Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-745/12/AK
z 19 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-745/12/AK
Data
2012.09.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
kontrahenci
premia pieniężna
przychód
specjalna strefa ekonomiczna
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy premia pieniężna przyznana Spółce stanowi przychód związany z prowadzeniem działalności w SSE i podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 19 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy premia pieniężna przyznana Spółce stanowi przychód związany z działalnością prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy premia pieniężna przyznana Spółce stanowi przychód związany z działalnością prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest dużym przedsiębiorcą zajmującym się produkcją odkuwek matrycowych i prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia wydanego w dniu 6 maja 1998 r. Powyższe zezwolenie wydane zostało na okres do dnia 14 listopada 2017 r. W ramach prowadzonej działalności na terenie SSE Podatnik, nabywa od swego kontrahenta materiał niezbędny do wytwarzania towarów, których jest producentem. Dostawy materiałów ma rzecz Spółki dokumentowane są fakturami wystawianymi przez Kontrahenta. Wydatki związane z nabywaniem materiałów do produkcji zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością w SSE. Z uwagi na osiągnięcie przez Spółkę określonego, wysokiego poziomu zakupów Kontrahent przyznaje Spółce premię pieniężne, które dokumentowane są notami księgowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy premia pieniężna przyznana Spółce stanowi przychód związany z prowadzeniem działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej i podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych...

Spółka stoi na stanowisku, że premie pieniężne, które otrzymuje od swojego Kontrahenta, w związku z zakupami materiałów wykorzystywanych do produkcji towarów, w ramach działalności strefowej, stanowi przychód z działalności prowadzonej w Strefie i podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm. – dalej: „ustawa o SSE”) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zwolnienia, w tym m.in. przez osoby prawne, są zwolnione z podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zezwolenie określa między innymi przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące zatrudnienia przez przedsiębiorcę określonej liczby pracowników przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, a także dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną wartość - art. 16 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o SSE.

Zgodnie więc z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „ustawa o pdop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jednocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, wprowadza ogólną regułę, iż zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE.

Tym samym przepisy wprowadzają dwa warunki, których łączne spełnienie umożliwia stosowanie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, tj.:

  • prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE,
  • uzyskiwanie dochodu z działalności określonej w zezwoleniu.

Dochodem, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o pdop, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym.

Ustawa o pdop nie definiując pojęcia przychodu, w art. 12 ust. 1 wymienia jedynie przykładowe kategorie przychodów. Za przychód podatkowy może być uznane każde przysporzenie majątkowe podatnika, nawet zrealizowane w sposób niemożliwy do ujęcia go w księgach rachunkowych (wskazuje na to otwarty katalog przychodów), jeżeli przysporzenie to nie jest wyłączone z przychodów podatkowych na mocy art. 12 ust. 4 ustawy o pdop. Określone przysporzenie majątkowe uznaje się za przychód podatkowy w dacie jego uzyskania albo w dacie, kiedy to przysporzenie stało się należne. W przypadku przysporzeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i działów specjalnych produkcji rolnej, co do zasady, ustawodawca uznaje je za przychód podatkowy już w momencie, gdy przysporzenia te stają się należne.

Tym samym premia pieniężna, jaką Spółka otrzymuje od swego kontrahenta stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy o pdop.

Dochód uzyskany z działalności to taki dochód, którego źródłem przychodów jest działalność gospodarcza. Dochód, który odpowiada wymaganiom określonym w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, jaki jest bezpośrednio generowany przez aktywność przedsiębiorcy, którą można nazwać działalnością gospodarczą, albo też stanowi nieodłączne następstwo działalności gospodarczej.

Przepisy ustawy o pdop nie wprowadzają ograniczenia zwolnienia jedynie do dochodów uzyskanych ze sprzedaży produktów wytworzonych w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy. Przepisy wskazują, że zwolnieniem objęte są dochody uzyskane w wyniku prowadzenia działalności na terenie SSE na podstawie zezwolenia.

Dochodem, który spełnia warunki wskazane powyżej są premie pieniężne otrzymywanie przez Spółkę z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów materiałów wykorzystywanych w działalności prowadzonej na terenie SSE. Transakcje polegające na otrzymywaniu przez Spółkę premii pieniężnych nie stanowią odrębnej kategorii działalności, ale są ściśle związane z relacjami z Kontrahentem Spółki i stanowią formę premiowania przez Kontrahenta korzystnych i oczekiwanych przez niego działań Spółki, polegających na nabywaniu jego towarów. Bez relacji handlowych z Kontrahentem dochód w postaci premii pieniężnej nie powstałby. Jednocześnie dochód ten wykazuje bezpośrednie powiązanie z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie SSE. Tym samym dochód powstały w wyniku otrzymania premii pieniężnej podlega rozliczeniu na zasadach dotyczących dochodów uzyskiwanych z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Powyżej zaprezentowane stanowisko Spółki znajduje swoje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 lipca 2011 r., sygn. ITPB3/423-216/11/AM, a także w orzecznictwie sądów administracyjnych, w których sądy wyjaśniały istotę dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, np. wyrok Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 25 maja 2011 roku (sygn. akt II FSK 125/10).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj