Interpretacja Urzędu Celnego w Pruszkowie
445000-PA-9104-60/06/141/KN
z 30 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
445000-PA-9104-60/06/141/KN
Data
2006.11.30



Autor
Urząd Celny w Pruszkowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
Administracyjny Dokument Towarzyszący
akcyza
eksport (wywóz)
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
"Czy można uznać za prawidłowo potwierdzony dokument ADT, który jest opieczętowany pieczęcią urzędu wyjścia poza granice Unii Europejskiej, nie w polu "C" karty 3 ADT, lecz w dowolnym jej miejscu (kserokopie w załączeniu) oraz czy na podstawie takich dokumentów można zakończyć procedurę zawieszenia poboru akcyzy ?"


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 219 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Nr FK/06/08/40 z dnia 28.08.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (data wpływu do Urzędu Celnego w Pruszkowie 30.08.2006 r.) Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie

postanawia uznać stanowisko podatnika w przedstawionym wniosku za nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 30.08.2006 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynął wniosek Spółki XXX w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z wniosku wynika stan faktyczny:

Spółka dokonała eksportu wyrobów spirytusowych do Szwajcarii. Przekroczenie granicy Unii Europejskiej miało miejsce we Francji. Zgodnie z art. 26. ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są eksportowane ze składu podatkowego do odbiorcy na terytorium państwa trzeciego a przewóz tych wyrobów odbywa się przez terytorium Wspólnoty Europejskiej. W myśl art. 36 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku wyprowadzenia wyrobów zharmonizowanych ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy prowadzący skład podatkowy obowiązany jest wystawić administracyjny dokument administracyjny. Spółka zgodnie z w/w przepisami wystawiła dokumenty ADT. Urząd celny wyjścia powinien dokonać potwierdzenia przekroczenia granicy w polu "C" karty 3 ADT. Zdarza się, że Urzędy Celne wyjścia stawiają pieczęci na dokumencie ADT w dowolnych miejscach i tak na przykład:

- na dokumencie ADT nr 275/06/14PŻ pieczęć postawiona jest na pierwszej stronie ADT w polu A - "Zapisy dotyczące przeprowadzonych kontroli. Wypełniają odpowiednie władze",

- na dokumencie ADT nr 0329/06/14PŻ pieczęć postawiona jest na odwrocie karty 3 ADT w polu A - "Wzmianka o kontroli (ciąg dalszy)",

- na dokumencie ADT nr 307/06/14PŻ wysyłka eksportowa na Bermudy, przekroczenie granicy w Roterdamie), pieczęć postawiona jest na odwrocie karty 3 ADT w polu A - "Wzmianka o kontroli (ciąg dalszy)".

Przedstawione we wniosku pytanie Strony jest następujące:

"Czy można uznać za prawidłowo potwierdzony dokument ADT, który jest opieczętowany pieczęcią urzędu wyjścia poza granice Unii Europejskiej, nie w polu "C" karty 3 ADT lecz w dowolnym jej miejscu (kserokopie w załączeniu) oraz czy na podstawie takich dokumentów można zakończyć procedurę zawieszenia poboru akcyzy?"

Według Strony zgodnie z art. 28 ustawy o podatku akcyzowym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę; zobowiązanie podatkowe w akcyzie ciążące na tym podatniku wygasa z dniem otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru tych wyrobów przez nabywcę, w części objętej potwierdzeniem.

Zdanie Spółki w/w dokumenty ADT należy uznać za prawidłowo potwierdzone i na ich podstawie zamknąć procedurę zawieszenia poboru akcyzy, ponieważ Spółka nie ma żadnego wpływu na sposób potwierdzania ADT przez urzędy celne na granicy Unii Europejskiej.

Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie wyjaśnia, iż stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) przez eksport należy rozumieć, wywóz wyrobów akcyzowych z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej potwierdzony przez graniczny urząd celny państwa członkowskiego, z którego dokonano faktycznego wyprowadzenia tych wyrobów poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej nie jest eksportem wywóz tych wyrobów, jeżeli są oznaczone znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 26 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są eksportowane ze składu podatkowego do odbiorcy na terytorium państwa trzeciego, a przewóz tych wyrobów odbywa się przez terytorium Wspólnoty Europejskiej.

W myśl art. 36 ust. 2 cyt. ustawy, w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy prowadzący skład podatkowy jest obowiązany wystawić administracyjny dokument towarzyszący.

Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadkach określonych przepisów art. 28 i 29 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę; zobowiązanie podatkowe w akcyzie ciążące na tym podatniku wygasa z dniem otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru tych wyrobów przez nabywcę, w części objętej potwierdzeniem.

W art. 28 ust. 2, ustawodawca zawarł delegację ustawową dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych, który może określić inne przypadki zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, sposób dokumentowania i terminy uzyskania potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Minister Finansów korzystając z delegacji ustawowej wskazał inne przypadki zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w § 20 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89 poz. 849 ze zmianami), zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu na terytorium kraju następuje przez zapłacenie należnej akcyzy, jeżeli prowadzący skład podatkowy nie przedstawi w terminie dwóch miesięcy, licząc od dnia wysyłki ze składu podatkowego, karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. W myśl przepisu § 20 ust. 2 cytowanego rozporządzenia, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli eksportowane wyroby akcyzowe zharmonizowane są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do polskiego granicznego urzędu celnego. Ponadto zgodnie z § 21 ust. 1 ww. rozporządzenia, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wewnątrzwspólnotowym następuje przez zapłacenie należnej akcyzy, jeżeli prowadzący skład podatkowy nie przedstawi w terminie czterech miesięcy, licząc od dnia wysyłki ze składu podatkowego na terenie kraju, karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a przepis ten w myśl § 21 ust. 2 cytowanego rozporządzenia, stosuje się odpowiednio, jeżeli eksportowane wyroby akcyzowe zharmonizowane są przemieszczane przez terytorium Wspólnoty Europejskiej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do granicznego urzędu celnego. W takiej sytuacji zapłata powinna nastąpić po upływie tych terminów.

W załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.) został określony wzór formularza administracyjnego dokumentu towarzyszącego stosowanego przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z określonym wzorem tego dokumentu oraz z notami wyjaśniającymi zawartymi w tym załączniku potwierdzenie wywozu w przypadku gdy wyroby są eksportowana lub obejmowane wspólną procedurą celną (inną niż dopuszczenie do obrotu) powinno być dokonane przez odpowiednie władze skarbowe lub urząd celny w rubryce C administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Ponadto zgodnie z artykułem 19 ust. 4 Dyrektywy Rady nr 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania wyroby podlegające podatkowi akcyzowemu wysyłane przez uprawnionego właściciela składu znajdującego się w jednym Państwie Członkowskim, w celu wywozu tych towarów przez obszar jednego lub kilku Państw Członkowskich, są dopuszczone do obrotu w ramach przepisów zawieszających podatek zgodnie z art. 4 lit. c). Ustalenia te powinny być zakończone zaświadczeniem, sporządzonym przez wywozowy urząd celny Wspólnoty, który potwierdza, że towary opuściły terytorium Wspólnoty. Urząd celny wywozowy jest zobowiązany do odesłania do ekspedytora poświadczonego egzemplarza dokumentu towarzyszącego, który jest dla tego ekspedytora przeznaczony."

Reasumując, pieczęć właściwych władz umieszczona w rubryce A karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego nie stanowi potwierdzenia wywozu w przypadku ich eksportu, gdyż potwierdzenie wywozu powinno być zawarte w rubryce C karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego i taki sposób potwierdzenia stanowi dowód potwierdzający zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj