Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
IIUSpb/IA/1/415-8/268d/128/07/BB
z 6 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSpb/IA/1/415-8/268d/128/07/BB
Data
2007.02.06



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
apteka
koszty uzyskania przychodów


Pytanie podatnika
Czy wspólnicy spółki jawnej mają prawo zaliczyć w miesiącu październiku 2006r. do kosztów uzyskania przychodów wydatek na nabycie artykułów gospodarstwa domowego za kwotę 2.259,82 zł netto, które to przedmioty zostaną wydane klientom apteki w miesiącu grudniu 2006r. w ramach konkursu promującego aptekę?


STAN FAKTYCZNY
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności podatnicy prowadzą aptekę. Do dnia 29 grudnia 2005r. podatnicy prowadzili działalność w formie spółki cywilnej. W dniu 29 grudnia 2005r. nastąpiło skuteczne przekształcenie spółki cywilnej w spółkę jawną w trybie regulowanym przez przepisy kodeksu spółek handlowych. Od dnia 1 stycznia 2006r. spółka jawna jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Od miesiąca października 2006r. spółka jawna w celu promowania działalności apteki i zwiększenia obrotów ze sprzedaży leków rozpoczęła prowadzenie konkursu, którego zwieńczeniem będzie losowanie pomiędzy klientami apteki biorącymi udział w konkusie promocyjnym nagród w postaci artykułów gospodarstwa domowego. Na zakup nagród z tego tytułu spółka poniosła w miesiącu październiku wydatek w kwocie 2.259,82 zł.
W tak przedstawionym stanie faktycznym postawiono pytanie: czy wspólnicy spółki jawnej mają prawo zaliczyć w miesiącu październiku 2006r. do kosztów uzyskania przychodów wydatek na nabycie artykułów gospodarstwa domowego za kwotę netto w wysokości 2.259,82 zł, które to przedmioty zostaną wydane klientom apteki w miesiącu grudniu 2006r. w ramach konkursu promującego aptekę?

STANOWISKO PODATNIKA
Zdaniem pełnomocnika Spółki: ponieważ wydatek na reklamę jest związany z promocją działalności gospodarczej, bezspornie niniejszy wydatek podatnicy maja prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, z tym, że na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pełnomocnik pisze: prawnych), wydatki z tego tytułu nie mogą przekroczyć w roku podatkowym 2006 0,25% przychodu uzyskanego przez spółkę, gdyż powyższy wydatek jest zaliczany do reklamy niepublicznej.

OCENA PRAWNA STANOWISKA PYTAJĄCEGO Z PRZYTOCZENIEM PRZEPISÓW PRAWA
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /tekst jednolity: Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm./ - w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006r. - kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.
Zatem, wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowymz przychodami. Są nimi koszty bezpośrednio jak i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Podatnik ma zatem możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osięgniętego przychodu.
Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych przy określaniu momentu zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów stosują przepis art. 22 ust. 4 ustawy podatkowej, który stanowi, iż koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.
Od tej ogólnej zasady ustawodawca przewiduje wyjątki, a mianowicie m .in.u podatników prowadzących księgi rachunkowe.
W myśl art. 22 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006r. - u podatników prowadzących księgi rachunkowe /handlowe/ koszty uzyskania przychodów objęte tymi księgami są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było możliwe, w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.
Z cytowanego wyżej przepisu art. 22 ust. 5 ustwy podatkowej wynikała generalna zasada, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów można potrącać w roku podatkowym, w którym przychód związany z kosztami wystąpił albo racjonalnie oceniając powinien wystąpić. Przepis ten nie rozstrzygał wprost, w jaki sposób powinny być rozliczane koszty, które pozostają jedynie w pośrednim związku z przychodami. Przy kosztach tych nie można ustalić, że odnoszą sie do przychodów danego roku podatkowego, co powoduje, że tego rodzaju koszty są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że spółka jawna w celu promowania działalności apteki i zwiększenia obrotów ze sprzedaży leków rozpoczęła prowadzenie konkursu, którego zwieńczeniem będzie losowanie, pomiędzy klientami apteki biorącymi udział w konkusie promocyjnym, nagród w postaci artykułów gospodarstwa domowego.
Tut. organ podatkowy zauważa, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z reklamą, ale z często stosowanymi w obecnych realiach gospodarczych działaniami, których celem jest zwiększenie sprzedaży. Zgodnie bowiem ze słownikową definicją "reklama polega na rozpowszechnianiu informacji o towarach, miejscach i możliwościach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś" ("Słownik języka polskiego" - PWN- Warszawa 1989). Ponadto reklama zazwyczaj poprzedza transakcję sprzedaży i ma na celu dopiero zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu. Natomiast w opisanej sytuacji działania Spółki skierowane są do klientów apteki, którzy już korzystają z jej usług.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz cytowane wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatek w kwocie 2.259,82 zł (netto), poniesiony w miesiącu październiku 2006r., a dotyczący nabycia artykułów gospodarstwa domowego, które zostaną wydane klientom apteki w miesiącu grudniu 2006r. w ramach konkursu promującego aptekę, stanowi koszt uzyskania przychodów w dacie jego faktycznego poniesienia.
W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza, iż przedstawione w przedmiotowej sprawie stanowisko pełnomocnika Spółki jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj