Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/BF-I/4117-14/48/06/AG
z 3 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/BF-I/4117-14/48/06/AG
Data
2007.01.03



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
były pracodawca
interpretacje
kontrakt menedżerski
podatek liniowy
procedura
usługi na rzecz byłego pracodawcy
utrata prawa do podatku liniowego
zarządzanie
zarządzanie przedsiębiorstwem


Pytanie podatnika
Czy istnieje możliwości rozliczania się z tytułu osiąganych dochodów zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 30c pow. ustawy, tj. wg 19% stawki liniowej?


DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 25.10.2006 r. na postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście z dnia 13.10.2006 r. Nr 1449/1CG/415/i-45/06/BF w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

orzeka

zmienić postanowienie organu pierwszej instancji i uznać stanowisko Strony za prawidłowe.


UZASADNIENIE

Pan J. R., pismem z dnia 21.07.2006 r., wystąpił z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego – przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Podatnik, w latach 2004 – 2006, był zatrudniony na podstawie umowy o pracę w firmie „G” Sp. z o.o. na stanowisku asystenta wspólnika oraz asystenta wspólnika/menedżera ds. systemu informacji wewnętrznej. Do zakresu obowiązków wnioskodawcy należało:

  • przekazywanie informacji i komunikatów wspólnika reszcie pracowników oraz przyjmowanie od pracowników wniosków i ich przekazywanie wspólnikom do dyskusji i decyzji,
  • prowadzenie kalendarza spotkań wspólnika oraz ustalanie harmonogramu spotkań wewnętrznych,
  • koordynacja i organizacja wyjazdów służbowych wspólnika,
  • przyjmowanie i wysyłanie korespondencji,
  • edycja i formatowanie dokumentów przygotowanych przez wspólnika,
  • tłumaczenie dokumentów i korespondencji z języka francuskiego na język polski oraz z języka polskiego na język francuski,
  • obsługa sekretariatu wspólnika.

W czerwcu 2006 r. Podatnik awansował na stanowisko dyrektora ds. informatyki, telekomunikacji i zarządzania wiedzą. Wraz z awansem nastąpiła zmiana zasad współpracy z dotychczasowym pracodawcą: umowę o pracę zastąpiono umową o współpracę, wykonywaną przez wnioskodawcę w ramach podjętej działalności gospodarczej.

Jak wynika z zawartej umowy o współpracę, Pan J. R. zobowiązany jest do wykonywania następujących zadań:

  • monitorowania rynku IT i telekomunikacyjnego w zakresie pojawiających się nowych rozwiązań technicznych,
  • zarządzanie i administrowanie systemami telekomunikacyjnymi,
  • planowanie, opracowywanie i wdrażanie projektów z zakresu informatyki, telekomunikacji i zarządzania wiedzą,
  • wybór dostawców sprzętu i innych kooperatorów zewnętrznych oraz uczestnictwo w negocjacjach handlowych,
  • nadzór nad wsparciem użytkowników, dobór rozwiązań informatycznych dla firmy,
  • opracowywanie i nadzorowanie wykonania przyjętego budżetu IT,
  • opracowywanie koncepcji stworzenia i późniejszego rozwoju systemu zarządzania wiedzą oraz wdrożenia przyjętej koncepcji, zarządzania i nadzór nad systemem zarządzania wiedzą,
  • planowanie i koordynacja szkoleń wewnętrznych z zakresu IT, a w szczególności z zakresu aplikacji używanych w codziennej pracy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Pan J. R. wyraził stanowisko, iż nie zachodzi przesłanka przewidziana w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powodująca wykluczenie możliwości rozliczania się z tytułu osiąganych dochodów zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 30c pow. ustawy, tj. wg 19% stawki liniowej, gdyż czynności wykonywane na rzecz byłego pracodawcy nie pokrywają się z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy.

Postanowieniem z dnia 13.10.2006 r. Nr 1449/1CG/415/i-45/06/BF, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe. W uzasadnieniu przedmiotowego postanowienia stwierdzono, iż przychód z tytułu zawartej umowy o współpracy, jako kontrakt menedżerski, winien być zakwalifikowany do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 i art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na powyższe postanowienie Pan J. R., pismem z dnia 25.10.2006 r., wniósł zażalenie, w którym zarzucił naruszenie przepisów prawa materialnego i proceduralnego poprzez:

  • nieprawidłową wykładnię art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • naruszenie przepisów postępowania podatkowego, tj.: art. 120, 121 § 1 i § 2, 122, 124 i 187 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Mając na uwadze podniesione zarzuty, Pan J. R. wniósł o uchylenie zaskarżonego postanowienia i orzeczenie co do istoty sprawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpoznaniu zarzutów zażalenia zauważa, co następuje:

Przedmiotem niniejszego postępowania jest ocena prawidłowości wydanego postanowienia Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Stosując się do postanowień art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika był zobowiązany udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie wnoszącego, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Organ orzekający w sprawie udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, a zatem przedstawia pogląd na to, jakie przepisy znajdują zastosowanie w opisanym przez podatnika stanie faktycznym i jakie są tego konsekwencje w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Podkreślić należy, iż postępowanie w sprawie udzielenia interpretacji, z uwagi na jego przedmiot i charakter wydanych w jego toku rozstrzygnięć, jest postępowaniem szczególnym, odrębnym, do którego nie mają bezpośredniego zastosowania inne przepisy Ordynacji podatkowej. Zgodnie bowiem z treścią przepisu art. 14a § 5 powołanej ustawy do załatwienia wniosku, o którym mowa w § 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 169 § 1 i 2 oraz art. 170 § 1, z tym że w razie gdy wniosek nie został uzupełniony w wyznaczonym terminie, nie mają zastosowania przepisy art. 14b § 3. Tym samym w przedmiotowym postępowaniu załatwieniu podlega wniosek o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie określonych podmiotów a nie konkretna sprawa podatkowa podatnika, płatnika czy inkasenta. Organ podatkowy obowiązany jest dokonać oceny prawnej stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa (art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej). Nie może więc zbadać w sensie merytorycznym „sprawy podatkowej” wynikającej z przytoczonego w pytaniu stanu faktycznego lecz jedynie pozytywnie lub negatywnie ocenić z przytoczeniem przepisów prawa podatkowego czy stanowisko pytającego zawarte we wniosku jest słuszne i znajduje oparcie w okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego.

Organ podatkowy nie jest zobowiązany ani uprawniony do prowadzenia jakiegokolwiek postępowania wykraczającego poza granice wniosku celem np. jego uzupełnienia w zakresie stanu faktycznego czy stanowiska pytającego. Rzeczą pytającego jest takie sformułowanie wniosku - wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie - by organ podatkowy na jego podstawie, bez konieczności dokonania dodatkowych czynności, mógł w drodze postanowienia, udzielić interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wskazanego we wniosku (por. wyrok WSA z dnia 12.12.2005 r. Sygn. akt I SA/Gl 1678/05).

W związku z powyższym zarzuty Strony dotyczące naruszenia przepisów postępowania podatkowego, tj.: art. 120, 121 § 1 i § 2, 122, 124 i 187 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, należy uznać za nieuzasadnione.

Analizując stan faktyczny zaprezentowany przez Podatnika oraz odnoszące się do tego stanu przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie ma przepis art. 10 ust. 1 pkt 3, a nie wskazany przez organ orzekający art. 10 ust. 1 pkt 2 i art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jedn. tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z art. 5a pkt 6 powołanej ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzona we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9. Przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2) wymienione są w art.13 wspomnianej ustawy o podatku dochodowym. Przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej są przychodami z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 9).

Kontrakt menedżerski (nazwany też umową o zarządzanie) – to cywilnoprawna umowa nienazwana (nie uregulowana przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny), której przedmiotem jest powierzenie sprawowania zarządu przedsiębiorstwem osobie fizycznej lub innemu podmiotowi gospodarczemu w celu osiągnięciu zysku. Treść stosunku prawnego łączącego powierzającego zarząd firmą i menedżera określona jest każdorazowo przez strony.

Wobec braku uregulowania prawnego umów tego typu, należy posłużyć się prezentowanym przez Sądy orzecznictwem w tym zakresie. I tak Sąd Najwyższy (wyrok z dnia 04.04.2002 r., sygn. akt I PKN 776/00) wskazał, że „zawarcie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem (kontraktu menedżerskiego) powoduje przeniesienie przez właścicieli tego przedsiębiorstwa na osobę zarządzającą (menedżera) uprawnień do samodzielnego podejmowania czynności faktycznych i prawnych dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem, co oznacza samodzielność w zakresie kierowania nim, swobodę w wyborze sposobu (stylu) zarządzania, możliwość wykorzystania dotychczasowych kontaktów handlowych, doświadczenia zawodowego, umiejętności organizacyjnych, reputacji, własnego wizerunku”.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, w tym w szczególności w zakresie określonych umową zadań, tutejszy organ podatkowy nie stwierdził czynności polegających na zarządzaniu firmą „G” Sp. z o.o., wręcz przeciwnie – zakres zadań wskazuje na ograniczoną samodzielność w działaniu (zarządzaniu), bowiem zawęża się do świadczenia usług doradztwa informatycznego (planowanie, opracowanie, wdrażanie projektów z zakresu informatyki, telekomunikacji i zarządzania wiedzą) dla firmy prawniczej. Przedmiotowa umowa o współpracy nie jest zatem umową o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktem menedżerskim lub umową o podobnym charakterze. W konsekwencji, przychody osiągane z tytułu świadczenia usług doradczych, należy zakwalifikować jako przychody uzyskane ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Odnosząc się natomiast do możliwości opodatkowania uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności przychodów jednolitą stawką 19 % należy zauważyć, iż na mocy art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z opodatkowania w sposób określony w art. 30c ustawy nie mogą skorzystać podatnicy uzyskujący z pozarolniczej działalności gospodarczej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadające czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w ramach stosunku pracy.

W przedmiotowej sprawie bezspornym faktem jest, iż Pan J. R. uzyskuje przychody ze świadczenia usług na rzecz podmiotu, z którym wiązał Stronę stosunek pracy. Zatem kluczowym dla dokonania właściwej oceny jest ustalenie, czy świadczone w ramach działalności usługi wykonywane na rzecz byłego pracodawcy odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy.

Przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny wskazuje, iż w ramach stosunku pracy Pan J. R. wykonywał czynności asystenta wspólnika/menedżera (m.in. prowadzenie kalendarza spotkań wspólnika, ustalanie harmonogramu spotkań, koordynację i organizację wyjazdów służbowych wspólnika, przyjmowanie i wysyłanie korespondencji, tłumaczenie dokumentów i korespondencji, obsługę sekretariatu wspólnika), natomiast zadania określone umową o współpracy dotyczą usług doradztwa informatycznego (planowanie, opracowanie, wdrażanie projektów z zakresu informatyki, telekomunikacji i zarządzania wiedzą).

Tym samym nie sposób uznać, że czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy będą odpowiadać czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy. W konsekwencji wskazany art. 9a ust. 3 ustawy nie będzie miał zastosowania.

Mając na względzie powyższe rozważania stanowisko Podatnika wyrażone w piśmie z dnia 21.07.2006 r. należy uznać za prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj