Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
II/415-8/300/48704/06/MW
z 8 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II/415-8/300/48704/06/MW
Data
2006.09.08



Autor
Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
nagrody w konkursach
zryczałtowany podatek dochodowy


Pytanie podatnika
Spółka jawna zwróciła się z zapytaniem, czy jako płatnik zobowiązana jest do pobrania zryczatowanego 10% podatku dochodowego od nagród przyznanych uczestnikom organizowanych przez siebie akcji promocyjnych dla osób fizycznych zatrudnionych w punktach sprzedaży.


Działając na podstawie przepisu art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych w indywidualnej sprawie, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 07.08.2005r.

Wnioskiem z dnia 07.08.2005r. Spółka jawna zwróciła się z zapytaniem, czy jako płatnik zobowiązana jest do pobrania zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od nagród przyznanych uczestnikom organizowanych przez siebie akcji promocyjnych dla osób fizycznych zatrudnionych w punktach sprzedaży.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się produkcją i handlem wyrobami chemii budowlanej. W celu zwiększenia sprzedaży spółka planuje zorganizować szereg akcji promocyjnych dla osób fizycznych zatrudnionych w punktach sprzedaży materiałów budowlanych na stanowiskach sprzedawców lub przedstawicieli handlowych. Uczestnikami konkursów będą wyłącznie osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej.

Spółka stoi na stanowisku, że jako płatnik zobowiązana jest do pobrania zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od nagród przyznanych uczestnikom akcji promocyjnych (konkursów) oraz do odprowadzenia tego podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego na podstawie deklaracji PIT-8A.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Art. 21 ust. 1 pkt 68 stanowi, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. W przedmiotowej sprawie powyższe zwolnienie nie będzie miało zastosowania gdyż konkursy organizowane przez Spółkę nie są emitowane przez środki masowego przekazu.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż na Spółce co do zasady ciążą obowiązki płatnika wynikające z art. 30 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest ona obowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% nagrody, odprowadzenia go na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby Spółki oraz przesłać deklarację według wzoru PIT-8A. Takie obowiązki ciążą na Spółce jedynie w przypadku dokonywania świadczeń na rzecz osób fizycznych, dla których świadczenia te nie stanowią przychodu z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl przepisu art. 41 ust. 4 ustawy płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. W myśl art. 42 ust. 1 ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41 przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając jednocześnie deklarację według ustalonego wzoru.

Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy uznać stanowisko przedstawione przez Spółkę jawną - za prawidłowe.

Tutejszy organ podatkowy informuje, iż ww. odpowiedź jest wiążąca w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych tylko dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, nie jest natomiast wiążąca dla Przedsiębiorcy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj