Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-928/12-2/PR
z 5 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-928/12-2/PR
Data
2012.11.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
usługi związane ze sportem
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
opodatkowanie podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu zajęć jogi.



Wniosek ORD-IN 265 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 08.08.2012 r. (data wpływu 24.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu zajęć jogi – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.09.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu zajęć jogi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatniczka świadczy usługi związane z organizacją i prowadzeniem kursów jogi. Wynajmuje lokal użytkowy (studio) i dostosowuje go do potrzeb i specyfiki prowadzonych ćwiczeń. Ćwiczenia jogi są formą wypoczynku (relaksują), a także rozrywki. Ćwiczenia prowadzone są przez wykwalifikowanych trenerów jogi. Uczestnicy kursów wykupują miesięczne karnety (wejściówki) na zajęcia. Tylko osoby z wykupionym karnetem mogą przebywać w studio i brać udział w zajęciach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w/w usługi można opodatkować preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w obniżonej wysokości 8%...

Zdaniem Wnioskodawczyni, świadczone przez nią usługi mogą korzystać z obniżonej stawki VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT. W pozycji 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zostały wskazane „Pozostałe usługi związane z rekreacją-wyłącznie w zakresie wstępu - bez względu na PKWiU”. Pojęcie „wstęp” wg słownika języka polskiego jest zdefiniowane jako „możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś; dostęp, przystęp, wejście”. Odpowiada to więc formie i sposobie organizacji świadczonych przez podatniczkę usług. Możliwość wejścia do studio (dostęp) i uczestniczenia w zajęciach mają tylko osoby z wykupionym biletem/karnetem - jest to warunek bezwzględnie obowiązujący. Zajęcia jogi są formą rekreacji (wg słownika języka polskiego rekreacja to „wypoczynek, rozrywka”). Ćwiczenia jogi doskonale relaksują, a więc są formą wypoczynku. Są też formą rozrywki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. jedn. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (ust. 2). Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, obowiązującego od dnia 01.01.2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.

W poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wymienione zostały, bez względu na symbol PKWiU „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż od dnia 1 stycznia 2011r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały usługi związane z rekreacją, jednakże wyłącznie w zakresie wstępu. W przypadku usług wymienionych w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, a zatem usługi te nie powinny być identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Zatem, na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 186 załącznika nr 3 do tej ustawy, opodatkowaniu stawką 8% podlegają „pozostałe usługi związane z rekreacją” lecz wyłącznie w zakresie wstępu.

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni świadczy usługi związane z organizacją i prowadzeniem kursów jogi, w tym celu wynajmuje lokal użytkowy (studio) i dostosowuje go do potrzeb i specyfiki prowadzonych ćwiczeń. Ćwiczenia jogi są formą wypoczynku, a także rozrywki. Ćwiczenia prowadzone są przez wykwalifikowanych trenerów jogi. Uczestnicy kursów wykupują miesięczne karnety (wejściówki) na zajęcia. Tylko osoby z wykupionym karnetem mogą przebywać w studio i brać udział w zajęciach.

Należy zauważyć, że pojęcie wstępu nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT, jednakże rozumiane jak „prawo wejścia” wiąże się zazwyczaj z nabyciem biletu, karnetu itp. uprawniającego do wejścia do danego obiektu lub na daną imprezę, a nie gdy bezpośrednim celem jest sam udział (uczestniczenie) w zajęciach. W sytuacji gdy opłata w formie karnetu okresowego pobierana jest za udział w konkretnych zajęciach nie może być utożsamiana z „opłatą za wstęp”. W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawczyni sprzedaje bilety wstępu/karnety upoważniające do wejścia/wstępu na zajęcia jogi, a zatem bilet wstępu/karnet upoważnia osobę będącą w jego posiadaniu do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Z tych też względów opłaty (bilet wstępu/karnet) pobierane za uczestnictwo w przedmiotowych zajęciach, nie mogą być uznane za opłaty za wstęp, lecz udział w zajęciach. W tym przypadku Wnioskodawczyni będzie wykonywać dla klienta konkretne świadczenie w określonym czasie, o określonej ilości, co nie jest tożsame z pojęciem wstępu. W związku z tym Wnioskodawczyni na sprzedaż biletów/karnetów na zajęcia jogi nie przysługuje uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług wynikające z art. 41 ust. 1 w związku z pozycją 186 załącznika nr 3 ustawy o VAT.

Powyższe rozumienie potwierdza również obowiązujący od 1 lipca 2011 r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15.03.2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, wskazuje, iż:

  1. Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.
  2. Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:
    1. prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
    2. prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
    3. prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę

Zatem z ww. przepisów rozporządzenia Rady wynika, że świadczenie usług wstępu, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę obejmuje prawo wstępu na spektakle, występy cyrkowe, koncerty, wystawy, mecze, zawody, konferencje, seminaria. Przywołane rozporządzenie w ustępie 2 wyłącza wprost z usług „wstępu” – korzystanie z obiektów takich jak sale gimnastyczne i inne, wobec czego usługi prowadzenia zajęć z jogi w zamian za zakupienie karnetu, nie stanowi usług w zakresie „wstępu”.

W oparciu o przedstawione przez Wnioskodawczynię stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy więc stwierdzić, iż usługi jogi, które świadczy Zainteresowana, będą podlegały opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj