podstawie której członek spółdzielni jest obowiązany do ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z użytkowaniem nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego.

W myśl art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003r. Nr 202, poz. 1956) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zmian.) w brzmieniu obowiązującym w 2003r., poniesione w latach 2004-2005r. podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a oraz art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym, w brzmieniu obowiązującym w 2003r.

W myśl art. 27a) ust. 5 ustawy, z ulgi na remont i modernizację podatnik może skorzystać w roku podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku każdego okresu trzyletniego wynosi co najmniej 0,3% kwoty obowiązującej w pierwszym roku tego okresu (tj. w okresie 2003-2005 kwota 567,00zł).

Z treści art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy wynika, że wysokość wydatków na cele remontowo-modernizacyjne ustala się na podstawie faktury, wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej.

Wykaz robót zaliczonych do remontu budynku lub lokalu mieszkalnego został określony w rozporządzeniu Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz.788). W myśl przywołanego rozporządzenia za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego uważa się wydatki poniesione na:

  1. zakup materiałów i urządzeń
  2. zakup usług obejmujących:
    - wykonanie ekspertyz, opinii, projektu
    - transportu materiałów i urządzeń
    - wykonawstwo robót
  3. najem sprzętu budowlanego
  4. opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające wynikające z odrębnych przepisów, w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.

Zgodnie z Załącznikiem nr 2 do powołanego rozporządzenia do robót związanych z remontem i modernizacją lokalu mieszkalnego można zaliczyć m.in. remont, modernizację lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym:

  • ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych,
  • podłóg i posadzek,
  • okien, świetlików i drzwi,
  • powłok malarskich i tapet,
  • instalacji elektrycznej.

Zatem z ulgi remontowej mogą korzystać podatnicy dokonujący wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, gdy:

  • podatnik posiada tytuł prawny do remontowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.
  • wydatki mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz.788)
  • wydatki nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym)
  • wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 ustawy)
  • wydatki zostały udokumentowane fakturą, wystawiona wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku
  • wydatki mieszczą się w granicach obowiązujących limitów.

Limit trzyletni za lata 2003-2005 z tytułu remontu i modernizacji wynosi 19% poniesionych wydatków, jednak nie więcej niż:

  • 5.670,00zł przy remoncie i modernizacji budynku mieszkalnego, oraz wpłatach na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej
  • 4.725,00zł przy remoncie lokalu mieszkalnego.

Z przedstawionego na wstępie stanu faktycznego wynika, że Podatniczka w roku 2005 poniosła wydatki na remont użyczonego lokalu mieszkalnego. Poniesione przez Podatniczkę wydatki zostały udokumentowane fakturami wystawionymi na nazwisko Wnioskodawczyni przez podatników podatku od towarów i usług na łączną kwotę 1.090,00zł i mieszczą się w wykazie Rozporządzenia Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. Wnioskodawczyni w latach 2003-2004 nie korzystała z żadnych odliczeń w ramach ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego. W związku z powyższym, uwzględniając przywołane przepisy prawa podatkowego, poniesione przez Podatniczkę w roku 2005 wydatki na zakup cekolu, farb, kabli do instalacji elektrycznej, kafelek do kuchni oraz fugi, w związku z remontem lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie umowy użyczenia, mogą być odliczone w zeznaniu o wysokości dochodów za rok 2005 w ramach ulgi remontowej w wysokości 19% poniesionych wydatków.

W tym stanie faktycznym i prawnym postanowiono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj