Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
VI/443-263/06/JW
z 2 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
VI/443-263/06/JW
Data
2006.11.02



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
konserwacja
preferencyjna stawka amortyzacji
roboty budowlane
ryczałty
świadczenie usług
wynagrodzenia


Pytanie podatnika
W jaki sposób powinna być wystawiona faktura przez podwykonawcę oraz czy faktura ta powinna być zaewidencjonowana przez Podatnika w związku z usługami wykonywanymi na nieruchomościach położonych w Belgii?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika znak: DF/BF/TS/5911/2006 z dnia 01.08.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 03.08.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 02.08.2006 r. oraz pismem z dnia 30.08.2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia stawki podatku VAT właściwej dla świadczonych przez Podatnika – na podstawie umowy zawartej ze wspólnotami mieszkaniowymi – usług w zakresie nadzoru, eksploatacji, konserwacji i drobnych remontów instalacji centralnego ogrzewania, ciepłej wody użytkowej, zimnej wody i kanalizacyjnej oraz dodatkowych usług polegających na utrzymaniu należytego stanu technicznego uzgodnionych elementów w budynkach należących do tych wspólnot, w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik zawarł umowy ze wspólnotami mieszkaniowymi, na podstawie których Zamawiający (wspólnota mieszkaniowa) powierza, a Wykonawca (Podatnik) przyjmuje do wykonania m.in. zadania nadzoru, eksploatacji, konserwacji i drobnych remontów instalacji centralnego ogrzewania (c.o.), ciepłej wody użytkowej (c.w.u.), zimnej wody (z.w.) i kanalizacji w budynku oraz wykonania dodatkowych usług polegających na utrzymaniu należytego stanu technicznego uzgodnionych elementów w budynku wspólnoty.

W ramach realizacji powyższego zadania Wykonawca zobowiązuje się do wykonania następujących usług:

    - kontroli parametrów oraz nadzoru nad poprawnością pracy instalacji (w tym elementów pomiarowych);
    - regulacji c.o., c.w.u., z.w.;
    - konserwacji instalacji c.o., c.w.u., z.w.;
    - usuwania drobnych przecieków i usterek w instalacjach wspólnych c.o., c.w.u., z.w., kanalizacji oraz braków izolacji;
    - utrzymania czystości i porządku w pomieszczeniach węzłów cieplnych i zimnej wody;
    - udrażniania instalacji kanalizacyjnej;
    - odpowietrzania instalacji wspólnej c.o. oraz poszczególnych grzejników;
    - okresowego czyszczenia filtrów w obiegu c.o., c.w.u. oraz raz na miesiąc magnetyzerów i magnetoodmulaczy;
    - okresowego przeglądu wewnętrznej instalacji ciepłowniczej w dostępnych miejscach, określenia jej szczelności i stanu izolacji – typowania prac modernizacyjnych;
    - zrzucania wody z instalacji c.o. oraz c.w.u. w sytuacjach awaryjnych oraz uzupełniania zładów po usunięciu przecieków;
    - zapewnienia całodobowego pogotowia technicznego związanego z pracą instalacji c.o., c.w.u., z.w. i kanalizacji;
    - odczytywania na koniec każdego miesiąca liczników głównych zimnej i ciepłej wody oraz liczników energii cieplnej w sezonie grzewczym;
    - kontroli pracy wyłączników oświetlenia, żarówek i bezpieczników, usuwanie powstałych niesprawności poprzez wymianę pojedynczych żarówek, wyłączników, opraw oświetleniowych oraz wkładek topikowych;
    - kontroli pracy oświetlenia zewnętrznego, usuwania nieprawidłowości jego pracy, wymiany żarówek;
    - wykonania drobnych prac ślusarskich związanych z zamocowaniem urwanych zawiasów, naprawy uszkodzonych balustrad na klatkach schodowych, naprawy lub wymiany zepsutych samozamykaczy drzwi wewnętrznych, wymiany lub naprawy zepsutych zamków i klamek;
    - naprawy stolarki okiennej i drzwiowej w częściach wspólnych wraz ze szkleniem;
    - utrzymania drożności rynien, rur spustowych i odpływów kanalizacji burzowej poprzez usunięcie zatorów z liści z wyczystek bez wchodzenia na dach.

Opłata za łączne usługi, wymienione powyżej, wnoszona jest przez zamawiającego co miesiąc na podstawie faktury i została objęta ryczałtem.

Przedmiotowe usługi Podatnik fakturuje jako: „usługa zgodna z umową” i stosuje stawkę 22%.

Podatnik zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie zasadności swojego stanowiska w zakresie stawki podatku VAT właściwej dla rozliczenia ww. usług.

Zdaniem Podatnika, stawka 22% jest zastosowana prawidłowo, ponieważ zgodnie z zawartymi umowami, zakresu świadczonych usług nie można jednoznacznie zakwalifikować jako remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT. Na fakturze nie są wyszczególnione rodzaje usług, a opłata z tytułu tych usług jest traktowana jako ryczałt. Z uwagi na stosowanie powyższej opłaty ryczałtowej nie ma możliwości określenia symbolu PKWiU.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik – na podstawie umów zawartych ze wspólnotami mieszkaniowymi – wykonuje m.in. zadania nadzoru, eksploatacji, konserwacji i drobnych remontów instalacji centralnego ogrzewania (c.o.), ciepłej wody użytkowej (c.w.u.), zimnej wody (z.w.) i kanalizacji oraz usługi polegające na utrzymaniu należytego stanu technicznego uzgodnionych elementów w budynku wspólnoty.

Co do zasady odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju opodatkowane jest stawką podstawową w wysokości 22%, co wynika z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 41 ust. 1 ustawy o VAT – poza wyjątkami wyszczególnionymi w ww. ustawie oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie bowiem z treścią art. 41 ust. 16 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3 % lub 7 % dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

  • specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;
  • przebieg realizacji budżetu państwa;
  • przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie natomiast z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) cyt. ustawy o VAT do dnia 31 grudnia 2007 r. stawkę w wysokości 7% stosuje się w odniesieniu do:

- robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Z kolei przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 cyt. ustawy).

Przy czym w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego chodzi wyłącznie o budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania sklasyfikowane w trzech następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB):

• PKOB 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne;

• PKOB 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe;

• PKOB ex 113 – Budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie – budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast stosownie do treści art. 146 ust. 3 ustawy o VAT przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:

    1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
    2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
    3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
    - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w ramach realizacji przedmiotowego zadania, Podatnik zobowiązał się do wykonania takich usług jak: kontrola parametrów oraz nadzór nad poprawnością pracy instalacji (w tym elementów pomiarowych); regulacja c.o., c.w.u., z.w.; konserwacja instalacji c.o., c.w.u., z.w.; usuwanie drobnych przecieków i usterek w instalacjach wspólnych c.o., c.w.u., z.w., kanalizacji oraz braków izolacji; utrzymanie czystości i porządku w pomieszczeniach węzłów cieplnych i zimnej wody; udrażnianie instalacji kanalizacyjnej; odpowietrzanie instalacji wspólnej c.o. oraz poszczególnych grzejników; okresowe czyszczenie filtrów w obiegu c.o., c.w.u. oraz raz na miesiąc magnetyzerów i magnetoodmulaczy; okresowe przeglądy wewnętrznej instalacji ciepłowniczej w dostępnych miejscach, określenie jej szczelności i stanu izolacji – typowanie prac modernizacyjnych; zrzucanie wody z instalacji c.o. oraz c.w.u. w sytuacjach awaryjnych oraz uzupełnianie zładów po usunięciu przecieków; zapewnienie całodobowego pogotowia technicznego związanego z pracą instalacji c.o., c.w.u., z.w. i kanalizacji; odczytywanie na koniec każdego miesiąca liczników głównych zimnej i ciepłej wody oraz liczników energii cieplnej w sezonie grzewczym; kontrola pracy wyłączników oświetlenia, żarówek i bezpieczników, usuwanie powstałych niesprawności poprzez wymianę pojedynczych żarówek, wyłączników, opraw oświetleniowych oraz wkładek topikowych; kontrola pracy oświetlenia zewnętrznego, usuwanie nieprawidłowości jego pracy, wymiana żarówek; wykonanie drobnych prac ślusarskich związanych z zamocowaniem urwanych zawiasów, naprawa uszkodzonych balustrad na klatkach schodowych, naprawa lub wymiana zepsutych samozamykaczy drzwi wewnętrznych, wymiana lub naprawa zepsutych zamków i klamek; naprawa stolarki okiennej i drzwiowej w częściach wspólnych wraz ze szkleniem; utrzymanie drożności rynien, rur spustowych i odpływów kanalizacji burzowej poprzez usunięcie zatorów z liści z wyczystek bez wchodzenia na dach.

W miejscu tym, wskazać należy, iż zaliczenie określonego wyrobu lub usługi do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta lub świadczącego usługę.

Stosownie do § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.), do celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), co znajduje również potwierdzenie w art. 41 ust. 14 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie klasyfikacji nadal obowiązują – dla potrzeb podatkowych – klasyfikacje obowiązujące na dzień wejścia w życie ustawy tj. na dzień 20 kwietnia 2004 r.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku wystąpienia trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany wyrób lub usługę, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do odpowiedniego organu statystycznego tj. Urzędu Statystycznego w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź), który udzieli informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Jednakże, jak zaznaczył Podatnik w uzupełnieniu przedmiotowego wniosku, z uwagi na fakt, iż opłata za ww. usługi została objęta ryczałtem, nie ma możliwości określenia PKWiU. Na fakturze nie są bowiem wyszczególnione rodzaje usług – Podatnik fakturuje je łącznie jako: „usługa zgodna z umową”.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zatem, że przedmiotem sprzedaży jest, co do istoty, jedna usługa, na którą w rzeczywistości składają się poszczególne elementy. W ramach jednego świadczenia ma więc miejsce sprzedaż jednej usługi, o tym samym przeznaczeniu.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż powyższe znajduje potwierdzenie w wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości sygn. C-349/96, zgodnie z którym w celu ustalenia dla celów VAT, czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako jedno świadczenie, czy też jako dwa lub więcej świadczeń wycenianych odrębnie, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę treść przepisu artykułu 2(1) VI Dyrektywy, z którego wynika, że każde świadczenie usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne oraz fakt, iż świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone, co mogłoby prowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu podatku VAT.

Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.

Przy klasyfikowaniu określonego świadczenia jako jednej usługi, powinno się skupić na funkcjonalności sprzedawanej usługi, a nie czysto fizycznych jej cechach, w szczególności na tym, czy usługa składa się z kilku elementów, czy też nie. W sensie fizycznym oferowana usługa składa się z kilku elementów, jednak w rzeczywistości usługa/świadczenie jest jedno i w takiej postaci jest ono oferowane przez Podatnika.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem tut. Organu podatkowego wszystkie wymienione powyżej czynności, są elementami składowymi jednej kompleksowej usługi świadczonej przez Podatnika, której efektem końcowym jest wykonanie zadania nadzoru, eksploatacji, konserwacji i drobnych remontów instalacji centralnego ogrzewania (c.o.), ciepłej wody użytkowej (c.w.u.), zimnej wody (z.w.) i kanalizacji oraz dodatkowych usług polegających na utrzymaniu należytego stanu technicznego uzgodnionych elementów w budynku wspólnoty.

W miejscu tym należy zwrócić uwagę, iż pojęcie remontów i robót konserwacyjnych nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. Jednakże w oparciu o wykładnię językową przez remont należy rozumieć doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności, natomiast konserwacja to zabiegi mające na celu utrzymanie czegoś w dobrym stanie.

W świetle powyższego, zdaniem tut. Organu, odpłatne świadczenie przez Podatnika usługi składającej się z pewnych elementów w ramach realizacji jednego zadania nadzoru, eksploatacji, konserwacji i drobnych remontów instalacji centralnego ogrzewania (c.o.), ciepłej wody użytkowej (c.w.u.), zimnej wody (z.w.) i kanalizacji oraz wykonania usług w celu utrzymania należytego stanu technicznego uzgodnionych elementów w budynkach należących do wspólnot mieszkaniowych, stanowi roboty konserwacyjne i remonty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą (przy zastrzeżeniu, iż dotyczą one obiektów budownictwa mieszkaniowego, zdefiniowanych powyżej), o których mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT i na podstawie tego przepisu do dnia 31 grudnia 2007 r. podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%.

Ponadto tut. Organ zaznacza, iż forma wynagrodzenia (tj. ryczałt) w przedstawionym przez Podatnika stanie faktycznym nie ma znaczenia przy określaniu stawki właściwej do opodatkowania przedmiotowej usługi, gdyż, stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, który stanowi kwota należna z tytułu sprzedaży (pomniejszona o kwotę należnego podatku), zaś kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (ryczałt zaś stanowi niewątpliwie kwotę należną, o której mowa powyżej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj