Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UDD-415-185/06/AZ
z 8 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UDD-415-185/06/AZ
Data
2007.02.08



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
stosunek pracy
zatrudnianie (zatrudnienie)


Pytanie podatnika
Czy są przychodem: - dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników otrzymane na podstawie Decyzji Burmistrza Miasta i Gminy, - refundacja wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników otrzymane za pośrednictwem OHP.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art.14a§1-4 w związku z art.216§1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa t.j. /Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm./ postanawia wydać pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oceniając stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia ...r. (uzupełnionym w dniu ...r. ) o udzielenie interpretacji, w części dotyczącej uznania za przychód: - dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników przyznanego decyzją Burmistrza Miasta i Gminy Drobin jako nieprawidłowe, - refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego otrzymywanej z Komendy Głównej OHP, jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu. Działalność jest opodatkowana na zasadach ogólnych. Podatnik zatrudnia pracowników na umowę o pracę w ramach przygotowania zawodowego młodocianych w zawodzie sprzedawca. W związku z powyższym otrzymuje: - refundację wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne wypłacanych przez OHP na podstawie § 7 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31.08.2004r. / Dz. U. Nr 190 poz.1951/. - dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników przyznane decyzją Burmistrza Miasta i Gminy na podstawie Dz. U. z 2004r. Nr 256 poz.2572 z późn. zm. i § 10 ust.2 pkt 2 oraz ust.5 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 113 poz.988 z późn. zm.)

Przedmiot interpretacji: Podatnik zwraca się z zapytaniem: czy są przychodem: - dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników otrzymane na podstawie Decyzji Burmistrza Miasta i Gminy - refundacja wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne młodocianych pracowników otrzymane za pośrednictwem OHP.

Stanowisko Wnioskodawcy: Podatnik traktuje jako przychód zarówno dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników jak i refundację wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne za młodocianych pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy: Na podstawie art.14 ust.2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r. nr 14, poz.176 ze zm./ przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem lub wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art.22a – 22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Z powyższego przepisu wynika generalna zasada konieczności opodatkowania dotacji podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jednak w ustawie przewidziano zwolnienie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego (art.21 ust.1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z dniem 1 stycznia 2004r. ustawodawca przepisem art.1 pkt 10 lit. a ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw. (Nr 202,poz.1956 i Nr 222,poz.2201) uchylił przepis art.21 ust.1 pkt 47 b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) dotyczący zwolnienia dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Jednakże, zgodnie z art.3 ust.2 ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 263,poz.2619), omawiane zwolnienie, stosuje się do dnia 31 grudnia 2006r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31.12.2003r. Wobec powyższego do dnia 31.12.2006r. stosownie do treści art.21 ust.1 pkt 47b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. i w związku z art.3 ust.2 ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 263,poz.2619) wolne od podatku dochodowego były dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Jednocześnie z dniem 01.01.2007r. w ramach kontynuacji tego zwolnienia ustawodawca w art. 21 ust.1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawarł uregulowanie odnośnie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

Mając powyższe na względzie i biorąc pod uwagę fakt, iż przychody uzyskiwane przez pracodawców z tytułu dofinansowania kosztów kształcenia młodocianego pracownika wprowadzone od 2005 roku ustawą o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256,poz.2572 z późn. zm.) są dotacją, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, otrzymaną z budżetu państwa (lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego), kwoty otrzymane z tytułu dofinansowania nauki zawodu są zwolnione z podatku dochodowego. Inaczej przedstawia się kwestia opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, kosztów wynagrodzeń wypłaconych młodocianym pracownikom oraz składek na ubezpieczenie społeczne refundowanych podatnikom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą z Funduszu Pracy. Pracodawcy zatrudniający młodocianych mogą ubiegać się o refundowanie ze środków Funduszu Pracy wypłaconych im wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń zgodnie z art.12 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99,poz.1001 z późn. zm.). Szczegółowe warunki i tryb refundowania pracodawcom wypłaconych młodocianym wynagrodzeń określa rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r. (Dz. U. Nr 190,poz.1951). Zgodnie z przepisami w/w rozporządzenia wypłatą refundacji zajmują się właściwe komendy ochotniczych hufców pracy, zwane dalej „OHP”. Powołane rozporządzenie określa także wymiar dopuszczalnej refundacji w granicach określonych w przepisach rozporządzenia Nr 68/2001 Komisji Europejskiej z dnia 12 stycznia 2001r. w sprawie zastosowania artykułów 87 i 88 Traktatu o Wspólnocie Europejskiej do pomocy publicznej udzielanej na szkolenia (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001r. s.20). Omawiana pomoc zalicza się do pomocy na szkolenia ogólne w rozumieniu "rozporządzenia wspólnotowego". Stosownie do art.103 ust.1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz.1001 z późn. zm.) Fundusz Pracy jest państwowym funduszem celowym. Cele na jakie przeznacza się środki Funduszu Pracy określa art.108 ustawy. Przychodami Funduszu Pracy są mi. in. obowiązkowe składki na Fundusz Pracy, dotacje budżetu państwa, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej na współfinansowanie projektów finansowych z Funduszu Pracy (art.106 ustawy). Przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w zakresie dotyczącym Funduszu Pracy weszły w życie z dniem 1 czerwca 2004r. Z tym dniem utraciła moc ustawa z dnia 14 grudnia 1994r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2003r. nr 58, poz.514 z późn. zm.).

Nie zmienia to jednak faktu, że otrzymane przez podatników z Funduszu Pracy środki na pokrycie kosztów wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom oraz składek na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń – zarówno na podstawie umowy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu jak i ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy- podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Źródłem tych przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Z uwagi na fakt, że źródłem finansowania jest Fundusz Pracy, w sprawie nie ma zastosowania zwolnienie przedmiotowe dla dotacji w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, określone w art.21 ust.1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (obowiązującym do dnia 31.12.2006r.) i w art.21 ust.1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązującym (od dn.01.01.2007r.), gdyż dofinansowanie to nie stanowi dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Wydatki związane z wynagrodzeniami wypłacanymi młodocianym pracownikom oraz składkami na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń w części finansowanej przez płatnika, stanowią koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Jednak wynagrodzenia pracowników mogą zostać uwzględnione w kosztach uzyskania przychodów dopiero w momencie ich wypłacenia bądź postawienia do dyspozycji, a składki – w momencie ich zapłaty do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (art.23 ust.1 pkt 55 i 55a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj