Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-467/12/BD
z 2 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-467/12/BD
Data
2012.08.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
konkursy
nagrody
obowiązek płatnika
przychód
zryczałtowany podatek dochodowy
źródło


Istota interpretacji
Czy Spółka jako organizator konkursu będzie zobowiązana pobrać od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 02 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki występującej w roli płatnika podatku dochodowego z tytułu opodatkowania nagród przekazywanych uczestnikom organizowanego konkursu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 maja 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki występującej w roli płatnika podatku dochodowego z tytułu opodatkowania nagród przekazywanych uczestnikom organizowanego konkursu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zorganizowała konkurs, którego celem było zwiększenie sprzedaży produktów z kategorii chusteczek higienicznych i kosmetycznych ze znakiem towarowym X i Y poprzez prezentację oferty produktów z tym znakiem oraz zwrócenie uwagi konsumentów na różnorodność oferty produktów z kategorii chusteczek higienicznych i kosmetycznych ze znakiem towarowym X i Y.

Konkurs trwał od dnia 01 lutego 2012 r. do dnia 06 marca 2012 r. W konkursie mogli brać udział przedstawiciele handlowi Spółki zatrudnieni przez Spółkę na podstawie umowy o pracę, jak również współpracownicy będącymi osobami fizycznymi, prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, którzy świadczą usługi na rzecz Spółki w ramach wykonywanej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Osoby te bezpośrednio rywalizowały w konkursie o te same nagrody. Regulamin wprowadził jednolite warunki rywalizacji dla wszystkich osób uczestniczących w konkursie. Możliwość wzięcia udziału w konkursie nie wynikała z umów o pracę, umów cywilnoprawnych lub innych umów, ale z odrębnego regulaminu konkursu opublikowanego przez Spółkę.

Konkurs został zorganizowany w kategoriach:

  1. największa liczba ekspozycji oraz
  2. największa ekspozycja.

Konkurs polegał na przygotowaniu w sklepie i utrzymaniu przez kolejne 14 dni handlowych – w czasie trwania konkursu - ekspozycji produktów z kategorii chusteczek higienicznych i kosmetycznych ze znakiem towarowym X i Y.

W kategorii „Największa liczba ekspozycji” dodatkowym kryterium oceny była liczba ekspozycji, zaś w kategorii „Największa ekspozycja” kryterium oceny były wielkość ekspozycji mierzona ilością opakowań jednostkowych, lokalizacja w możliwie najlepszym miejscu w sklepie, wykorzystanie materiałów reklamowych na półce oraz poza półką, wyeksponowanie komunikacji ceny produktów.

Wygraną w konkursie stanowią bony do wykorzystania w odpowiedniej sieci sklepów jak i w biurze podróży oraz nagrody pieniężne. Łącznie przewidziano 9 nagród. Nagrody te zostały ufundowane przez Spółkę, będącą organizatorem konkursu.

Nad prawidłowym przebiegiem konkursu czuwa trzy osobowa komisja konkursowa, działająca w oparciu o regulamin konkursu.

Spośród kilkudziesięciu osób biorących udział w konkursie komisja zgodnie z regulaminem konkursu wyłoniła 9 zwycięzców, którym w miesiącu maju 2012 r., na specjalnej konferencji mają zostać wręczone przyznane nagrody. Nagrody zdobyły zarówno osoby będące pracownikami Spółki, jak i osoby fizyczne będące współpracownikami Spółki prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, które świadczą usługi na rzecz Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka jako organizator konkursu będzie zobowiązana pobrać od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jako organizator konkursu będzie zobowiązana pobrać od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca w swoim stanowisku powołał treść art. 9 ust. 1, art. 10 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 13 pkt 8, art. 14 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca podkreślił, iż nagrody uzyskane przez laureatów konkursu zorganizowanego przez Spółkę powinny być opodatkowane na zasadach przewidzianych dla przychodów z innych źródeł pod warunkiem, że nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych źródeł przychodów określonych w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz zasady organizacji konkursu to znaczy:

  • równoczesne skierowanie konkursu zarówno do pracowników, jak też współpracowników, prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą,
  • określenia zasad przeprowadzenia konkursu w odrębnym regulaminie,
  • brak jakichkolwiek regulacji odnoszących się do konkursu w umowach zawartych pomiędzy Spółką a pracownikami (umowa o pracę) oraz współpracownikami (umowy, w ramach których współpracownicy świadczą usługi dla Spółki w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej),

zdaniem Spółki nie będzie można zakwalifikować wartości uzyskanych przez laureatów konkursów nagród do przychodów (odpowiednio) ze stosunku pracy lub pozarolniczej działalności gospodarczej, bowiem możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie w żaden sposób wynikała z łączącego Spółkę z laureatami konkursu (osobami fizycznymi) stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej. W konsekwencji Spółka będzie zobowiązana przy dokonaniu kwalifikacji podatkowej przekazywanych nagród odwołać się do zasad opodatkowania określonych dla przychodów z innych źródeł w art. 10 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wśród przychodów z innych źródeł ustawodawca wymienił między innymi nagrody, w tym nagrody z tytułu wygranych w konkursach (art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy). Należy się zatem przede wszystkim zastanowić, czy konkurs, który zamierza zorganizować Spółka, jest konkursem w rozumieniu powołanego wyżej przepisu cyt. ustawy.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „konkurs”, również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami.

Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza PWN Warszawa 2003 r.) określa konkurs jako przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami.

Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie zwykle połączona z przyznaniem nagród.

Biorąc pod uwagę powyższe definicje, można wskazać pięć przesłanek pozwalających na uznanie konkretnej akcji za konkurs, a mianowicie:

  • istnienie regulaminu akcji określającego zasady wyboru zwycięzców,
  • ograniczenie liczby zwycięzców (nagrody nie mogą otrzymać wszyscy uczestnicy akcji),
  • wyłonienie zwycięzców na drodze wzajemnej rywalizacji,
  • wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy, zgodny z regulaminem, przebieg akcji (komisja konkursowa),
  • wydanie zwycięzcom nagród.

W opinii Wnioskodawcy organizowany konkurs spełnia wszystkie określone wyżej przesłanki, zatem przekazane zwycięzcom nagrody powinny być opodatkowane na zasadach określonych we wspomnianym wyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do brzmienia tego przepisu, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, podatek ten pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

W konsekwencji Spółka będzie zobowiązana pobrać od wartości przekazanych w ramach konkursu nagród (z uwzględnieniem dyspozycji art. 41 ust. 7 cyt. ustawy) 10% zryczałtowany podatek dochodowy i przekazać go na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca siedziby Spółki w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek). Ponadto, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym przekazano nagrody w konkursie, Spółka będzie zobowiązana przesłać do właściwego dla niej ze względu na miejsce siedziby urzędu skarbowego roczną deklarację PIT-8AR, w której wykaże kwotę pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał się na stanowiska zawarte w interpretacjach podatkowych wydanych przez Izbę Skarbową w Warszawie z dnia 30 czerwca 2011 r., znak: IPPB2/415-274/11 -4/MG oraz z dnia 25 października 2011 r., znak: IPPB1/415-848/11 -2/EC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

W artykule 10 ust. 1 ww. ustawy ustawodawca wymienił źródła przychodów, do których zaliczył między innymi: przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, w tym spółdzielczego stosunku pracy, członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracy nakładczej, emerytury lub renty; przychody z pozarolniczej działalność gospodarczej; jak i przychody z innych źródeł.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychodami ze stosunku pracy są zatem otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania. O tym, czy dane świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tegoż artykułu, czy także inna osoba nie związana (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą.

Artykuł 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej – uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie m. in. w pkt 9 tego artykułu wymieniono, jako jedno ze źródeł przychodów – inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zorganizowała konkurs, którego celem było zwiększenie sprzedaży produktów z kategorii chusteczek higienicznych i kosmetycznych ze znakiem towarowym X i Y poprzez prezentację oferty produktów z tym znakiem oraz zwrócenie uwagi konsumentów na różnorodność oferty produktów z kategorii chusteczek higienicznych i kosmetycznych ze znakiem towarowym X i Y. Konkurs trwał od dnia 01 lutego 2012 r. do dnia 06 marca 2012 r. W konkursie mogli brać udział przedstawiciele handlowi Spółki zatrudnieni przez Spółkę na podstawie umowy o pracę, jak również współpracownicy będącymi osobami fizycznymi, prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, którzy świadczą usługi na rzecz Spółki w ramach wykonywanej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej. Osoby te bezpośrednio rywalizowały w konkursie o te same nagrody. Regulamin wprowadził jednolite warunki rywalizacji dla wszystkich osób uczestniczących w konkursie. Możliwość wzięcia udziału w konkursie nie wynikała z umów o pracę, umów cywilnoprawnych lub innych umów, ale z odrębnego regulaminu konkursu opublikowanego przez Spółkę.

Konkurs został zorganizowany w kategoriach:

  1. największa liczba ekspozycji oraz
  2. największa ekspozycja.

Wygraną w konkursie stanowią bony do wykorzystania w odpowiedniej sieci sklepów jak i w biurze podróży oraz nagrody pieniężne. Łącznie przewidziano 9 nagród. Nagrody te zostały ufundowane przez Spółkę, będącą organizatorem konkursu.

Nad prawidłowym przebiegiem konkursu czuwa trzy osobowa komisja konkursowa, działająca w oparciu o regulamin konkursu.

Spośród kilkudziesięciu osób biorących udział w konkursie komisja zgodnie z regulaminem konkursu wyłoniła 9 zwycięzców, którym w miesiącu maju 2012 r., na specjalnej konferencji mają zostać wręczone przyznane nagrody. Nagrody zdobyły zarówno osoby będące pracownikami Spółki, jak i osoby fizyczne będące współpracownikami Spółki prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, które świadczą usługi na rzecz Spółki.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/szukaj/nagroda), „konkurs” to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z wniosku wynika, iż możliwość wzięcia udziału w konkursie nie wynikała z umów o pracę, umów cywilnoprawnych lub innych umów, ale z odrębnego regulaminu konkursu opublikowanego przez Spółkę. Konkurs jaki Spółka zorganizowała przeprowadzony był w oparciu o regulamin, który określał kryteria na podstawie, których zostali wyłonieni zwycięzcy. Jak zaznaczył Wnioskodawca regulamin konkursu wprowadził jednolite warunki rywalizacji dla wszystkich osób uczestniczących w tym konkursie a nad prawidłowym przebiegiem konkursu czuwała trzy osobowa komisja konkursowa, działająca w oparciu o powyższy regulamin. Zatem występują wszystkie elementy niezbędne do uznania go za konkurs, a zatem spełnione zostaną warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli zatem organizowany przez Spółkę konkurs skierowany był łącznie do grupy uczestników, którymi oprócz pracowników Spółki byli także współpracownicy będący osobami fizycznymi prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą, nie można zakwalifikować uzyskanych przez laureatów konkursu nagród do przychodów odpowiednio ze stosunku pracy, czy też działalności gospodarczej, bowiem możliwość wzięcia udziału w konkursie nie wynikała z łączącego Spółkę z osobami fizycznymi stosunku pracy, umów cywilnoprawnych czy innych umów.

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez pracowników Spółki jak i współpracowników, którzy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej świadczą usługi na rzecz Spółki będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Opodatkowanie nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tegoż artykułu.

Zatem Spółka zobowiązana będzie odprowadzić podatek na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Reasumując stwierdzić należy, iż opisane przez Spółkę wygrane uzyskane przez zwycięzców konkursu, tj. przez pracowników Spółki jak i współpracowników, którzy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej świadczą usługi na rzecz Spółki, należy opodatkować na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od zdarzenia, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych organu podatkowego - wskazać należy, iż interpretacje te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacja organu podatkowego dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj