Interpretacja Urzędu Celnego w Katowicach
331000-RPA- 9103
z 31 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
331000-RPA- 9103 - 7/06/ES
Data
2006.01.31



Autor
Urząd Celny w Katowicach



Słowa kluczowe
Administracyjny Dokument Towarzyszący
nadwyżki
niedobory


Pytanie podatnika
Pytanie Czy nadwyżki/niedobory wyrobu akcyzowego zharmonizowanego, dostarczanego do odbiorcy z zastosowaniem procedury zawieszenia akcyzy, wynikające naszym zdaniem z dopuszczalnych błędów ważenia na urządzeniach ważących (tolerancja wagi) przy nadaniu i przyjęciu przesyłki powinny być wykazywane w dokumentach ADT?.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 § 1 i § 2 ,art. 14 a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku z późniejszymi zmianami), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.10.2005r.

postanawiamuznać za nieprawidłowe przedstawione stanowisko wnioskodawcy.

U Z A S A D N I E N I E W dniu 12.10.2005 roku do tutejszego Urzędu Celnego wpłynął wniosek dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie określonym w art.14a ustawy Ordynacja podatkowa.W przedmiotowym wniosku zwróciliście się Państwo z pytaniem czy nadwyżki/niedobory wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w postaci benzolu surowego, dostarczanego do odbiorcy z zastosowaniem procedury zawieszenia akcyzy, a wynikające Państwa zdaniem z dopuszczalnych błędów ważenia na urządzeniach ważących (tolerancja wagi) przy nadaniu i przyjęciu przesyłki powinny być wykazywane w dokumentach ADT. W swoim piśmie stwierdzacie Państwo, że zarówno przy wydaniu jak i przyjęciu wyrobu, jego przeważenie następuje na legalizowanych wagach, w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. W takim przypadku, gdy naczynia służące do transportu nie zostały uszkodzone, a nałożone przy wysyłce przez pracownika szczególnego nadzoru podatkowego zabezpieczenia urzędowe nie zostały naruszone, brak jest podstaw do wykazywania w administracyjnych dokumentach towarzyszących przy odbiorze przesyłki stwierdzonych rozbieżności. Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie tej informacji w myśl art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. W związku z powyższym, uprzejmie informuję co następuje:Stosownie do zapisów art.6a ust.3 pkt.2 ustawy z dnia 24 lipca 1999 roku o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 72 poz.802 z 1999 roku z późniejszymi zmianami) szczególny nadzór podatkowy polega między innymi na kontroli ilości wyrobów podlegających szczególnemu nadzorowi, przebiegu ruchu towarowego dotyczącego tych wyrobów oraz ich ubytków. Zarówno wysyłka jak i odbiór produktów podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu, objętych procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego, winny odpowiednio do treści par.60 ust.2 oraz par.64 ust.2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65 poz.598 z 2004 roku z późniejszymi zmianami) - odbywać się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.W przypadku, gdy procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, jednym z warunków zwieszenia poboru akcyzy jest stosownie do art.27 ust.4 pkt.1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz.257 z 2004 roku z późniejszymi zmianami) dołączenie do przewożonych wyrobów administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT). Wzór ADT stosowanego przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych w procedurze zwieszenia poboru akcyzy wraz z wyjaśnieniami co do jego wypełnienia i przeznaczenia określony został w załączniku numer 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 roku w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81 poz.744 z 2004 roku z późniejszymi zmianami). W oparciu o powyższe należy stwierdzić, że:a)przy wysyłce produktu akcyzowego zharmonizowanego w postaci benzolu surowego, w rubrykach ADT numer 21a, 22a należy podać odpowiednio wagę brutto przesyłki i wagę netto przesyłki. Właściwe władze (pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego) winny dokonać kontroli ilości wysyłanego wyrobu. W niniejszym przypadku pomiar ilości produktu dokonywany jest poprzez ważenie na legalizowanych wagach, zatwierdzonych w regulaminie składu podatkowego oraz zgłoszonych w aktach urzędowego sprawdzenia jednostki. Zgodność stanu faktycznego (odczyt urządzenia pomiarowego - wagi) ze stanem wskazanym w ADT potwierdzone zostaje stosowną wzmianką organu kontrolnego w rubryce "A" ADT. b)przy przyjęciu produktu pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego winni dokonać między innymi kontroli ilości przyjmowanego wyrobu. W niniejszym przypadku pomiar ilości produktu dokonywany jest poprzez ważenie na legalizowanych wagach, zatwierdzonych w regulaminie składu podatkowego oraz zgłoszonych w aktach urzędowego sprawdzenia jednostki. W przypadku stwierdzenia niedoborów lub nadwyżek wyrobów akcyzowych zharmonizowanych tryb postępowania określony został w par. 10 i par. 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie stosowania procedury zwieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89 poz.849 z 2004 roku z późniejszymi zmianami). I tak: w przypadku stwierdzenia niedoborów przez prowadzącego skład podatkowy odbierający wyroby na terytorium kraju, składa on adnotacje w rubryce "C" ADT, zgodnie z instrukcją wypełniania tego dokumentu określoną w ww. przepisach dotyczących dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w przypadku stwierdzenia nadwyżki przez prowadzącego skład podatkowy odbierający wyroby na terytorium kraju składa on adnotacje w rubryce "C" ADT, zgodnie z instrukcją wypełniania tego dokumentu określoną w ww. przepisach dotyczących dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz informuje on niezwłocznie prowadzącego skład podatkowy, z którego wyroby zostały wysłane. Zgodność stanu faktycznego (odczyt urządzenia pomiarowego - wagi) ze stanem wskazanym w ADT przy odbiorze przesyłki, potwierdzona zostaje stosowną wzmianką organu kontrolnego w rubryce "C" ADT. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.Jednocześnie informuję, że w zakresie pytania dotyczącego sposobu zakończenia procedury zawieszenia akcyzy w przypadku wykazania w administracyjnych dokumentach towarzyszących niedoborów/nadwyżek wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zostanie wydane odrębne postanowienie. W świetle powyższego postanowiłem jak w sentencji.P O U C Z E N I E Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Katowicach za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Katowicach w terminie 7 dni od daty doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej) . W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć do niego znaczki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj